Apua aamuyön heräilyyn

Kuva Shutterstock

Unettomuuden hyväksyminen on ensimmäinen askel kohti nukahtamista, psykologi Mikael Saarinen neuvoo.Lue koko juttu

Kommentit (1)

70-luvun alussa keksin hyvän tavan nautinnollisen unen saamiseksi. Sängyn takajalkojen alle asetettiin parin kolmen tuuman lankku, jolloin vuode kokonaisuutena tuli kaltevaksi.

On vaikea kuvailla sitä hyvää oloa, joka nyt seurasi makuulle mennessä, eikä unta tarvinnut todellakaan odotella. Jostain sain päähäni helpottuneen unentulon johtuvan muun muassa  aivojen "unikeskuksen" verensaannin paranemisesta.

Uskon, että moni saisi jalkopään korottamisesta uniapua, jos vain tietäisi.

Nyttemmin ei ole ollut mahdollisuutta kallistaa vuodetta. Olen korvannut sen osittain työntämällä patjan alle jalkopäähän jonkinlaisen korokkeen. Mutta koko vuoten kallistus oli paljon parempi.

Viime vuosina on poikkeava elämänrytmini aiheuttanut heräämisen kellon ollessa ehkä viisi, ehkä kuusi, minkä jälkeen on ollut mahdoton saada unta, vaikka en olisi vielä nukkunut kolmea tuntiakaan. Kunnes huomasin, että jos syön pari kolme leipäviipaletta juuston tms. ja appelsiinimehun kanssa, uni tulee sen jälkeen muutamassa sekunnissa.

Pari kolme melatoniinipilleriä voi myös jouduttaa unen tuloa.

Pentti S. Varis

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat