Kommentit (2)

Vierailija

entäs sitten?

olen reilu viisikymmppinen nainen. minulla todettiin pitkälle edennyt osteoporoosi,rankat vaihdevuosi vaivat (mm. hikoilu, kylmä, itkupotkuraivarit joitakin mainitakseni). osteoporoosiin lääkitys. fysiatri kysyi syötkö keltarauhashomoonia, vastasin kyllä. et voi syödä niitä koska osteoporoosilääkkeen kanssa ei saa olla hormonihoitoja päällä. onko jollakin sama tilanne ja miten selviätte? nimimerkki veitsenterällä

Pohjamudissa möyrinyt

Vastaan nyt jotain, mikä kävi mielessä, vaikka kysymyksestä on aikaa... Ja omat kokemukset ei suoranaisesti vaihdevuosiin liittyneet, vaan enempi vikaa oli raskaaksi tulemisessa ja ilmiselviä hormonitasapainon ongelmia oli, jotka invlidisoivat aika tavalla muutakin arkea n. 10 vuotta. Sain apua auringon paisteesta, niin hölmöltä kuin se kuulostaakin. Pari vuotta etelässä elettyäni ja työskenneltyäni alkoi olo yllättäen normalisoitua, eikä kysymys ollut ravinnon muutoksista. Söin siellä kuten täälläkin, terveellisesti ja tutusti, muutamaa eksoottista ruokakokeilua lukuunottamatta. Enne kotimaahan palaamista tulin vihdoin raskaaksi (ja olo oli muutenkin normaalimpi). Suomeen palattuani neuvolassa kehotettiin syömään vähän D-vitamiinia, niinkuin täällä yleensä. Olo oli kiikun kaakun kohtalainen, kunnes ostin lapsen syntymän jälkeen erehdyksessä säästöpakkauksen vahvempaa D3-vitamiinia. En vaivoiltani ollut ehtinyt seurata terveysvillityksiä ja tässä erehdys ja muotivirtaus auttoivat minua. Toivuin kuta kuinkin normaalitilaan n. 3 vuodessa ja huomattuani ostaneeni vahingossa liian voimakasta vitamiinivalmistetta (n. 4kk käytön jälkeen, kun myyjä sanoi kaupassa, että säästöpakkaus on tuplasti vahvempaa, kuin normaali) kävin mittauttamassa verestä D-vitamiinit ja maksa-arvot ja minulla olivat normaalit.
Minun hormoniongelmiin auttoi D-vitamiini ja onni onnettomuudessa (sekä mieletön tiedonjano omaa olotilaa koskevista syistä, Tuli käytyä läpi sairaslomilla aika paljon kanadalaisia, aasialaisia, suomalaisia ym tutkimuksia hormoneista ja vitamiineista useamman lääketiteellisen näkökulman kannalta riskejä ja hyötyjä ym. asiaan liittyvää arvioiden).
D-vitamiini ei varmasti ole vastaus kaikkiin ongelmiin, mutta luustoon ja hormonitasapaainoon se pitäisi kyllä auttaa, jos esteitä sen käyttöön ei ole. Kanadalaisessa vanhustenhoidossa käytetään D-vitamiia myös terapeuttisina annoksina hoitomuotona. Itsellä vitamiinilisä lievitti oireita ja vahinkoannos oli sen verran jäykkä, että halusin varmistaa ettei se kerry minulla liikaa elimistöön, joten teetätin testin. Tulokset helpottivat, sillä eläminen oli helpittunut ja tavallaan halusin jatkaa samalla lailla, mutta en terveyden kustannuksella. Tästä onnellisesta erhdyksestä on kulunut n. 8 vuotta ja olo on pysynyt normaalina. Tänä vuonna olen voinut jättää D-vitamiinin toisinaan tauolle ilman, että elämänlaatu on romahtanut tai joku oire olisi palannut. Enkä muuten työskentele missään vitamiinifirmassa, vaikka olenkin kannattanut rahallisesti sen alan yrittäjia hyvinkin uskollisesti nämä 8 vuotta. Kannattaa perehtyä kuitenkin kunnolla mihinkään mitä kokeilee.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat