Milloin kananmunan kolesteroli on haitaksi?

Milloin kananmunan kolesteroli on haitaksi?

Kananmunan kuoren sisällä on paljon hyvää ja vain yksi paha asia, kolesteroli. Lue kolesteroliasiantuntijan neuvot, paljonko munia voi syödä ja miksi.Lue koko juttu

Kommentit (11)

Terveyttä kananmunasta!

Kananmunan proteiininlaatu on huippuluokkaa ja lisäksi siinä on vitamiineja lähes koko kattaus. Ei ole olemassa tieteellistä todisteita kananmunien ja lisääntyneen kolesterolin välillä. Itse asiassa kananmunassa oleva koliini, jota on kananmunan keltuaisessa on välttämätön aivojen hyvinvoinnille, se myös auttaa maksaa puhdistautumaan ja toimimaan sille kuuluvalla tavalla. Koliinilla on myös verenpainetta alentava ominaisuus ja sen ainesosia esiintyy hermoissa ja aivokudoksessa.

Kokonaisena kananmuna on ravintoarvoltaan yksi luontoäidin parhaita saavutuksia, se sisältää kaiken paitsi C-vitamiinin. Sen proteiinit ovat hyvänlaatuisia ja rasvahappokoostumus käytännössä erinomainen. 

Yhdestä n. 55 g munasta saadaan 79 kCal energiaa, rasvaa n. 5,7 grammaa, proteiinia n. 6,9 g ja kaikkia välttämättömiä aminohappoja

Keltuainen sisältää A-, D-, E- ja K- vitamiineja sekä vesiliukoisia B-ryhmän vitamiineja: tiamiinia, riboflaviinia, niasiinia, pyridoksiinia, koliinia, B12- vitamiinia, foolihappoa, pantoteenihappoa ja biotiinia. Kivennäisaineista keltuainen sisältää natriumia, kaliumia, kalsiumia, magnesiumia, fosforia, rikkiä, rautaa, mangaania, sinkkiä, kuparia, kobolttia, nikkeliä, kromia, fluoria, jodia ja seleeniä.

Valkuainen sisältää proteiinia (suurin osa), biotiinia, foolihappoa, niasiinia, pantoteenihappoa, pyridoksiinia ja riboflaviinia. Erityisesti riboflaviinin lähteenä valkuaisella on merkitystä ihmisen ravitsemuksessa. Kivennäisaineista valkuainen sisältää natriumia, kaliumia, kalsiumia, magnesiumia, fosforia, rikkiä, rautaa, sinkkiä, kuparia ja jodia. Määrät ovat kuitenkin pieniä, joten valkuaista ei voida pitää merkittävänä kivennäisaineiden lähteenä.

Kanan ruokinta vaikuttaa jonkinverran ravintoarvoon.

 

Laadukasta kananmunaa terveellisempää ruokaa saa etsimällä etsiä, joten miksi niiden syömistä pitäisi välttää?

Monet ihmiset ovat karttaneet kananmunaa ruokavaliossaan, sillä sen on luultu vaikuttavan haitallisesti veren kolesterolipitoisuuteen. Viime vuosina saatujen tutkimustulosten perusteella kananmunaa on kuitenkin syyllistetty turhaan. Perusterveen ihmisen ei tarvitse vältellä kananmunia. 

Kananmuna on yksi maailman täydellisimmistä ruuista. 

Keltuaisessa on antioksidantteja erityisesti luteiinia ja kseaksantiinia, jotka ehkäisevät merkittävällä tavalla silmänpohjan rappeumaa. Munassa on koliinia, joka osallistuu aivojen, hermoston sekä verenkiertoelimistön toimintojen säätelyyn, sekä valkuaisaineosia, jotka laskevat verenpainetta ja suojelevat virustaudeilta. Suojaravinteet imeytyvät kananmunasta erittäin hyvin.

Kananmunissa on myös kolesterolia, jota kananpoikasen aivot tarvitsee kehittyäkseen. Se ei kuitenkaan päädy sellaisenaan ihmisen elimistöön, sillä maksa säätelee veren kolesterolipitoisuutta. Jos ruoka sisältää vähän kolesterolia, maksa tuottaa sitä elimistön tarpeiksi. Vastaavasti, jos kolesterolia on paljon, maksa vähentää omaa tuotantoaan.

Tiedetään, että kananmuna saa elimistön tuottamaan runsaasti hormonia, joka ylläpitää kylläisyyttä, hillitsee ruokahalua ja syömistä.

Kananmunat ovat hyvällä syyllä todellista superruokaa esimerkiksi sydänterveyttä ajatellen. 

Kananmunat sisältävät runsaasti antioksidantteja, joista voi olla apua monenlaisten sairauksien ehkäisyssä. Tutkijat ovat havainneet, että kaksi kananmunan keltuaista sisältää yhtä paljon antioksidantteja kuin 25 grammaa karpaloita. Tutkijoiden mukaan ihmisiä tulisikin rohkaista syömään enemmän kananmunia, koska ne ovat niin terveellisiä. Suomalaiset syövät keskimäärin vain 3 kananmunaa viikossa, joka on kananmunien terveellisyyttä ajatellen todella vähän.

Kananmunien suhteen on erityisen tärkeää huomioida laatutekijät etenkin jos kananmunia syö runsaasti. Voi olla mahdollista, että tehotuotettujen munien runsas syöminen ei ole pitkässä juoksussa hyvä juttu terveyttämme ajatellen. Tämä johtuu siitä, että tehotuotetut kananmunat ovat esimerkiksi rasvahappokoostumukseltaan huomattavasti huonompia, kuin luomukananmunat. Lisäksi on hyvä muistaa sekin, että luomukananmunat sisältävät enemmän ravintoaineita kuin tehotuotetut kananmunat.

Munat kannattaa säilyttää omassa pakkauksessaan. 

Kananmunan terveysvaikutukset saa hyödynnettyä parhaiten jos sen syö mahdollisimman vähän kypsennettynä. Esimerkiksi keltuaisen antioksidanttipitoisuus vähenee puoleen jos sen kypsentää liian kypsäksi.

Keitto-ohje: keitä 3 minuuttia ja nosta kattila liedeltä. Anna hautua 7 minuuttia. Jäähdytä.

Kananmunaa ei kannata syödä raakana avidiinin (estää biotiinin eli B7-vitamiinin imeytymistä) ja pienen salmonellariskin takia.

Yhdysvaltalaisen meta-analyysin mukaan kananmunien syönti ei lisää sepelvaltimotautia eikä aivoverenkierron häiriöitä. Meta-analyysiin oli sisällytetty kahdeksan artikkelia ja yhteensä yli 250 000 osallistujaa. 
(Rong Y ym. BMJ 2013:346:e8539 doi: 10.1136/bmj.e8539)

"Voit syödä niin monta kananmunaa kuin haluat. Kananmunat ovat maksan jälkeen ravinteikkain ruoka mitä voit maan päällä nauttia. On valtava häpeä, että lähdimme demonisoimaan näitä ruokavalion kulmakiviä."
Tim Noakes (professori)
http://talkfeed.co.za/eggs-and-cholesterol/

Yhdessä kananmunan kuoressa (keitetyn) on 1760-3600 mg kalsiumia riippuen lähteestä. Käytä smoothiessa tai jauha kuori morttelissa ja syö sellaisenaan ruuan kera.

Lähteet:

http://www.maurisalooy.fi/tietoamunista/ravintoainesisalto.htm

Aro H. Kananmunan moninaiskäytön kehittäminen, 1998

Rastas M, Seppänen R, Knuts L-R, Karvetti R-L, Varo P. Ruoka-aineidenravintoainesisältö, 1990

Stadelman WJ, Cotterill OJ. Egg science and technology, 1994

Wells RG, Belyavin CG. Egg quality- current problems and recent advances, 1987

Tuotetietoa kananmunasta, 1998

http://www.varru.fi/toimijat/yritykset/121003_kieku.html
http://hidastaelamaa.fi/2014/02/rasvaa-kehosi/
http://www.katiska.info/ruokinta/raaka-aineet/kananmuna/
http://tottamunasta.fi/ravintotietoa/
http://www.terveydenjuuri.fi/kananmuna-on-todellista-terveysruokaa
http://ellit.fi/liikunta-ja-terveys/ravinto-ja-laihdutus/kananmuna-oikea-superruoka
http://www.terve.fi/ravinto/kananmunien-terveysvaikutuksista-uutta-tietoa
http://www.anttiheikkila.com/blogi/kananmunan_keltuainenko_yhta_vaarallista_kuin_tupakointi/
http://blogit.iltalehti.fi/christer-sundqvist/2012/08/19/parempi-munata-itsensa-kunnolla-kuin-elaa-munatta/
http://www.marksdailyapple.com/are-eggs-really-as-bad-for-your-arteries-as-cigarettes/#axzz23hT8gtjR
http://blog.vogel.fi/2012/08/munakohu-ja-muuta-ruokahysteerista/
http://www.katiska.info/ruokinta/raaka-aineet/kananmuna/

Yhdessä kananmunassa on 1µg D-vitamiinia eli D-vitamiinisi sinun täytyy ottaa lisäravinteena.

 

Aikuisen D-vitamiinin tarve on 50-125µg/vrk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vieras

100 grammaa kananmunaa sisältää 2.2 mikrogrammaa D-vitamiinia, joten riippuen kananmunan koosta määrä voi vaihdella kananmunittain. Yksi kananmuna siis sisältää suurinpiirtein tuon mikrogramman.

Mikä tuossa kommentissasi vaivasi oli kuitenkin tuo aikuisen D-vit. tarve joka ei suinkaan ole läheskään noin suuri. En tiedä mistä olet ko. luvut keksinyt, mutta Suomessa suositus aikuisella on 10 mikrogrammaa.

kananmuna

Yhdysvaltalaisen meta-analyysin mukaan kananmunien syönti ei lisää sepelvaltimotautia eikä aivoverenkierron häiriöitä. Meta-analyysiin oli sisällytetty kahdeksan artikkelia ja yhteensä yli 250 000 osallistujaa. 
(Rong Y ym. BMJ 2013:346:e8539 doi: 10.1136/bmj.e8539)

"Voit syödä niin monta kananmunaa kuin haluat. Kananmunat ovat maksan jälkeen ravinteikkain ruoka mitä voit maan päällä nauttia. On valtava häpeä, että lähdimme demonisoimaan näitä ruokavalion kulmakiviä."
Tim Noakes (professori)
http://talkfeed.co.za/eggs-and-cholesterol/

kananmunanylikäyttäjä

Pitävätkö nämä suositukset paikkansa 1 kananmunasta päivässä. Salilla käytyäni paistan pannulla 4-5 kananmunaa melkein joka päivä. Mites elimistö tähän reagoi jos vetää n. 4 kananmunaa päivässä. Kannattaako kananmunasta ottaa keltuainen pois?

Vierailija2

"Maksa valmistaa kolesterolia joka päivä noin 1–1,5 grammaa..."
"Kanamunassa on noin 200-250 milligrammaa kolesterolia."

Maksa siis valmistaa vuorokaudessa 4-7,5 kananmunan verran kolesteroli. Vaikka syöty kolesteroli imeytyisi 100%:sti eikä se vähentäisi maksan omaa tuotantoa yhtään, ei yhden kananmunan syömisellä rasva-arvoihin ainakaan kolesterolin kokonaismäärän osalta radikaalisti vaikuteta. Vai onko olemassa joku mekanismi, jolla syöty kolesteroli vaikuttaa nimenomaan veren huonoa kolesterolia nostavasti?

Kannattaako hyviä ravintoaineita jättää syömättä vain kolesterolipeikon vuoksi? Nykyinen ravintokeskustelu keskittyy laatuun - pyritään jakamaan ravintoaineet hyviin ja pahoihin. Kannattaisiko myös miettiä mitä vaikutuksia määrällä on? Mihin jatkuva positiivinen energiansaanti johtaa?

Frederik

Niille, joilla on kolesteroli-puutos: (henkilääkärini) Suosittelee 2-5 munan KELTUAISTA päivässä.
Valkolitkun voi antaa vaikka naapurin leivontaan.

Mulla on täydellinen kolesterolikatoutuma Siksi munakeltuat ovat pitäneet mut hengissä jo 26 vuotta!

Tavallinen omeletti on myös hyvä ateria, sannoo mun "livmedikukseni".

Murmeli3

Jos epäilyttää niin mittauttakaa veriarvot, antaa osviittaa miten toimia kananmunien ja muiden ravintoaineiden kanssa. Kuten monesti on todettu, kananmunienkin syöntisuositus on yksilöllistä. Ja ainahan kananmunia voi syödä jos itse haluaa, riippumatta mitä lääkäri tai internetti neuvoo.

Kananmunat ovat maittavaa, edullista ja sinänsä oikein ravintopitoista ruokaa. Itse en kananmunia juuri syö ainakaan tällä hetkellä, koska on veren rasva-arvot ovat erittäin korkealla tietyistä syistä.

Vierailija

jos vedän 4-5 kananmunaa päivässä muutaman päivän niin aikuisiän akne alkaa paheta selvästi. Olen jo pidenpään syöny keskimäärin noin 2 munaa päivässä ja yleiskondis tuntuu hyvältä.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat