Kommentit (2)

Vierailija

Itselläni todettiin polven nivelrikko 2 vuotta sitten. Polveen särki ja se petti välillä alta. Lääkäri neuvoi liikkumaan. Tein niin. Ensin yritin jopa juosta, mutta huomasin, että se ei minulle käy ja tuska vaan yltyi. Tyydyin kävelemiseen. Ensimmäisenä vuonna kävelin 500 km, toisena 650 km ja nyt jo heinäkuussa kilometrejä takana  500 km. Ei ole enää polvi vihoitellut pitkään aikaan ja nautin kävelystä todella. Nykyisin 7 km kävelylenkki on ihan passeli. Toki olen tässä samassa myös vähän laihtunut, joka  auttaa myös asiaa. Liikunta, itsekullekkin sopiva, tekee ihmeitä.

Vierailija

Jos ravintoaineiden saanti syystä tai toisesta heikkenee, kudoksen hajoaminen voittaa uudistumisen ja kudos alkaa haurastua. Kansanomaisesti tätä kutsutaan elimistön "kulumiseksi".

Kuuntele Paula Heinosta, joka kertoo nivelille hyvästä ravinnosta:

17.11.13
Osa 4/5 (4:16)
Osa 5/5 (5:08)
http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/

Oikea ravinto on perusta nivelten hyvinvoinnille:
http://aijaa.com/cUxmvJ

Ravinnolla on merkitystä!
http://aijaa.com/wTf3JU

Jätä viljat pois ja ota kasvikset tilalle:
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

Jo saatuun nivelrikkoon Glukosamiinin ja Chondroitinin ohella olevia itsehoitotuotteita ovat mm. MSM, hainrustouute, kurkuma, magnesium (sitraattimuoto) sekä inkivääri.

Nivelrikossa tärkeimpiä vitamiineja ovat B-, C- ja D-vitamiinit.

B1-, B6- ja B12-vitamiinit lisäävät nivelten aineenvaihduntaa.
http://www.valioravinto.fi/rikas-oluthiivatabletti

On osoitettu tutkimuksin, että B-, C- ja D-vitamiinin liian vähäinen saanti on yhteydessä nivelrikkoon. Käytännössä kaikilla suomalaisilla on vajausta B-, C- ja D-vitamiinista, puolella D-vitamiinista myös kesällä.

Syö D-vitamiinia 100µg/vrk. 10µg tiedetään riittävän vastasyntyneelle, EI muille. D-vitamiini on ratkaisevassa asemassa luuston, nivelten ja lihasten hyvinvoinnille.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm

Syö C-vitamiinia 500mg/vrk.  Tutkimusten mukaan vähimmäistarve päivässä on 400mg. C-vitamiinia kannattaa tankata joka päivä. C-vitamiinin puutos altistaa lukuisille eri sairauksille. Kun C-vitamiinia ei ole riittävästi, sitä ei riitä kaikkiin kehon soluihin ja kudoksiin.

Gelatiinia nivelille:
http://karrikoivula.fi/gelatiini

Luonnollisempia keinoja nivelrikon hoitoon
http://suomenterveysravinto.fi/blogi/luonnollisempia-keinoja-nivelrikon-hoitoon/

Lisäksi niveliä kuluttaa YLIpaino, nivelten virheasennot sekä liika rasitus esim. rankka urheilu tai työkuormitus. Mutta näissäkin se oikea ravinto on perusta nivelten hyvinvoinnille.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat