Hyviä kalsiumin lähteitä maidon karttajalle

Maito vahvistaa luita, mutta entä jos sen jättää ruokavaliosta pois kokonaan? Mistä muualta kalsiuminsa voi kahmia?Lue koko juttu

Kommentit (10)

aukusti51

Hei, kiitos informatiivisesta tiedosta. En käytä lehmänmaitotuotteita lainkaan, ei sovi minulle, mutta syön sen sijaan soijavalmisteita, tofua, vuoheen- ja lmapaanjuustoa, kalaa sekä voin sijasta leivän päälle mätitahnaa. Popsin myös pähkinöitä, manteleita välipaloiksia ja aika lailla vihanneksia. Miten on, riittääkö kalsiumin saanti,en ole löytänyt vuohen- enkä lampaanjuusto valmisteiden kalsiumarvoja mistään, kiitos edeltäkäsin ja hyvää loppuvuotta

Nokkonen parempi

Syövätkö suomalaiset liikaa kalsiumia, juuri maitona ja kalsiumtabletteina - Onko se vaarallista, ajatellen verisuonisairauksia ja sydäntä ? 

Adenooma

Varoitus, lisäkilpirauhasen liikatoiminta, adenooma, estää kalsiumin pääsyn luihin ja kalsiumia jää liikaa verenkirtoon. Tästä seuraa vakavia oireita. Mittauta kalsium / parathormoonisi taso veressä halvalla verikokeella ennenkuin noudatat näitä ohjeita.

Hmmm...

"Puutostilat tuntuvat nykyihmisestä mahdottomilta ja vanhanaikaisilta. Silti osteoporoosia eli luukatoa sairastaa arvioiden mukaan 400 000 suomalaista". Jännä juttu, että Suomi on varmaan eniten maitoa ja maitotuotteita kuluttava maa! Ja täällä esintyy eniten osteoporoosia.. Olisikohan nyt kuitenkin niin, että maitoa suositellaan juomaan, koska sillä tehdään rahaa.

Vierailija

Kasvijuomia kannattaa tehdä itse kotona  laadukkaista luomuaineksista (hiutaleita + vettä = juoma) sauvasekoittimella tai blenderillä.  On todella helppoa, halpaa ja nopeaa. Kaupassa teolliset kasvijuomat maksaa n. 2 e / litra, kun itse tehtynä maksaa sentin litra, jos sitäkään. Esim. 2 kiloa luomukauraa maksaa pari euroa. Mantelin (Sallinen myy jauhetta isossa pussissa) kalsiumin imeytymiskyky on huippuluokkaa, parempaa kuin esimerkiksi lehmänmaidolla. Teolliset kasvijuomat ovat 90% vettä ja loput valmisteesta riippuen viljaa, rypsiöljyä, lisättyä sokeria, karrageenia, lisäaineita, huonosti imeytyviä lisättyjä vitamiineja jne...

Vierailija

Suurin osa maapallon väestöstä ei juo lehmän maitoa.

Nykyaikaisen käsitellyn maidon kalsium imeytyy huonosti ja laktoosin lisäksi maitoproteiini sinällään aiheuttaa monelle ongelmia. Maitotuotteet ovat monella yksi keskeisistä syistä suolisto-oireisiin, allergioihin, atopia- ja  astmaoireisiin sekä erilaisiin iho-ongelmiin (mm. akne). Maitotuotteiden eliminointi helpottaa usein näitä oireita, ja moni vuosia oireista kärsinyt pääsee pysyvästi eroon sekä ongelmasta että lääkityksestä. Lisäksi maitotuotteet keräävät limaa ja ovat usein merkittävänä tekijänä kroonisissa ylähengitystieinfektioissa sekä korvatulehduksissa.

Laadukkaat kypsytetyt juustot, luomu voi, luomu kerma ja hapatetut maitotuotteet saattavat sopia, joten kokeile niitä. Esimerkiksi juustoista (edam ja gouda) saa tärkeää  K2-vitamiinia.

1 dl maitoa, piimää, jogurttia tai viiliä sisältää 3 grammaa proteiinia, 1 µg lisättyä D-vitamiinia (ihan sitä samaa, jota myydään ravintolisänä purkissa tai tippapullossa), 5 grammaa maitosokeria ja 121mg kalsiumia  (lähde: Fineli).

Proteiinin tarve on 1-2 grammaa per painokilo (normaali paino) päivässä.

D-vitamiinin tarve on 50-100 µg päivässä.

Juo ainoastaan vettä, ei maitoa, ei limsaa, ei sokerimehuja, ei kasvijuomia, ei kivennäisvesiä tai mitään muutakaan.

Sami

Miksi aina sanotaan että juo mieluummin esim. kauramaitoa (johon on lisätty kalsiumia), kuin ota sitä lisäravinteena purkista. Joo, siinä tulee ohessa kauraa joka on kyllä terveellistä, mutta eikös se "lisätty" kalsium ole just samaa kuin purkissa oleva...

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat