Kuoleman läheisyydessä meidän elävien on parasta olla yhdessä

Kuoleman läheisyydessä meidän elävien on parasta olla yhdessä

Kun on kamalaa, ajattelen pingviinejä, syksyllä leskeksi jäänyt Anna-Stina Nykänen kirjoittaa.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (39)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kyllä se tuntuu kylmältä, jos hyvä ystävä ei kysele vointiani eikä pidä yhteyttä läheisen kuoleman jälkeen, kun on ottanut selvästi etäisyyttä. Tuntuu, ettei häntä kiinnosta jaksamiseni.

Vierailija

Eivät kaikki ihmiset halua puida negatiivisia asioita. Kun ihminen suree, hän on raskasta seuraa, kuormittaa muita jo olemuksellaan.

Uonna

Ehkäpä ihminen, joka ottaa etäisyyttä ystäväänsä tämän surun hetkellä, eikä ota osaa suruun ja tue ystäväänsä, suojelee itseään ja jaksamistaan. Onko se väärin? Itseään pitää osata rakastaa ja huolehtia hyvinvoinnistaan. Surevat energiasyöpöt vievät kaiken hapen! Sureva ottakoon itse yhteyttä sitten, kun voi paremmin, eikä kuormita enää ystäviään.

Vierailija

Meitä on niin monenlaisia. Itseäni häiritsi, jos joku puolituttu tuli liian liki kaulailemaan ja kyynelehtimään. Käytännön muistaminen "otakko hirvikeittoo" - tyyliin muistutti minua ystävistä ja lohdutti.

Vierailija

Suojelin mt-ongelman kanssa painivan ystäväni omaa jaksamista laittamalla rajat: en jaksa tänään lenkille, kiva kun kysyit/ nyt ei yhtään viestiä kolmeen päivään, kiitti.
Hän olisi halunnut kantaa taakkaani enemmän kuin olisi itse jaksanut.

Vierailija

Ystävän kanssa pidetään hauskaa!!! Ei ystävien tartte kantaa toisten murheita tai tukea. Jos ystävä ei ota osaa suruun, hänellä on oikeus tehdä niin. Ei siitä pidä suuttua. Jokainen kantakoon omat ristinsä.

orkidea

Mä en ainakaan jaksa olla olkapäänä kenellekään, koska mä oon erityisherkkä. Onneksi lähipiiri ymmärtää mua ja mulla on ihania ystäviä, jotka ovat aina tukenani. Heihin voin luottaa.

Oma napa

Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tuntuu kylmältä, jos hyvä ystävä ei kysele vointiani eikä pidä yhteyttä läheisen kuoleman jälkeen, kun on ottanut selvästi etäisyyttä. Tuntuu, ettei häntä kiinnosta jaksamiseni.

Olet Itsekäs, katso peiliin.

Kana

Oma napa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olet Itsekäs, katso peiliin.

Niinpä, voisit itse tehdä ystäväsi eteen jotain. Taidat olla narsisti.

Rane

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sulla ois kuinka paljon surua, miksi ihmeessä oletat, että ystäväsi kuuluisi kysellä vointiasi. Käsittämättömän omahyväistä meininkiä! Sua itseäsi ei tunnu kiinnostavan ystäväsi vointi. Ota puhelin käteen. Ehkä sun ystävä tarttee kuuntelijaa, ehkä hällä on vielä isompia murheita kuin sulla: ero, ongelmia parisuhteessa, ongelmia lasten kasvatuksessa, stressiä töissä ....

Nobody

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi jaksaa kiinnostaa?

Emmu

Suru on niin suhteellista. Jollekulle ulkopuolisen mielestä mitätön asia on suurempi tuska ja suru kuin jonkun kuolema. Kuka määrittää kenen suru on raskainta?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat