Kommentit (4)

Vierailija

Olis joskus mukava tavata gynekologi, joka myöntää, että vaihdevuosioireet voivat vaikuttaa mieleen. Tähän mennessä kaksi kertaa tapahtunut, että gyne lykkää laastarin tai geelin, Eikä edes pienintämqhdollista annosta, vaan saatesanat etsi sopiva annos. Ja tilaa psykiatrille vastaanotto. Ja kas, psykiatrilta mielialalääke ja saatesanat, gynekologilla apua vaihdevuosiin. Kyllä tämän ihan yksin tämä taisto käytävä. Kummaltakaan ei suurta apua ole tullut.

Vierailija

Kokemuksen kautta kerron, että on aikas pitkä tie, mutta itsetuntemus on tuossa kohtaa paras tuntemus. Vain nainen itse voi itsessään tietää, silloin kun hormoonia tarjotaan, kannattaako käyttää. Ja lähteä pienemmästä annoksesta ja kuunnella oloa ja jos ei mieli ole vielä hallinnassa, on sopivaa suurentaa annosta. Noin minä tein kun pidin neljä vuotta paussia hormoonikorvaushoidosta ja aloitin uudelleen, loppuivat huonosti nukutut yöt, kiukuttaminen ja väsymys.

Elämän laatu parani taas huomattavasti, kun löytsin itseäni ja tuntojani kuunnellen oikea annostuksen. Parasta on naisen hormooniasioissaan luottaa vain itseensä. Mielihyväistä jatkoa kamppailuusi.

Vierailija

Hei,vaihdevuosista voin kokemuksesta sanoa,että perinnöllisyystekijöillä,tupakoinnilla,aikaisin alkaneilla kuukautisilla,mielenterveysongelmilla on suuri yhteys.(aikaiset vaihdevuodet ja masennus kun kulkevat käsikädessä) Itselläni vaihdevuodet alkoivat 35-vuotiaana;kerrasta poikki kaikki,kuukautiset loppui kuin seinään,kuumat aallot on kestäneet 11 vuotta ja suurimman osan ajasta häirinneet suuressa määrin yöunia ja sosiaalista elämää,samoihin aikoihin tuli masennus. Vuotta aikaisemmin olin kerennyt pyöräyttää maailmaan lapsen(onneksi kerkesin) Vaihdevuosiarvot näyttivät 93 kun ne normaalisti ovat alle 13(jos nyt oikein muistan tuon alarajan) Mummollani vaihdevuodet alkoivat 40 vuotiaana eli myöhemmin kuin minulla ja kestivät 10 vuotta,äidilläni vaihdevuodet alkoivat 42 vuotiaana ja kestivät tasan päivän(epäreiluako?) siskollani vaihdevuodet alkoivat 32-vuotiaana. Hormoonikorvaushoitoa kokeilin 1,5 vuotta ja kuumat aallot olivat tipotiessään mutta lopetin ne veritulpan pelossa(tupakoin siis).Päätin kärvistellä ja sisua se on vaatinut(näiden 11 vuoden aikana olen "kilahtanut"vain muutaman kerran) Itsesuggestiolla olen pärjännyt ja joka päivä olen ajatellut,että kyllä tämä aikanaan loppuu(viimeistään haudassa) Luuntiheystutkimuksessa kävin 42-vuotiaana ja minulla todettiin osteoporoosin esiaste eli osteopenia. Tutkimus olisi pitänyt tehdä muutaman vuoden jälkeen uudestaan mutta lääkäri ei suostunut kirjoittamaan lähetettä niin en tiedä,onko kehittynyt osteoporoosiksi. Syön D-vitamiini/kalkki valmistetta osteoporoosin ehkäisyyn. Olen myös kokeillut kaikenmaailman rohdot ja yrtit ja niistä minulla parhaiten toimi salviatipat(luontaistuotekaupasta) ja palsternakka. Unilääkeittäkin olen kerennyt syödä mutta lopetin ne etten tulisi riippuvaiseksi. Rehellisesti sanottuna yö jonka olen todella hyvin nukkunut oli 9 vuotta sitten.Lihaksia kannattaa vahvistaa silloin kun luut on heikot,että ne suojaavat pahimmilta haavereilta. Itse en juo maitoa mutta rasvainen kala korvaa sen. Hyppynarulla hyppiminen on hyvä konsti vahvistaa luustoa(mitä nyt itse pystyy tekemään asian eteen) Nyt 11 vuoden kärsimysten jälkeen voin jo vähän huokaista;kuumia aaltoja on enää vain noin 5-10 kertaa viikossa ja vain muutamana yönä viikossa eli näyttää siltä,että ovat hiipumassa(en uskalla silti sataprosenttisesti uskoa,ettei tarvitse pettyä) Jokaisen täytyy löytää omat keinonsa ja yrttinsä,kaikki kun ei kaikille toimi,eli kärsivällisyyttä tarvitaan. Voimia kanssasiskoille!!

Vierailija

Olipa helpottavaa lukia, et ei ole yksin. Enää ei ole näitä naisten "juorurinkejä", vaan ihan pitää aina vain näyttää ns. "hyvää naamaa", koska kuka nyt tavallista keski-ikästä naista haluaa nähdä?? he, he.. Olen itse työtön  ja samalla väliputoja,, liian nuori mut,, liian vanha, ?? Onneksi te kirjoittelijat pelasti päiväni, en ole yksin masennuksineen ja menopaussineeni tässä alle 50 vuotis-kerhossa. HUH ! 45 vuotias on tänäpäivänä ihan huono.. Siis tällaisen fiiliksen olen itse saanut kun ihmisten kanssa yrittää olla tekemisissä, siis jopa samanikäiset! Ja taas,, nuoret.. Ihan hirvittää katsoa kun nuoret naiset yrittävät päästää päivän ideologiaan mitä on naisesta luotu,, ei jaksa, eikä pysty mihinkään muuhun kun pistää oma pää pensaaseen, kun pikku pupu konsanaan..

Edeltävän artikkelin myötä jatkan masennuslääkkeen syöntiä, kerta ei ilman pärjää ja näköjään lääkäri kirjoittaa joko sitä tai estrogeenilääkettä, no, hormooneihin vaikuttavaa ainetta en halua itse. Ne napit taas auttaa tasamaan mieliala-ailahtelut, niitä kun ei hyväksytä naisissa.. Maailma (pohjoismaat!?) ei kestä iloa pursuvia keski-ikäsiä naisia, eikä itkeviä, ei halavia eikä vihaisia.. "Joten, otan nappini ja olen omassa kuplassa, enkä häiritse ketään"

-- ja maailma pelastuu --

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat