Kommentit (7)

Mielestäni on vastuutonta suositella vaihdevuosivaivoja poteville naisille estrogeenia. Estrogeenin syönti altistaa rintasyövälle. 

Kun sitten sairastut rintasyöpään, saatat joutua syömään estrogeeninestolääkkeitä vähintään 5 v syövänestohoitona. Lääkkeiden aiheuttamat oireet ovat paljon pahempia kuin jotkin vaihdevuosivaivat.

Terveisin

Rintasyöpöhoidot läpikäynyt ja hormononestolääkkeitä syönyt. 

• ylös 37
  • alas 35
Vuosimallia -63

Esim tupakointi ja alkoholi lisää enempi riskiä sairastua rintasyöpään.
Estrogeeni suojaa monelta syövältä.

• ylös 35
  • alas 14
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Pirttihirmun puoliso

Syövällä tai veritulpalla on kyseenalaista pelotella naisia hylkäämään estrogeenikorvaushoidon. Jos tupakoit tai olet yhtään normaalipainon ylärajalla/yli, verenpaineesi on hivenen koholla, käytät alkoholia enemmän kuin annoksen kerran kahdessa viikossa, tai olet stressaantunut, nämä syyt nostavat veritulppa, sekä syöpäriskin yli sen tason mitä estrogeenikorvaushoito luonnisella, estradiolilla tekee.

Valitettavasti jotkut henkilöt sairastuvat vaikka rintasyöpään ja olen pahoillani siitä.
Mutta riski siihen että nainen saisi juuri estrogeenikorvaushoidosta rintasyövän on häviävän pieni.
Jos nainen kärsii nivelkivuista, mielialaoireista, unettomuudesta, lämmönsäätelyn häiriöistä, virtsan karkailusta, laskeumista, limakalvojen kuivuudesta, väsymyksestä tai haluttomuudesta, puhumattakaan siitä kuinka läheiset ihmiset, työkaverit tai perhe kärsivät myös tilanteesta on järkyttävää ettei tänä päivänä tuollaista tilaa korvaushoidolla lievennättäisi.
Yhdenkään naisen ei tulisi jäädä kärvistelemään tai antaa elämänlaatunsa laskea estrogeenitason laskun vuoksi.

Naisten elimistöt reagoivat estrogeenin vähenemiseen erittäin eri tavoin.

Jos sinun lääkärisi on heti sitä mieltä ettet tarvitse korvaushoitoa, vaikka koet elämänlaatusi jo laskeneen, käy toisella lääkärillä keskustelemassa asioista. Sinun keho ja elämä, sinun päätöksesi.
Korvaushoidosta voi olla hyvinkin eri kantoja eriammattilaisilla. Jollei sinulla ole fysiologista estettä on muutaman kuukauden kokeiluhoito annosta nostaen hyvä käydä läpi.

• ylös 23
  • alas 7
Kipuilija

Juurikin niin!
Samanlaiset oireet,kun kirjoituksessa, minullakin on olleet.
9kk sitten juoksin ja olin elämäni kunnossa. Sitten kävelin ,kun vanha ihminen. Nivelkivut vaivasivat pahasti ja elosta on ilo poissa. Reumaa minäkin epäilin,kun sormissakin särkyä, polvissa ja lonkassa eniten.
Aloitin parasetamonikuurilla,se auttoi. Mutta ei sitä pitkään voi jatkaa.
Asialla on kaksi puolta,riskit ja edut. Niitä on kunkin punnittava. Oireetkin ovat niin erilaisia laadultaan ja määrältään.
Itse koen hormonilaastarin paremmaksi vaihtoehdoksi itselleni. Vaihtoehtona on väsynyt,kärsivä minä. Tunsin olevani ennen laastaria iloton, haluton ja aina väsynyt. Yövalvominen ja kivut veivät ilon elämästä. Hädin tuskin selvisin työstä,muuta en jaksanutkaan.
Elämä oli harmaata ja vain selviytymistä maanantaista perjantaihin.
Nyt otan pienimmän hormonimäärän laastarilla ja elämä taas palaillut melkein ennalleen.

• ylös 13
  • alas 7
Äkäinen potilas

Tunnistan itseni Pirttihirmun puolison ja Kipuilijan kuvauksista. Tilanteeni on uskomaton, sanalla sanoen sietämätön. Vuosi sitten rinnoistani todettiin sattumalta pienet oireettomat mikrokalkit (1+1), joita tutkittaessa todettiin DCIS eli syövän leviämätön esiaste (alle 1 cm). Se hoidettiin pienin poistoin, ja tämän takia hormonit kiellettiin. Sen jälkeen todella sairastuin: unet katosivat (olenkohan nukkunut yhtään yötä kunnolla?), nivelet alkoivat särkeä ja turvota eli nivelrikko uhkaa (herään yöllä jatkuvasti kipuihin), sokeri- ja kolesteroliarvot nousivat yli 1 yksiköllä/mml (entisistä normaaleista), yölliset pulssilukemat ovat kuin olisin juuri juoksulenkillä, jne. Puhumattakaan mielialasta ja kaiken tämän tuottamasta uupumuksesta.  Ja suuttumuksesta! Tämä kaikki hoituisi estrogeenilla, jonka puutteesta oireet johtuvat, mutta se minulta syövän uusiutumisen pelossa kiellettiin.

Tällaista hoitoa en todella ymmärrä: itse en pelkää kiltin syöpäni uusiutumista, vaan haluaisin 

palata normaaliksi itsekseni - kaiken uhalla!  Olen lukenut varmaan 100 tutkimusta hormoneista ja rintasyövästä ja todennut, että tulokset ovat vähintäänkin ristiriitaisia... toisin kuin meitä naisia pelotellaan. Nyt olen menossa tarkistuksiin ja toivon saavani oikean avun, en hurskastelua ja pelottelua riskeistä.

PS. Luontaistuotteet kokeiltu - ei mitään apua vaivoihin. Kukkaro vain kevenee turhaan!

Vierailija

Olen käyttänyt estrogeenia 20 vuotta. Yrittänyt lopettaa mutta nivelsäryt ja unettomuus palasivat. Olen varma, että estrogeeni auttaa nivelkipuihin, myös verenpaineet, sokeritasot, kolestrooli pysyvät hyvinä.

Martha Kristiina

Minä olen katkera, kun jouduin lopettamaan estrogenin, koska taidan olla jo liian vanha (68v).

Estrogeeni oli minulla käytössä 23 vuotta. Pelkkä estrogeeni sen vuoksi, että kohtu poistettiin minulta jo 29 vuotiaana mikä silloin kova isku, mutta välttämätön toimenpide. Nyt on joka päiväiset nivelvaívat, iho ryppyinen ja kuiva ja joka päivä ottaa jokin asia päähän. Gyne ei enää kirjoittanut reseptiä aivohalvaus vaaran vuoksi. Pakko nyt on, vaan sopeutua tähän olotilaan, mutta estrogeeni oli minulle paras apu, kun menopaussioireet alkoivat jo hyvin nuorena. Vieläkin päivittäin kaipaan sitä miten helpompaa oli olo naisena ja ympäristökin on kyllä huomannut muuttuneen ja vanhentuneen naisen.  

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat