Tärkeä D-vitamiini

Vierailija

Raskausajan D-vitamiini vaikuttaa lapsen kehitykseen aina 20-vuotiaaksi asti

Suomessa harmitellaan, että meillä on paljon erilaisista oppimis-, mielenterveys-, syömis- ja käytöshäiriöistä ja autismista kärsiviä lapsia ja nuoria. Yksi syy näyttää olevan se, että heidän äitinsä eivät ole saaneet raskauden aikana riittävästi D-vitamiinia.  Australiasta on julkaistu uutta tärkeää tietoa äidin D-vitamiinipitoisuuden vaikutuksesta lasten kehitykseen (Pediatrics 2015).

D-vitamiinin tärkeä merkitys aivoille on ollut tiedossa jo kohta 30 vuotta. Aikaisemmista tutkimuksista tiedetään muun muassa, että raskausajan D-vitamiinin puute haittaa lasten kielellistä kehitystä yli 10 vuoden ikään asti.

jatkuu:
http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2723

 

 

Kommentit (3)

Vierailija

D-vitamiinin lähde ihmiselle on aurinko. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain huhti-toukokuun vaihteesta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3, kello 10-16 välisenä aikana vähintään kädet ja jalat paljaina 30 minuuttia päivittäin. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Talvella UVB-indeksi on nolla. 

Ruuan merkitys D-vitamiinin lähteenä on vähäinen. Suomalainen saa hyvästäkin ruokavaliosta (runsaasti kalaa ja suositusten määrän D-vitaminoituja maitotaloustuotteita) alle 10 µg D-vitamiinia päivää kohti. Suomessa syödään pääosin kasvatettua kalaa, jossa ei ole D-vitamiinia, johtuen kalan rehusta, joka ei sisällä D-vitamiinia. Muiden kalojen D-vitamiinipitoisuudet vaihtelevat suuresti, 2-20µg D-vitamiinia / 100 grammaa kalaa. (Lähde: Fineli).

D-vitamiinia pitää syödä niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 100-150 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. 

Meillä virallinen taho (THL, VRN, kaikenlaiset viralliset professorit, viralliset ravitsemusterapeutit jne...) jatkuvasti mediassa toistavat iänikuista mantraansa 10 µg/vrk annoksesta, jota ei saa ylittää. Se on epäeettistä ja väärää. Sama jos hoitaisi päänsärkyä jalkarasvalla. Ainoastaan vastasyntyneet saavuttavat tällä annoksella veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l, jonka tiedetään estävän riisitaudin. Muilla veren D-vitamiinipitoisuus jää selvästi alle 50 nmol/l, joka heikentää kokonaisterveyttä.

Mistä tämä 50 nmol/l lukema on peräisin?

Lisäksi he pelottelevat syövällä ja kuolemalla, jos annostuksen ylittää, vaikka D-vitamiinin puutos on linkitetty yli 70:een syöpätyyppiin ja lukuisiin eri sairauksiin (mm. I- ja II-tyypin diabetesluuston- ja lihasten heikkoushengitystieinfektiotMS-tauti,neurologiset sairaudetpsyykkiset sairaudetverenpainetautireumataudit jne...), jotka Suomessa ovat erittäin yleisiä verrattuna päiväntasaajalla asuviin ihmisiin.

Pelkästään luuston ja lihasten hyvinvoinnin kannalta suositeltava veren D-vitamiinipitoisuus on yli 80 nmol/l ja kokonaisterveyden kannalta 100-150 nmol/l.

Nykypäivän lääkärin pitäisi ymmärtää, että veren D-vitamiinipitoisuuden määritys kuuluu tärkeänä osana potilaan hoitoon ja sairauksien diagnosointiin siinä missä perusverenkuva, kilpirauhasarvot sekä kolesteroli- ja verensokeritutkimuksetkin.

Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt! 

Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita esim. Lääkäri Matti Tolosen sivuilta, jonka sivut päivittyvät säännöllisesti uusimmasta tutkimustiedosta.

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247

Aikuisten ja lasten D3-vitamiinivalmisteet!

D3-vitamiinia on Suomessa monia eri vahvuuksia: kuivatabletteina, imeskelytabletteina, suusuihkeina (imeytyy hyvin suolistosairailla) tai öljykapseleina sekä imeväisille on tippoja. Joita myydään ruokakaupoissa, apteekeissa, verkkokaupoissa sekä luontaistuotekaupoissa (tuotteet ja hinnat vaihtelee paikoittain ja paikkakunnittain). Apteekeissa on suppein ja kallein valikoima, joten D-vitamiinit kannattaa ostaa muualta. Öljykapseleissa EI ole lisä- eikä makeutusaineita. Ota D-vitamiinisi ruuan kanssa, joka sisältää rasvaa imeytymisen varmistamiseksi.

Vierailija

Luonnollinen D3-vitamiini

Mistä löytyisi D3-vitamiinivalmiste, jossa D3 ei ole synteettisessä muodossa. Jostakin syystä synteettinen vitamiini ei auta minua. Se on kivuliaadsti kokeilötu ja todettiu. Bioteekki on vaihtanut Super D3 kapselinsa koostumusta ja käsittääkseni uudessa versiossa mainittu "kolekalsiferoli" on synteettinen D3 muoto, eikä nykyinen koostumus siis sovi enää minulle. Viikon mittainen testi on sitä jonkin verran myös käytännössä osoittanut.

En kaipaa epäasiallisia kommentteja tai muuta v****ilua. Jos on muita hyviä ideoita, niin luen mielelläni. Syön kalaa, liikun ja oleilen auringossa, mutta joku elimistössä mättää niin, että tarvitsen mm. runsaasti D-vitamiinia, elämiseen. Veri ja maksa-arvot on mitattu ja kohdillaan mun epätavallisilla annoksilla, mutta synteettinen aine ei toimi elimistössä samoin kuin luonnollinen.

Etsin siis D3 valmistetta tai muuta lisää, jossa vitamiini olisi luonnollisessa muodossa.

Kiitos, jos viitsit auttaa.

Vierailija

Kalanmaksaöljy on ainoa, jossa on kalan maksasta eritettyä D3-vitamiinia.

 

Kolekalsiferoli (D3-vitamiini) valmistetaan kerityn lampaan villarasvaa lanoliinia UVB-säteilyttämällä, kalan maksasta eristämällä tai uuttomenetelmällä jäkälä-lajikkeesta. Näin saadaan luonnollista D3-vitamiinia, samalla mekanismilla kuin ihossakin syntyy auringon UVB-säteilyn tuloksena.

 

Käyhän luontaistuotekaupassa, niin sieltä saat hyvän tuotteen.

 

http://www.terveydentukipilarit.fi/verkkokauppa/tuote/vitamiinit/tuote/5005-d3-vitamiinikalanmaksaoljysta/#

 

http://www.terveydentukipilarit.fi/verkkokauppa/tuote/vitamiinit/tuote/2004-bioteekinsuper-d/#

 

Kalliimmaksi tulee, mutta mitä sitä ei terveydestään maksaisi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat