Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Ursula se vaan ohjaa ihmisiä sairauksiin. Diabeetikolle viljaa, siis hiilihydraattia, eli sokeria. Kyllä vhh-ruokavaliolla diabetes2 paranee. Pois sokerit ja lisää eläinrasvaa ruokavalioon.

Vierailija

Mielenkiintoinen kognitiivinen dissonanssi Ursulalla vuodesta toiseen. 

Eli ranskanleipä ja ranskanperunat pois, siinä hän on oikeassa. Mutta asia ei ole niin, että jos joku on hyvä asia, niin Enemmän hyvää juttua on pareampi. Ursulan leipätuputus ei ole osa ratkaisua, vaan voi olla osa ongelmaa. Se vie huomion muulta hyvältä ruualta!

Mitä enemmän syöttää tärkkelystä Tyyppi 2 diabeetikolle, sen hankalampaa on verensokerin säätely. Jos Ursula joskus muistaisi sanoa että hän luettelee vain täysjyvän hyötyjä verrattuna muihin viljatuotteisiin, perunaan ja riisiin. Todellisuudessa leseet ja siemenet sisältävät täysjyvän hyvät puolet ilman diabeetikolle hankalaa sokerikuormaa.

Monipuoliset juurekset, vihanneksetkin, ja varsinkin pavut ovat loistavia hitaan ja kohtuullisen hiilarin lähteitä. Täysjyväleipä ei ole superruokaa eikä korvaamaton. Foolihappoa saa kasviksista, pavuista ja ennenkaikkea sisäelimistä. Kuitunlähteenä pavut ovat myös hyviä, ja toki näkkileipä kohtuudella, leseet ja siemenet, ja pellavarouhe saisi olla joka kodissa. Sinkkiä tulee lihasta, sisäelimistä ja pähkinöistä, kieltämättä täysjyvä on siinä ihan kustannustehokas vaihtoehto, mutta leseet ovat myös hieno diabeetikolle, koska sokerikuorma on olematon. Leseet ja siemenet ovat erinomaisia magnesiuminläheitäkin.

Summa summarum, täysjyvävilja on mainiota ruokaa paljon liikkuvalle terveelle ihmiselle. Diabeetikolle verensokerin säätely saattaa kuitenkin olla hankalaa, joten olisi hyvä opetella myös leseiden, siemenien, papujen, ja juuresten monipuolinen käyttö. Ja opetella pois jauhelihasta, ja opetella laittamaan maksaa ja sisäelimiä niin että se maistuu hyvälle.

Vierailija

"Ruokavalion yksipuolistaminen laihduttaa. Jos jokin ruoka-aineryhmä jätetään pois, valikoimaa on vähemmän ja syöty ruokamäärä usein pienenee. Tämän vuoksi vähähiilihydraattinen ruoka­valio laihduttaa."

Ursula Schwab (Kuopion dosentti kertoo käsityksiään vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta. Pitäisi suunsa tukossa jos ei mitään asiasta ymmärrä!)

 

http://blogit.iltalehti.fi/christer-sundqvist/2015/02/03/karpasena-katossa/

Vierailija

Mihin perustuu VRN:n kuidun saantisuositus viljasta? Maksimaaliseen leivän/viljan syömiseen vai mihin? Miksi suurimmassa osassa maapalloa ihmiset eivät kärsi ummetuksesta, eivät saa paksu- ja peräsuolen syöpää tai II-tyypin diabetesta, vaikka eivät edes tiedä, mitä ruis, täysjyvävehnä, kaura ja ohra ovat? Mutta meitä täällä pelotellaan, että jos ei syö 6-9 annosta täysjyvää joka päivä, niin noutaja saapuu takapuolisyövän, ravintoaineiden puutosten aiheuttamien sairauksien ja vaikka minkä taudin takia. Lisäksi moni kärsii ummetuksesta juurikin viljojen kuitujen takia. Eli jos sinulla on ummetusta, niin kokeile pari viikkoa syödä viljojen tilalla muita kasvikunnan tuotteita.

Viljat (tutkitun tiedon mukaan täysjyvä on nopeasti imeytyvää hiilihydraattia kuten vaalea vehnäkin) ja sokerit nostavat verensokerin nopeasti, jolloin haima alkaa tuottaa runsaasti insuliinia. Liiallinen insuliini veressä laskee verensokerin liian alas ja liian nopeasti. Tällöin ihminen on taas nälkäinen ja haluaa syödä. Lisäksi liiallinen insuliini poistaa lähes kaiken sokerin verenkierrosta ja näin aivot jäävät ilman energiaa, jolloin ihminen väsyy. Insuliinitason pysyessä vakaana elimistö polttaa rasvaa ja aivot saavat energiaa. Viljat kannattaa korvata muilla kasvikunnan tuotteilla, joissa on vähemmän hiilihydraattia, jolloin insuliinitaso pysyy vakaana ja ihminen virkeänä. Viljat ovat myös huono kuitujen lähde. Energiatiheyden suhteen vihanneksissa, juureksissa, marjoissa, pavuissa, linsseissä, hedelmissä ja kasviksissa on kahdeksan kertaa enemmän kuituja kuin viljassa. 

Viljat ovat myös huono vitamiinien lähde. Tiedetään, että jauhamisen jälkeen 40% viljan vitamiineista häviää 24 tunnin kuluttua ja 3 päivän kuluttua vitamiineista on jäljellä enään 10%. Viljan jyvällä on hieno, monikerroksinen rakenne, jossa pitkittäis- ja poikittaiskuitujen vuorotellessa niissä on hapelta ja valolta helposti pilaantuvia rasvoja ja vitaaliaineiden hävikiltä suojaava vaikutus. Kokojyvävehnäjauhon köyhtyminen alkaa jauhamishetkellä. Kun alkio, jossa E-, A-, ja B-vitamiinit, proteiinit ja rasvat ovat, rikotaan, osan niistä pilaantuminen alkaa jo tunneissa. Valkojauho tehdään arvottomaksi jo valmistumishetkellä. Rasvaa sisältävää jauhoa ei voi pilaantumatta säilyttää huoneenlämmössä, joten teollisuus poistaa rasvan ja samalla kaiken muunkin terveellisen teollisessa prosessoinnissaan.

EU hylkäsi Suomen leipomoteollisuuden terveysväitteet! 

Maaseudun tulevaisuus -lehti uutisoi 11.11.2011, että rukiin terveysväitteet menivät nurin. Suomalaiset suurleipomot Vaasan ja Fazer lähettivät Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto Efsalle kaikkiaan 21 ehdotusta terveysväitteeksi leivälle. Ehdotuksista puoli tusinaa koski ruista. Efsa hylkäsi kaikki lähetetyt terveysväitteet yhtä lukuun ottamatta.

Ainoan hyväksytyn terveysväitteen mukaan ruislesekuitu edistää vatsan toimintaa. Hylättyjen terveysväitteiden joukossa oli mm. se, että ruisleipä vaikuttaisi edullisesti sokeriaineenvaihduntaan tai veren kolesterolitasoon. Moni Efsan hylkäämä terveysväite löytyy myös suomalaisista ravitsemussuosituksista.

 

Jos jopa kolmasosa suomalaisista kärsii vatsa- ja suolisto-oireista tai muista ongelmista joissa viljojen välttäminen auttaa, niin sinä voit olla niistä yksi. Lisäksi viljojen gluteeni (vehnä, ruis ja ohra), viljojen tärkkelys sekä maito tuottavat limaa ja tulehdusta elimistöön, joka pahentaa allergioita, astmaa, infektioita, lasten korvatulehduksia ja reuman oireita. 
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

Vierailija

Karjalainen julkaisi Matti Uusituvan haastattelun diabeteksesta. Jutussa on totta se, että talouden huomioiden diabetes tulee upottamaan tämän maan lopullisesti suohon, ellei jotain radikaalia tehdä, muu on sitten Uusituvan höpinää. Hän pitää lihavuutta diabeteksen syynä, ja syy lihavuuteen Uusituvan mukaan on liikkumattomuus. Perinpohjaista skeidanpuhumista. Uusitupa ei tunne edes fysiologian alkeita. Olen tavannut paljon laihoja urheilevia keski-ikäisiä, joilla on diabetes. Tauti on saavuttanut remission vain muuttamalla ruokavaliota. Liikunnan lisääminen ei aiheuta kuin stressiä ja se taas pahentaa sairautta. Diabetes on aineenvaihduntasairaus, josta on seurauksena monia erilaisia oireita. Ylipaino on yksi niistä, mutta ylipainoa ei esiinny kaikilla. Se on kuin päänsärky flunssassa, jota ei esiinny kaikilla, joilla on flunssa. Professorin tiedot ovat niin alkeellisella tasolla, ettei hän erota syytä seurauksista. Ja hän on opettanut nuoria vuosia! Toinen hänen uransa kohokohtia oli toimia sokeritehdas Dansicon palveluksessa. Mies jäi eläkkeelle tässä taannoin ja jostain syystä hänet palkittiin elämäntyöstä maksajina Pohjola ja Suomi-yhtiöt. Voi vain ihmetellä, miksi, sillä Uusituvan neuvojen takia eläkeyhtiöitä odottaa konkurssi. Uusitupa sallii sokerin diabeetikoille. Hänen käsityksensä ravinnosta tähtää pysyvään lääkkeiden käyttöön, ei remissioon.

 

http://www.anttiheikkila.com/blogi/remissio/

Vierailija

Olen kasvis-kalasyöjä ja jätin leivän ja puuron pois, mutta miten saan lisää hyvää kolesterolia ja  varsinkin huonon alemmas. Hieman alle 5 kokonaiskolesteroli. Verensokerini pitäisi saada  alemmas? Syön myös tolosen berberiinivalmistetta. Olen normaalipainoinen. Hieman vatsataipuvainen. 

Vierailija

" " Muun muassa kuidun, folaatin, sinkin ja magnesiumin saanti jää auttamatta liian vähäiseksi."

Eikä jää.

Vastine on annettu ja väite todistettu täysin vääräksi. Saako ravitsemusalan ammattilainen antaa täysin virheellistä tietoa omasta alastaan? Rikoslakimme tunnistaa virheellisen tiedon levittämisen tai suoranaisen valehtelemisen monessakin kohtaa rikokseksi. Pitäisikö tehdä tutkintapyyntö poliisille?

Jos kyseessä ei ole rikos, niin saako esim. rakennus- palo-, liikenne- ja säteilyturvallisuudesta vastaavat viranomaiset ja asiantuntijat antaa omasta alastaan täysin virheellistä tietoa? "

 

Karppaus - edullista ja ravitsevaa!

http://sundqvist.blogspot.fi/2012/01/karppaus-edullista-ja-ravitsevaa.html

Vierailija

Itse selvitin ruoka-aineyliherkkyydet verikokeella. Enkä nyt puhu mistään vasta-aine-kotitestistä. Voi edellen syödä monipuolisesti ja pois jää ainoastaan ruoka-aineet jotka aiheuttavat ongelmia, ja nekin määräajaksi. Omalla kohdalla niitä oli kymmenkunta mm. sitruuna, parsakaali ja maitotuotteet.

Vierailija

Huoh! täysjyväviljassa on sen jyvän sisäkerroksen, josta aina kauhistellaan, lisäksi myös kuoriosan raapivat kuidut, ja antinutrientit kaikkine haittavaikutuksineen.

Kyllä kansakunnat ennenmuinoin jo tiesivät että jyvä kannattaa kuoria ennen kuin se valmistetaan ravinnoksi.

Eli jos haluaa leipää syödä, niin sitten vaaleaa, onhan se paljon paremman makuistakin.

Vierailija

Olen syönyt viljattomasti jo useamman vuoden. En kärsi tutkitusti mistään vitamiinien tai mineraalien puutteesta. Minulla ei ole sairauksia, kipuja tai muitakaan oireita. Myös hemoglobiinini on loistava. Ruoka- ja lääketeollisuus taitavat tässä viljatuotteiden markkinoinnissa vetää yhtä köyttä.

Vierailija

Eikös pähkinöistä ja siemenistä mm. saa noita aineita. Lisäksi kun muistaa syödä vihreää jne. Järkeä ja mielikuvista käyttäen.  

Vierailija

Kuinka Ursula tyrkyttää sokeria sisältävää ruoka-ainetta sokeritautiselle.

Omistuista, sanoisin,

Ursula ei myöskään ole koskaan kuullut, että maailmassa on yli 300 syötäväksi kelpaavaa kasvikunnan jäsentä ja suomessakin on nykyisin runsaasti saatavilla näitä tuotteita, että tuskin tulee aukkoa syötävän määrään787.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat