Kommentit (1)

Vierailija

Minulla oli selkäkipuja silloin tällöin, mutta ne menivät lihasrelaksantilla ohitse aina 45 ikä vuoteen asti. Sitten minun selkäni teki lopullisesti stopin 18 tunnin lennon aikana kaukoitään. Kun pääsin perille, ei töihin vaan lääkäriin. Kipulääkkeillä pääsin sitten viikon kuluttua Suomeen. Täällä erikoislääkärikierros kesti aikansa, kunnes fysiatri suositteli "viimeisenä keinona" koulutettua kiropraktikkoa. Siellä kolmannen kerran jälkeen sain nukuttua yöni melko hyvin ja neljännen kerran jälkeen pidettiin hoidossa reilu tauko ja jatkettiin 8 kk kuluttua. Vuoden päästä selkä oli ehompi kuin 20 vuoteen.

En väitä, että tämä on kaikille se oikea tie. Mutta oma kokemukseni kertoo, ettei niitä niksauttajiakaan sovi vähätellä. Nyt käyn tarkistuttamassa selkäni 5 vuoden välein. Se ei käy kukkarolle, mutta haluan varmistaa, ettei ainakaan selkä tärvele enää hyvää vointiani. Minun ongelmani oli ylinotkea selkä eli ns. suutelevat nikamat. Kun selkä taittui liian notkolle, nikamien päät osuvat toisiinsa ("suutelevat") ja aiheuttivat kovan selkäkivun. Nyt teen erityisiä jumppa- ja venytysliikkeitä, joilla selkälihakset vahvistuvat ja estävät nikamien suutelun.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat