Nivelet vahvoiksi liikunnalla

Nivelrikko on maailman yleisin nivelsairaus. Helpotusta kipuihin tuo lempeä liikunta, mutta joskus auttaa vain leikkaus.Lue koko juttu

Kommentit (6)

Itselläni todettiin polven nivelrikko 2 vuotta sitten. Polveen särki ja se petti välillä alta. Lääkäri neuvoi liikkumaan. Tein niin. Ensin yritin jopa juosta, mutta huomasin, että se ei minulle käy ja tuska vaan yltyi. Tyydyin kävelemiseen. Ensimmäisenä vuonna kävelin 500 km, toisena 650 km ja nyt jo heinäkuussa kilometrejä takana  500 km. Ei ole enää polvi vihoitellut pitkään aikaan ja nautin kävelystä todella. Nykyisin 7 km kävelylenkki on ihan passeli. Toki olen tässä samassa myös vähän laihtunut, joka  auttaa myös asiaa. Liikunta, itsekullekkin sopiva, tekee ihmeitä.

Jos ravintoaineiden saanti syystä tai toisesta heikkenee, kudoksen hajoaminen voittaa uudistumisen ja kudos alkaa haurastua. Kansanomaisesti tätä kutsutaan elimistön "kulumiseksi".

Kuuntele Paula Heinosta, joka kertoo nivelille hyvästä ravinnosta:

17.11.13
Osa 4/5 (4:16)
Osa 5/5 (5:08)
http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/

Oikea ravinto on perusta nivelten hyvinvoinnille:
http://aijaa.com/cUxmvJ

Ravinnolla on merkitystä!
http://aijaa.com/wTf3JU

Jätä viljat pois ja ota kasvikset tilalle:
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

Jo saatuun nivelrikkoon Glukosamiinin ja Chondroitinin ohella olevia itsehoitotuotteita ovat mm. MSM, hainrustouute, kurkuma, magnesium (sitraattimuoto) sekä inkivääri.

Nivelrikossa tärkeimpiä vitamiineja ovat B-, C- ja D-vitamiinit.

B1-, B6- ja B12-vitamiinit lisäävät nivelten aineenvaihduntaa.
http://www.valioravinto.fi/rikas-oluthiivatabletti

On osoitettu tutkimuksin, että B-, C- ja D-vitamiinin liian vähäinen saanti on yhteydessä nivelrikkoon. Käytännössä kaikilla suomalaisilla on vajausta B-, C- ja D-vitamiinista, puolella D-vitamiinista myös kesällä.

Syö D-vitamiinia 100µg/vrk. 10µg tiedetään riittävän vastasyntyneelle, EI muille. D-vitamiini on ratkaisevassa asemassa luuston, nivelten ja lihasten hyvinvoinnille.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm

Syö C-vitamiinia 500mg/vrk.  Tutkimusten mukaan vähimmäistarve päivässä on 400mg. C-vitamiinia kannattaa tankata joka päivä. C-vitamiinin puutos altistaa lukuisille eri sairauksille. Kun C-vitamiinia ei ole riittävästi, sitä ei riitä kaikkiin kehon soluihin ja kudoksiin.

Gelatiinia nivelille:
http://karrikoivula.fi/gelatiini

Luonnollisempia keinoja nivelrikon hoitoon
http://suomenterveysravinto.fi/blogi/luonnollisempia-keinoja-nivelrikon-hoitoon/

Lisäksi niveliä kuluttaa YLIpaino, nivelten virheasennot sekä liika rasitus esim. rankka urheilu tai työkuormitus. Mutta näissäkin se oikea ravinto on perusta nivelten hyvinvoinnille.

Merikrotti

Mulla on vas. polvessa nivelrustossa kulumaa ja ulkokierukka on revennyt. Itse polvi ei juurikaan ole kipeä, mutta sääri on ollut jo vuoden puutunut ja kiristävän tuntoinen koko ajan.  Liittyykö nää toisiinsa vai onko jotain muuta. Oon kokeillut erilaisia hierontoja, faskiahieronta mukaan lukien. Ei auta. Oon aina liikkunut paljon. Lenttis, biitsi, pyöräily, hiihto. Rasittava vaiva! oisko kellään mitään helpottavaa vinkkiä.

Merikrotti

Vielä edelliseen, että lannerangasta on otettu magneetti, eikä siellä ole mitään poikkeavaa eli ei ole mitään iskiastyyppistä.

Vierailija

Kierukkarepeämät kaiketi korjataan, ettei kulumaa pääse vuosien saatissa syntymään.
Minulta kierukka poistettiin kokonaan vuosikymmeniä sitten, en tiedä eikö ollut korjauskelpoinen, vaan miksi poistettiin. Sisänivel kului vuosi vuodelta, vaikka olen harrastanut säännöllistä liikuntaa ohjeiden
Mukaisesti, syönyt terveellisesti jne. Työ oli kyllä kevyttä, paitsi viimeiset vuodet melkoisesti polvia koittelevaa työtä. Kierukkarepeämän jälkeen polveni kesti n. 35 vuotta, ennenkuin sanoi sopimuksen irti. Väliin mahtui säären rasitusvammaa, kovaa nilkkasärkyä, leposärkyä, kaikenlaista ongelmaa. Kaaduin helposti kun polvi ei kantanut, tuli murtumia muihin jäseniin jne. En toivoisi tälläistä kenenkään kokevan.

Vierailija

Kyllä nykyään ihmiset syövät monipuolisesti ja huolehtivat vitamiinien saannista, silti nivelrikkoa sairastetaan paljon Suomessakin. Eikö vitamiinit sitten imeydy vaan mistä kiikastaa.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat