Nykyään on mahdotonta välttää näköaistia stimuloivilta digitaalisilta signaaleilta. Oli kyseessä sitten television, tietokone, älylaite tai mikä tahansa muu digitaalinen vastaanotin, silmäsi väsyvät jatkuvan signaalin vastaanottamisesta. Onkin tärkeää tarjota silmille tarpeeksi lepoa esimerkiksi päätetyön tai pitkäksi venähtäneen pelisession aikana. Yksi tuoreimmista suosituksista tulee USA:sta ja sitä kutsutaan lyhyesti ja ytimekkäästi “20-20-20” säännöksi. Sääntö on yksinkertainen ja helppo toteuttaa lähes missä tahansa ympäristössä ilman, että siitä on haittaa työtehokkuudelle, pelaamisen intensiivisyydelle tai muulle keskittymiselle. Ensimmäinen 20 tarkoittaa aikaväliä, jolloin tauko tulisi pitää: 20 minuutin välein katse tulisi irrottaa ruudusta. Toinen 20 tarkoittaa kestoa. Silmien väsymisen ehkäisemiseen riittää 20 sekunnin fokusoituminen muuhun kohteeseen, kuin signaalia lähettävään ruutuun. Viimeinen 20 viittaa etäisyyteen, johon tuon 20 sekunnin aikana optimaalisesti tulisi katsoa. Koska sääntö on kehitetty USA:ssa, kyseessä on 20 jalkaa, eli vähän reilu kuusi metriä.

Helpot keinot säännön noudattamiseen

Monelle silmien väsyminen aiheuttaa suuria ongelmia ja saattaa tuottaa päänsärkyä tai jopa näkökyvyn heikkenemistä. 20-20-20 säännön noudattaminen on kuitenkin helppoa, kun siitä tekee säännöllistä ja itselleen mahdollisimman helppoa. Tauon pitäminen mistä tahansa toimesta tai harrasteesta, oli se sitten työntekoa päätteellä, koulukirjan lukemista lukulaitteella, pelaamista nettikasinolla, josta voitot maksetaan suoraan tai television katselua, noin 20 minuutin välein on hyväksi sekä silmille että muulle elimistölle. Muistamisen helpottamiseksi voit esimerkiksi asettaa hälytyksen joka 20 minuutin välein. Lisäksi voit ladata puhelimen applikaation, joka on kehitetty säännön seuraamiseen. Silmien lepuutuksen lisäksi on myös suotavaa antaa muulle elimistölle toimintaa ja varsinkin istumatyössä tärkeää on kävellä tai ainakin nousta seisomaan tasaisin väliajoin.

Tunnista oireet ja toimi

Silmien altistuminen ruutujen valaistukseen voi näyttäytyä monella tapaa ja pahimmillaan voi esiintyä huonovointisuutta, päänsärkyä ja migreeniä. Silmien epänormaali kuivuminen tai vastaavasti vettyminen ovat ensimmäisiä merkkejä silmän väsymisestä. Lisäksi silmät voivat punottaa tai näkökyky voi sumentua yllättäen. Jos tunnistat oireet, kannattaa ottaa käyttöön 20-20-20 sääntö. Ja vaikka oireita ei vielä olisi, ei tauottamisesta ole myöskään haittaa – tutkimusten perusteella ennaltaehkäisykin on tehokas apukeino.

Muita vihjeitä silmien väsymyksen ehkäisyyn

Jos teet työtä päätteellä tai vietät muuten jatkuvasti aikaa ruutujen äärellä, et todennäköisesti räpyttele silmiäsi normaaliin tahtiin eli tarpeeksi usein. Tämä johtaa helposti silmien kuivumiseen, jota kannattaa silloin kompensoida tarkoitukseen valmistetuilla silmätipoilla. Päätetyöläiselle yksi keino ehkäistä silmien väsymistä on myös tekstikoon suurentaminen. Monissa laitteissa pystyy myös säätämään näytön kontrastia, mikä kannattaa pitää mielessä erityisesti läppärillä tai mobiililaitteella toimiessa. Viimeisimpänä muttei vähäisimpänä vihjeenä kannattaa muistaa näön tarkistuttaminen tasaisin väliajoin. Vaikka näössä ei tuntuisi tapahtuvan muutosta, iän myötä silmien toimintakyky muuttuu ja näön heikkeneminen on täysin luonnollista – apuvälineitä löytyy onneksi lähes joka lähtöön!

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat