Kommentit (12)

Vierailija

Saako ravitsemusalan ammattilainen antaa täysin virheellistä tietoa omasta alastaan? 

 

Rikoslakimme tunnistaa virheellisen tiedon levittämisen tai suoranaisen valehtelemisen monessakin kohtaa rikokseksi. Pitäisikö tehdä tutkintapyyntö poliisille? 

 

Jos kyseessä ei ole rikos, niin saako esim. rakennus- palo-, liikenne- ja säteilyturvallisuudesta vastaavat viranomaiset ja asiantuntijat antaa omasta alastaan täysin virheellistä tietoa?

 

ÄLÄ SYÖ margariinia (40 %, 60 % tai 80 % rasvaa + loput vettä) tai kevytlevitettä (rasvaa jokin muu määrä kuin 40 %, 60 % tai 80 % + vettä), eikä muitakaan prosessoituja kasviöljyjä ja -rasvoja. Eli vältä elintarvikkeita, joissa on ainesosina: kovetettu kasvirasva, kovetettu kasviöljy, kasvirasva, kasviöljy, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, maissiöljy, camelinaöljy, kovetettu rypsiöljy, pellavaöljy, kasvisteroliesterit, palmuöljy, palmurasva, kookosrasva sekä rasvahappojen mono- ja diglyseridit.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/margariinit.htm

Vierailija

Kylmäpuristettu neitsytkookosöljyä ei tule sekoittaa munkkirasvana tunnettuun kookosrasvaan. Neitsytkookosöljy ei sisällä munkkirasvan käsittelyssä käytettävien liuottimien jäämiä, eikä öljyä ole raffinoitu, valkaistu tai hydrogenoitu. Neitsytkookosöljy sisältää antioksidantteina toimivia fenolisia yhdisteitä (esim. ferulahappoa, p-kumariinihappoa ja tokoferoleja), joita tavallisessa kookosrasvassa ei ole.

 

Kookosöljystä löytyy n. 1500 tutkimusta Pubmedista http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed. Ja yli 3000 tutkimusta Public Medicine-sivustolta.

 

Tästä rasvasta on tutkimuksia ja mielipiteitä vaikka kuinka paljon. Toiset tutkimukset lyttäävät kookosöljyn koska se on 90% tyydyttynyttä rasvaa ja me kaikki muistamme vanhan myytin, jonka perusteella kovat rasvat ovat syynä kohonneeseen kolesteroliin ja lisääntyneeseen sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tämä tarina perustuu vuosikymmeniä vanhaan teoriaan, josta ei ole mitään pitäviä tutkimuksia. 

Kookosöljy sisältää muunmuassa keskipitkäketjuisia rasvahappoja, kuten lauriinihappoa ja yli 90% on raakoja, saturoituja rasvahappoja, jotka ovat harvinaisia ja tärkeitä rakennusaineita kehomme joka solulle. Nämä rasvahapot tukevat hermostoa ja ihon kuntoa sekä immuunijärjestelmän toimintaa tuhoamalla bakteereja, viruksia ja hiivaa.

Kookosöljyn rasvahappokoostumus, tyydyttyneet rasvahapot 92.1%, joista: 

Lyhytketjuiset rasvahapot: 

Kapronihappo (C-6) 0.5%

Keskipitkäketjuiset rasvahapot, joista:

Kapryylihappo (C-8) 8%
Kapriinihappo (C-10) 10%
Lauriinihappo (C-12) 48%

Pitkäketjuiset rasvahapot, joista:

Myristiinihappo (C-14) 17%
Palmitiinihappo (C-16) 9%
Steariinihappo (C-18) 2%
Linoleenihappo (C-18) 2.1% (monityydyttynyt rasvahappo 2.1%)

Tyydyttymättömät rasvahapot 6.2%:

Öljyhappo (C-18) 6.2% (kertatyydyttymätön rasvahappo)

”Aivot eivät normaalisti käytä ketoaineita polttoaineena. Tämä alkaa vasta, kun ihminen on nähnyt nälkää muutaman päivän ajan tai mikäli hänellä on tiukka matalahiilihydraattinen dieetti. Alzheimeriä sairastettaessa aivojen tiettyjen alueiden neuronit eivät kykene käyttämään glukoosia insuliiniresistenssin vuoksi, mikä johtaa niiden kuolemaan. Mikäli ne pääsisivät kosketuksiin ketoaineiden kanssa, on mahdollista, että ne voisivat jäädä henkiin ja jatkaa toimintaansa.”
http://www.magneettimedia.com/nelja-syyta-rakastua-kookosoljyyn/

Onko kookosöljy terveellistä vai epäterveellistä?
https://www.facebook.com/christer.sundqvist/posts/10152130394213171?stream_ref=1

Alzheimer's Doctors Taking Note of Coconut Oil 
https://www.cbn.com/cbnnews/healthscience/2013/January/Alzheimers-Doctors-Taking-Note-of-Coconut-Oil-/

Kookosöljy on monipuolinen ja terveellinen öljy, jota voi käyttää monin eri tavoin.
http://www.kookosravinto.fi/virilo/virilo-neitsytkookosoljy/kookosoljyn-kaytto/41

Kookosöljy on kookospähkinän lihasta erotettua rasvaa, jonka terveellisyys jakaa ravitsemuseksperttien mielipiteitä.
http://www.primifit.fi/artikkelit/kookosoljy.html

“Puu joka tarjoaa kaiken elämälle tarpeellisen”
http://www.superfoodit.com/kookostuotteet.html

Conquering Alzheimer’s with Coconut Ketones!
http://www.coconutresearchcenter.org/Conquering%20Alzheimers%20with%20Coconut%20Ketones.htm

Coconut Oil and Ketones!
http://www.coconutketones.com/

Googlaa englanniksi kookosöljystä ja MCT-öljystä ja terveydestä ja hämmästy siitä tiedon määrästä.

Vierailija
Vierailija
Kylmäpuristettu neitsytkookosöljyä ei tule sekoittaa munkkirasvana tunnettuun kookosrasvaan. Neitsytkookosöljy ei sisällä munkkirasvan käsittelyssä käytettävien liuottimien jäämiä, eikä öljyä ole raffinoitu, valkaistu tai hydrogenoitu. Neitsytkookosöljy sisältää antioksidantteina toimivia fenolisia yhdisteitä (esim. ferulahappoa, p-kumariinihappoa ja tokoferoleja), joita tavallisessa kookosrasvassa ei ole.

 

Kookosöljystä löytyy n. 1500 tutkimusta Pubmedista http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed. Ja yli 3000 tutkimusta Public Medicine-sivustolta.

 

Tästä rasvasta on tutkimuksia ja mielipiteitä vaikka kuinka paljon. Toiset tutkimukset lyttäävät kookosöljyn koska se on 90% tyydyttynyttä rasvaa ja me kaikki muistamme vanhan myytin, jonka perusteella kovat rasvat ovat syynä kohonneeseen kolesteroliin ja lisääntyneeseen sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tämä tarina perustuu vuosikymmeniä vanhaan teoriaan, josta ei ole mitään pitäviä tutkimuksia. 

Kookosöljy sisältää muunmuassa keskipitkäketjuisia rasvahappoja, kuten lauriinihappoa ja yli 90% on raakoja, saturoituja rasvahappoja, jotka ovat harvinaisia ja tärkeitä rakennusaineita kehomme joka solulle. Nämä rasvahapot tukevat hermostoa ja ihon kuntoa sekä immuunijärjestelmän toimintaa tuhoamalla bakteereja, viruksia ja hiivaa.

Kookosöljyn rasvahappokoostumus, tyydyttyneet rasvahapot 92.1%, joista: 

Lyhytketjuiset rasvahapot: 

Kapronihappo (C-6) 0.5%

Keskipitkäketjuiset rasvahapot, joista:

Kapryylihappo (C-8) 8%
Kapriinihappo (C-10) 10%
Lauriinihappo (C-12) 48%

Pitkäketjuiset rasvahapot, joista:

Myristiinihappo (C-14) 17%
Palmitiinihappo (C-16) 9%
Steariinihappo (C-18) 2%
Linoleenihappo (C-18) 2.1% (monityydyttynyt rasvahappo 2.1%)

Tyydyttymättömät rasvahapot 6.2%:

Öljyhappo (C-18) 6.2% (kertatyydyttymätön rasvahappo)

”Aivot eivät normaalisti käytä ketoaineita polttoaineena. Tämä alkaa vasta, kun ihminen on nähnyt nälkää muutaman päivän ajan tai mikäli hänellä on tiukka matalahiilihydraattinen dieetti. Alzheimeriä sairastettaessa aivojen tiettyjen alueiden neuronit eivät kykene käyttämään glukoosia insuliiniresistenssin vuoksi, mikä johtaa niiden kuolemaan. Mikäli ne pääsisivät kosketuksiin ketoaineiden kanssa, on mahdollista, että ne voisivat jäädä henkiin ja jatkaa toimintaansa.”
http://www.magneettimedia.com/nelja-syyta-rakastua-kookosoljyyn/

Onko kookosöljy terveellistä vai epäterveellistä?
https://www.facebook.com/christer.sundqvist/posts/10152130394213171?stream_ref=1

Alzheimer's Doctors Taking Note of Coconut Oil 
https://www.cbn.com/cbnnews/healthscience/2013/January/Alzheimers-Doctors-Taking-Note-of-Coconut-Oil-/

Kookosöljy on monipuolinen ja terveellinen öljy, jota voi käyttää monin eri tavoin.
http://www.kookosravinto.fi/virilo/virilo-neitsytkookosoljy/kookosoljyn-kaytto/41

Kookosöljy on kookospähkinän lihasta erotettua rasvaa, jonka terveellisyys jakaa ravitsemuseksperttien mielipiteitä.
http://www.primifit.fi/artikkelit/kookosoljy.html

“Puu joka tarjoaa kaiken elämälle tarpeellisen”
http://www.superfoodit.com/kookostuotteet.html

Conquering Alzheimer’s with Coconut Ketones!
http://www.coconutresearchcenter.org/Conquering%20Alzheimers%20with%20Coconut%20Ketones.htm

Coconut Oil and Ketones!
http://www.coconutketones.com/

Googlaa englanniksi kookosöljystä ja MCT-öljystä ja terveydestä ja hämmästy siitä tiedon määrästä.

 

En tiedä, että viitsiikö edes kommentoida, mutta kommentoin nyt kuitenkin. Eli ihan aluksi, jokainen lähteesi on aivan hirveää luettavaa. Magneettimedia on yhtä pahinta syöpää, mitä voi lukea. Kyseiseltä sivulta ei löydy yhtään asiallista uutista tai tutkimusta vaan jokaikinen uutinen on aivan puuta heinää tai perustuu virheellisiin lähteisiin tai mukamas ammattilaisten haastatteluihin tai paljastuksiin. Muutamassa magneettimedian uutisessa, jossa kerrotaan jonkin lääkärin mullistavista paljastuksista on huomattu, että kyseinen lääkäri on menettänyt oikeutensa tai sitten hänen tutkimustuloksensa ovat olleet virheellisiä. Facebookin keskustelua, minkä linkkasit ei voi edes laittaa lähteeksi. Superfoodit.com yms. markkinasivujen myyntikieltä kannattaa seurata sillä lupaukset ovat yleensä ympäripyöreitä ja lupaavat vaikka mitä. Kannattaa lukaista fimean sivuilta lääketiedon luotettavuus ja KATSE-lista. Vaikka nyt kyseessä onkin kookosöljy eikä lääke niin silti internetissä kannattaa olla hyvin lähdekriittinen.

 

Ja kun käyttää sitä googlea, niin ei kannata ensimmäiseksi avata niitä vauva.fi, suomi24.fi foorumeita ja etsiä sieltä tietoa.

KATSE tulee sanoista: Kirjoittaja, Ajankohtaisuus, Tarkoitus, Sponsorointi ja Evidenssi. - See more at: http://www.fimea.fi/vaestolle/laaketiedon_luotettavuus#sthash.0i3bS8fZ.dpuf
KATSE tulee sanoista: Kirjoittaja, Ajankohtaisuus, Tarkoitus, Sponsorointi ja Evidenssi. - See more at: http://www.fimea.fi/vaestolle/laaketiedon_luotettavuus#sthash.0i3bS8fZ.dpuf
Mainoskieleen kannattaa suhtautua varauksella ja hälytyskellojen pitää soida esimerkiksi seuraavanlaisiin ilmaisuihin törmättäessä: ”sataprosenttinen onnistuminen”, ”sensaatiomaiset tulokset”, ”tieteellinen läpimurto”, ”ihmeparantuminen” tai ”salainen kaava”. Myöskään lupauksiin pikaisesta paranemisesta ei kannata luottaa. - See more at: http://www.fimea.fi/vaestolle/laaketiedon_luotettavuus#sthash.0i3bS8fZ.dpuf
Mainoskieleen kannattaa suhtautua varauksella ja hälytyskellojen pitää soida esimerkiksi seuraavanlaisiin ilmaisuihin törmättäessä: ”sataprosenttinen onnistuminen”, ”sensaatiomaiset tulokset”, ”tieteellinen läpimurto”, ”ihmeparantuminen” tai ”salainen kaava”. Myöskään lupauksiin pikaisesta paranemisesta ei kannata luottaa. - See more at: http://www.fimea.fi/vaestolle/laaketiedon_luotettavuus#sthash.0i3bS8fZ.dpuf
Mainoskieleen kannattaa suhtautua varauksella ja hälytyskellojen pitää soida esimerkiksi seuraavanlaisiin ilmaisuihin törmättäessä: ”sataprosenttinen onnistuminen”, ”sensaatiomaiset tulokset”, ”tieteellinen läpimurto”, ”ihmeparantuminen” tai ”salainen kaava”. Myöskään lupauksiin pikaisesta paranemisesta ei kannata luottaa. - See more at: http://www.fimea.fi/vaestolle/laaketiedon_luotettavuus#sthash.0i3bS8fZ.dpuf

Vierailija

Schwab on varmasti Raision tehtaiden palkkalistoilla. Muuten ei ole mahdollista että hän suosittelee vehnää (kaikki paitsi täysjyvähapanleipä sisältää vehnää)ja margariinia (on kovetettu juuri kookosrasvaa käyttäen esteröimällä) jokapäiväiseksi  ravinnoksi!! Käsittämätöntä! Juuri tällaiset pölvästit vievät uskon virkamiesten pätevyydestä.

Vierailija

Suomalaisessa tutkimuksessa oli mukana 15 tervettä nuorta naista. He käyttivät neljän viikon jaksojen ajan vuorotellen palmuöljyä ja kookosöljyä merkittävänä osana rasvoistaan. Näiden öljyjen tyydyttyneet rasvat korvasivat kertatyydyttymätöntä rasvaa naisten ruokavalioissa. Kolesteroliarvoissa ja sokeriaineenvaihduntaan liittyvissä veriarvoissa ei tullut eroa palmu- ja kookosöljyjen välillä eikä lähtötilanteeseen verrattuna. Huomionarvoista tässä tutkimuksessa on, että päätutkijana toimi Ursula Schwab, joka myöhemmin tyrmäsi kookosöljyn Helsingin Sanomissa, vaikka tässä hänen omassa tutkimuksessaan kookosöljy ei heikentänyt terveyttä.

 

http://vahahiilihydraattinen-ruokavalio-vhh.blogspot.fi/2015/03/kookosoljy-superruoka-vai-suonet-tukkoon.html

Paljon voita

Ruokavaliosuositukset ovat siksi tuollaisia, suositaan vähärasvaisia tuotteita jne. että saataisiin kansa sairaiksi ja syömään mahdollisimman paljon lääkkeitä. Elinrarviketeollisuus ja lääketeollisuus hyötyvät noista virallisista ravintosuosituksista. Uskokoon kuka haluaa.

Risto Leino

Taitaa kyseinen Ursula-rouva olla niitä "asiantuntijoita", jotka ovat opiskelleet 15 vuotta sitten, ja kuten kaikissa opinnoissa, tieto on ollut silloin vähontään 10 vuotta vanhaa. Siihen kun lisätään tämä kaikkitietävä asenne, niin ei voida välttyä tämän artikkelin kaltaisilta älyttömyyksiltä. Margariinin terveellisyyttä tutkitaan vain paperilla, eli mite rasva-aineenvaihdunta toimii määrätyillä tuotteilla, siis raaka-aineilla. Kokonaan jätetään huomioimatta se, miten valmistusprosessi hydraamisineen ym. toimenpiteineen vaikuttaa tämän aikaansaadun rasvasotkun kokonaisvaltaiseen terveellisyyteen. Kuten tuossa jo joku mainitsikin, taitaa rouva saada palkanlisää Raisio-yhtymältä. Itse en ole mitenkään varma kookosöljyn haitoista tai terveellisyydestä, mutta viimeaikaiset tutkimukset jenkeistä tuntuvat kallistuvan sille kannalle, että sillä olisi monia hyötyjä, esim. alzheimerin torjunnassa. Lisäksi ns. kovien rasvojen epäterveellisyydestä on tehty tutkimuksia joskus vuosikymmeniä sitten, sen ajan metodeilla, eikä erityyppisten, kuten esim. kookosöljyn terveellisyyttä ole erikseen tutkittu lainkaan, vaan kaikki kovat rasvat niputetaan samaan nippuun. Joka tapauksessa, katsokaa jostain margariinin valmistusprosessi, niit ette taatusti enää syö margariinia.

Risto Leino

Jäi edellisessä mainitsematta se, että miten ihmeessä ihminen, jonka pitäisi olla asiantuntija, voi suositella vähärasvaisten maitotuotteiden käyttöä, kun ne ovat kaikissa suurissa kansainvälisissä tutkimuksissa havaittu suorastaan myrkyiksi elimistölle, seurauksina mm. diabetes, osteoporoosi, syövät. sepelvaltimotauti, ym. ym. Kaikki maitotuotteet ovat vahingollisia, etenkin rasvattomat tai vähärasvaiset. (esim. Lund:in yliopiston 20 vuotta kestänyt tutkimus, johon otti osaa yli 20.000 naista, ja 11.000 miestä. Vastaavia tuloksia on saatu jenkkilästä. Entäs sitten tuo mainostettu leivänsyönti. Leipä kokonaisuudessaan on ihmiselle epäterveellistä, etenkin vehnäleipä, oli kokojyvää tai ei. Ruisleipä ei ole niin epäterveellistä, mutta ei siitäkään juuri mitään terveyshyötyjä saa. Olisikohan Ursula-rouvan aiheellista jatkokouluttaa itseään, jotta tieto ajantasaistuisi.

Vierailija

Jos haluatte elää tervettä elämää, niin ihan ensimmäisenä kannattaa jättää täysin huomiotta tällaisten vajaaälyisten ravintoterapeuttien kuten Ursula ja sen sellaisten paikkansa pitämättömät sonnan jauhamiset. Tekevät rahaa ihmisten terveyden kustannuksella tai sitten eivtä vain oikeasti tajua ravintoasioista yhtään mitään!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat