Laihduttaja, varmista vitamiinit ja kivennäisaineet

Laihduttaja, varmista vitamiinit ja kivennäisaineet

Kun laihtuja pudottaa ruokamääriä, myös ravintoaineiden saanti vähenee. Riittävät vitamiinit ja hivenaineet voi varmistaa syömällä dieetilläkin monipuolisesti. Monivitamiinivalmiste on hyvä ja turvallinen lisä.Lue koko juttu

Kommentit (4)

Olipa mielenkiintoista lukea tavallisten lukijoiden kommentteja. Joka tapauksessa ns. valkoinen leipä ei lisää laihtumista eikä rasvanåolttoa. Samoin ovat leikkeleet. tarvitaan kuitu- ja proteiinipitista ruokaa, että tasapaino säilyy. Kannattaa yrittää. Vähän ihmettelin kun jokaisen aterian välissä oli vitamiiniluetteot. Vitamiineja ei nim. kannata ottaa ylisuuria märiä. Toiset niistä aiheuttavat jopa haittaa ykisuurina anniksina. Tästä aiheesta olisi kiva saada tietää lisää täsmätietoa. Kiitän etukäteen vastauksesta

92,5v

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta Pekka Puskan pulju on saanut aikaan, kuin -50 luvulta terveen kansan sairaaksi.

Ainakin Pekka Puskan elämä on mallillaan ja terveen oloinen mies. Meilläkin uskotaan virallisiin suosituksiin, vanhempamme elivät yli 90 v ikään. Meillä ikää 88/92 v ja ihan hyvältä näyttää. Lenkkeily on lisääntynyt kun mulla meni ajokortti kun 90v täytin. Vaimolta jo kun 80v täytti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Moni suomalainen (vauvasta senioriin ja ruokavaliosta riippumatta) kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), rauta, folaatti, B12-vitamiini, D-vitamiini (ruuasta on mahdotonta saada riittävästi D-vitamiinia, oli se millainen tahansa), C-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium, sinkki ja K2-vitamiini, joka on äärimmäisen tärkeä verisuonten ja luuston hyvinvoinnille. 

Näiden puute altistaa kaikenlaisille ikäville puutossairauksille ja oireille.

Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta tulee jos ravinnossa on liian vähän seleeniä, jodia, sinkkiä, magnesiumia sekä D-vitamiinia. Näiden hivenaineiden ja D-vitamiinin puute on yleistä suomalaisilla. Pelkästään D-vitamiinin puutostila voi johtaa kilpirauhasen autoimmuunisairauden syntyyn.

Suomen väestöstä noin 30 % ei saa tarpeeksi jodia ja seleeniä.

Eli ei nää sairaudet ihan taivaasta tipu. Toki on sairauksia, joihin ei voi edes ravinnolla vaikuttaa, mutta ne eivät ole lisääntyneet.

Raudanpuuteanemian ja D-vitamiinin puutostilan oireet sekoitetaan usein masennukseen tai kilpirauhasen vajaatoiminnan oireisiin, joten vaadi näiden mittaus. ÄLÄ syö rautaa ilman todettua anemiaa ja varastoraudan (ferritiini) seurantaa.

Näiden kuukausihinnaksi tulee alle 10 euroa, joten ei ole rahasta kiinni terveyden ylläpito.

Lääkärikoulutuksessa ei ole ravitsemusta paria viikkoa enempää ja näinollen lääkärit eivät pysty kartoittamaan potilaansa ravitsemustilaa. Mitään vitamiini- tai hivenainemittauksia ei yleensä edes tehdä. Myös ravintoainepuutoksista johtuvia oireita ja sairauksia hoidetaan yleensä lievittämällä oireita haitallisilla lääkkeillä, kun pitäisi hoitaa oireen syytä. Elämme 2000-lukua ja sairauksien hoito on monesti kuin keskiajalta.

Suuri harmi ja ihmeteltävä asia on miksi lääkäreille ei anneta kunnollista ravitsemuksellista koulutusta. Ruokavaliolla on kuitenkin tekemistä suuresti lähes kaikkien terveyden tekijöiden, sairauksista parantumisten ja immuunivasteen kanssa. 

Toki lääketiede on kehittynyt huimasti viimeisen 100 vuoden aikana ja moni sairaus joka ennen tappoi, pystytään tänä päivänä ehkäisemään tai parantamaan.

Vierailija

92,5v kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta Pekka Puskan pulju on saanut aikaan, kuin -50 luvulta terveen kansan sairaaksi.

Ainakin Pekka Puskan elämä on mallillaan ja terveen oloinen mies. Meilläkin uskotaan virallisiin suosituksiin, vanhempamme elivät yli 90 v ikään. Meillä ikää 88/92 v ja ihan hyvältä näyttää. Lenkkeily on lisääntynyt kun mulla meni ajokortti kun 90v täytin. Vaimolta jo kun 80v täytti. 

Kukaan ei tiedä, miten Puska elää.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat