Aivoruoka pitää pääsi kunnossa – mitä mindfood on?

Aivoruoka pitää pääsi kunnossa – mitä mindfood on?

Marjoista, hedelmistä, kasviöljyistä, pähkinöistä ja kalasta koostuva ruokavalio hellii aivoja. Mitä muuta kuuluu aivoruokaan?Lue koko juttu

Kommentit (14)

Puukasvien öljyt OK

Sellainen tarkennus, kasviöljyistä kannattaa valuta vain puukasvien öljyjä kuten oliivi, avokado, pähkinät, mantelit, kookos sekä lisäksi luonnon kalaa puhtaista vesistä sekä luonnollista eläinrasvoja.

Kalle

Miksi pelkät puuvartisten siementen öljyt vain kelpaavat?  Esim. rypsi kotimaisena kasvina on erittäin hyvä.  Täyttää omega3 ym.  rasvojen vaatimukset. Ei kovaa rasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Täysjyvässä ja rypsiöljyssä ei ole mitään hyvää aivoille.

Rypsiöljy on haitallista koko elimistölle.

Viljat sopii harvalle ja ovat täynnä myrkkyjä.

Vierailija

Ruokavalio on tärkein ja suurin syy siihen, että normaalipaino pysyy tai, että paino laskee.  Ja että pysyt terveenä.

Suomessa margariinileipä, peruna, puuro ja maito perustuu maatalouspolitiikkaan, EI terveyttä edistävään ruokavalioon, tieteellisestä tutkimuksesta puhumattakaan.

Viljavalmisteita (puuro, leipä, näkkileipä, riisi, pasta, makaroni, mysli jne...) tai perunaa ei raavaskaan mies tarvitse kahta annosta enempää päivässä, koska jatkuva liika hiilihydraatti mm. lihottaa, etkä jaksa syödä kasviksia riittävästi päivässä, joita tulisikin olla jokaisella aterialla vähintään puolet aterian koosta.

Terveelliset ravitsemussuositukset aikuiselle ovat:

Keskivertonaisen rasvan tarve on n. 70 ja miehen n. 100 grammaa rasvoja päivässä.

Hyviä rasvoja ovat: villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, kananmuna, oliiviöljy, kookosöljy sekä eläinrasvat.

ÄLÄ SYÖ margariinia tai muitakaan siemenöljyjä (rypsiöljy, rapsiöljy, palmuöljy, levite, pullomargariini, kasvirasvakermat jne...).

Proteiinia tulisi saada 1-2 grammaa per painokilo (normaali paino). 100 grammaa lihaa, sisäelimiä tai kalaa sisältää n. 20 grammaa proteiinia (riippuen lihan tai kalan rasvaprosentista), yksi kananmuna n. 7 grammaa ja 1dl maitoa, piimää, viiliä tai jogurttia 3 grammaa. Proteiinin liian vähäinen saanti johtaa vääjäämättä lihasmassan ja luuntiheyden menettämiseen sekä immuniteetin heikkenemiseen.

Ja paljon kasviksia, hedelmiä, vihanneksia, juureksia, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Aikuisella vähintään 500 grammaa päivässä, mutta mieluummin lähes 1000 grammaa.

Juo ainoastaan vettä, ei maitoa, ei limsaa, ei sokerimehuja, ei kasvijuomia, ei kivennäisvesiä tai mitään muutakaan.

Vain alle 10 % suomalaisista syö suositusten määrän kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja päivässä. Osa ei lainkaan ja loput siltä väliltä. Sama koskee kalaa.

Syöthän D-vitamiinia?

Suomessa paljas iho muodostaa auringosta D-vitamiinia keskikesällä ja keskipäivällä. Talvella D-vitamiinia ei saa lainkaan auringosta. Ruuasta D-vitamiinia saa muutaman mikrogramman päivässä, riippuen mitä syö.

EFSA:n turvallinen D-vitamiinin saanti päivässä on yli 1-vuotiaalle 50 µg ja yli 10-vuotiaalle 100 µg.

Virallisia suosituksia korkeampia D-vitamiinitasoja puoltavia tutkimuksia tulee jatkuvasti, viikoittain. Suomessa ravitsemusneuvottelukunnan (VRN) matalat (10 µg päivässä) D-vitamiinin saantisuositukset riittävät keskosvauvoille.

Ruokavalio ratkaisee jopa 90 % painonhallinnasta, terveydestä, vastustuskyvystä, kasvamisesta (lapset), lihaskunnon kasvattamisesta ja ylläpidosta sekä lihasten palautumisesta, liikunta loput. Joten ei ole ihan sama mitä suuhunsa laittaa.

Kun perusruokavalio on kunnossa, niin herkkuja voi syödä hyvällä omalla tunnolla kerran pari viikossa terveyden tai painon siitä heilahtamatta suuntaan taikka toiseen.

Lisätkää liikuntaa asteittain kunnes päivittäisestä liikunnasta tulee elämäntapa (muistakaa erityisesti hyötyliikunta). Liikunta on se voima, joka pitää kehon kunnossa. Kaikki liikuntamuodot kelpaavat. Etsiytykää sellaisten liikuntalajien pariin jotka todella kiinnostavat. Pääasia, että nousette sieltä sohvalta. Muista myös riittävä lepo, uni ja rentoutuminen.

Terveys on aarre, jota kannattaa vaalia.

Vierailija

Kalle kirjoitti:
Miksi pelkät puuvartisten siementen öljyt vain kelpaavat?  Esim. rypsi kotimaisena kasvina on erittäin hyvä.  Täyttää omega3 ym.  rasvojen vaatimukset. Ei kovaa rasvaa.

Rypsiöljyä ja muita haitallisia siemenöljyjä on jo äidinmaidon korvikkeissa sekä lasten eineksissä.

Lasten einesruuat (Piltti, Bona jne...) sisältävät

riisitärkkelys (sokeria)
rypsiöljy
auringonkukkaöljy
palmuöljy
sokeri
fruktoosi (sokeria)
tapiokatärkkelys (sokeria)
askorbiinihappo
täysmehuja tiivisteestä (sokeria)

Ja tämän jälkeen aivan kaikessa laitosruuassa ja valitettavasti lapsen kotona käytetään runsaasti lisättyä sokeria sekä haitallisia siemenöljyjä.

Ja vielä joku ihmettelee, kun lapset ovat lihavia ja sairaita.

Eli jos välitätte lapsistanne, niin tehkää kaikki ruoka ihan itse laadukkaista aineksista.

Vierailija

Margariinit, levitteet ja siemenöljyt ovat varmaan pahin suoliston sairastuttaja. Moni pääsee suolisto-oireista, kun jättää tuon katalyyttisellä vaihtoesteröintimenetelmällä keinotekoisesti kovetetun lamppuöljyn syömättä.

Margariinit, levitteet ja siemenöljyt aiheuttavat elimistön tulehdusta, lisäävät suolistosyövän ja suolistosairauksien riskiä. Eli ÄLÄ SYÖ margariinia (40 %, 60 % tai 80 % rasvaa + loput vettä) tai kevytlevitettä (rasvaa jokin muu määrä kuin 40 %, 60 % tai 80 % + vettä), eikä muitakaan prosessoituja kasviöljyjä ja -rasvoja. Eli vältä elintarvikkeita, joissa on ainesosina: kovetettu kasvirasva, kovetettu kasviöljy, kasvirasva, kasviöljy, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, rapsiöljy, kovetettu rypsiöljy, kovetettu rapsiöljy, maissiöljy, pellavaöljy, kasvisteroliesterit, palmuöljy, palmurasva, emulgointiaineet sekä rasvahappojen mono- ja diglyseridit (E471, E472c, E476).

Vierailija

asiasta kiinnostunut kirjoitti:
Kookosta tyrkytetään vuositolkulla, vaikka suuri osa siitä on kovaa rasvaa.

On kansoja, jotka ovat käyttäneet kookospähkinää ravinnokseen  tuhansia vuosia, eikä heillä esiinny lainkaan esimerkiksi sepelvaltimotautia, mutta yhden ravintoaineen vaikutuksia kokonaisterveyteen on erittäin vaikea tutkia.

Kaupan öljyhyllyssä myytävä  kylpäpuristettu neitsytkookosöljy valmistetaan tuoreesta, kypsästä kookoksesta ja se prosessoidaan mekaanisin ja luonnollisin keinoin.

Kylmäpuristettua neitsytkookosöljyä ei tule sekoittaa munkkirasvana (myydään kaupan rasiarasvahyllyssä), tunnettuun kookosrasvaan. Neitsytkookosöljy ei sisällä munkkirasvan käsittelyssä käytettävien liuottimien jäämiä, eikä öljyä ole raffinoitu, valkaistu tai hydrogenoitu. Neitsytkookosöljy sisältää antioksidantteina toimivia fenolisia yhdisteitä (esim. ferulahappoa, p-kumariinihappoa ja tokoferoleja), joita tavallisessa kookosrasvassa ei ole.

Kookosöljystä löytyy n. 1500 tutkimusta Pubmedista. Ja yli 3000 tutkimusta Public Medicine-sivustolta.

Tästä öljystä on tutkimuksia ja mielipiteitä vaikka kuinka paljon. Toiset tutkimukset lyttäävät kookosöljyn koska se on 90% tyydyttynyttä rasvaa ja me kaikki muistamme vanhan myytin, jonka perusteella tyydyttyneet rasvat ovat syynä kohonneeseen kolesteroliin ja lisääntyneeseen sydän- ja verisuonitautien riskiin. Tämä tarina perustuu vuosikymmeniä vanhaan virheelliseen teoriaan, josta ei ole mitään pitäviä tutkimuksia.

Kookosöljy sisältää muunmuassa keskipitkäketjuisia rasvahappoja, kuten lauriinihappoa ja yli 90% on raakoja, saturoituja rasvahappoja, jotka ovat harvinaisia ja tärkeitä rakennusaineita kehomme joka solulle. Nämä rasvahapot tukevat hermostoa ja ihon kuntoa sekä immuunijärjestelmän toimintaa tuhoamalla bakteereja, viruksia ja hiivaa.

Vierailija

Puukasvien öljyt OK kirjoitti:
Sellainen tarkennus, kasviöljyistä kannattaa valuta vain puukasvien öljyjä kuten oliivi, avokado, pähkinät, mantelit, kookos sekä lisäksi luonnon kalaa puhtaista vesistä sekä luonnollista eläinrasvoja.

Lisäisin tähän luetteloon vielä palmuöljyn

Alkoholiton elämä on parasta

Äitini ja hänen veljensä molemmat ovat kuolleet mahasyöpään ja sivusta seuranneena voin sanoa että vahva alkoholi on pahin mitä ihminen voi elimistölleen tehdä, juoda ns. sytytys nestettä, jolla liekitetään pihvejä tai voi ajaa vaikka bemarilla tms, Koskenkorva yms. aineet,  molemmat joivat alkoholinsa laimentamattomana ja paljon. Pullo mieheen, vähintään ja usein. Luulen että molemmat poltti sisuskalut rikki alkoholilla ja siksi Suomalaisen kulttuurin suurin syypää vatsasyöpään on alkoholi. Suomalainen aina keksii jonkun syyn että voi juhlia esim. kultajuhlat tms. ja vetää kännin, mutta itseasiassa mitä useammin juhlii sitä todennäköisemmin myrkyttää suolistonsa joka kerta, normaalin bakteeriflooran tasapainon palautuminen kestää kauan, kun hyvät bakteerit on tapettu alkoholilla, huuhdeltu viemäristä alas ns. tuntuu olokin seuraavana päivänä siltä. 

Jutussa on tyypillinen ja yleinen virheväittämä, että kokoviljatuotteet olisivat hyvää aivoruokaa. Ne eivät ole. 

Kokoviljankin glykeeminen indeksi on 50 -60 tasolla, eli ne nostavat veren sokeria nopeasti tasolle, joka lisää rasvan sitoutumista kehoon ja siis provosoi insuliinin eritystä. Kokoviljassa on kyllä kuitua, mutta 100 % kokoviljaa syödään eriomaisen vähän. Leipien nimet ovat lähes järjestään harhaan johtavia eli valheellisia.

Joku näkkäri, jossa kuitua on n. 20 % ja jos sitä syödään vain max 2 palaa päivässä, on lähellä harmitonta tasoa. 
Korkea veren sokeri on aina haitallista aivoille. Mitä useammin ja mitä pidempään tämä tila kehossa vallitsee, sitä nopeammin aivot rappeutuvat.

Parasta aivoruokaa ovat rasvaiset ruuat kuten rasvainen kala, muna, täysrasvaiset luomu-maitotuotteet ja riista. Siinä on 3 kertaa enemmän Omega3 rasvoja kuin naudan lihassa. Punaisessa lihassa on eräs hiilihydraatti, jonka sulattamiseksi ihmisellä ei ole entsyymiä ja siksi se aiheuttaa tulehdusta suolistossa. Kaikki tulehduksellisuus suolistossa tai missä vain kehossa on myrkkyä aivoille.

Tärkeintä aivoille on ottaa 3-4 g omega kalaöljyä, 100 - 150 mcg D-vitamiinia 1 mg B12 ja lähes saman verran foolihappoa (B 9) päivässä. 

Englanti ainoana maana Euroopassa on saanut muistisairaudet laskuun pakkosyöttämällä kansalle jauhoissa B9 vitamiinia 0.8 mg/pv. Silellä kansallinen suositus on 800 mcg kun se Suomessa on täysin riittämätön 300 mcg.

Veli-Jussi "Vessi" Jalkanen

Rattailla

Näissä terveellisen ravitsemuksen ohjeissa rajoitetaan aina punaisen lihan syömistä. Mitä punaisella lihalla tarkalleen tarkoitetaan? Lasketaanko riistaliha, hirvi, peura ja kauris, myös punaiseksi lihaksi vai tarkoitetaanko sillä tehokasvatettua tuotantoeläinlihaa?

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat