Seuraa 

Nykyään on muodikasta olla pesemättä hiuksiaan. Hiuspohja kuulemma puhdistaa itse itsensä, onko näin?

• ylös 8
  • alas 6

Kommentit (2)

Päänahka puhdistaa kyllä hieman itse itseään: kuollut solukko hilseilee pois ja bakteerit ja hiivat pilkkovat talia. Pesemättömät hiukset eivät näytä kovin kauniilta, kun tali tekee hiukset paakkuisiksi ja härskiintyessään myös pahanhajuisiksi.

Härskiintynyt, päänahkaan jämähtänyt tali voi myös ärsyttää ja aiheuttaa tulehduksia, koska päänahan iho ei pysty moisen kerroksen alla kunnolla hengittämään. Mikäli päänahan iho on normaali ja näyttää voivan hyvin pelkällä vesihuuhtelulla, voi pesemättömyyttä toki kokeilla, mutta kaikille se ei sovi.

Ympäristöstä kaiken aikaa leijailevat pöly- ja likahiukkaset muodostavat talin ja muotoilutuotteiden kanssa cocktailin, joka vaatii hieman vettä väkevämpää puhdistusainetta. Sampoon pinta-aktiiviset eli pesevät aineet pilkkovat likaa ja rasvaa vieden ne sampoon muiden ainesosien kanssa viemäriin. Pesun avulla päänahka vapautuu myös lukuisista kemikaaleista, joita muotoilutuotteet ja ilmansaasteet sisältävät.

Mitä useammin ja voimakkaammilla aineilla hiuksia pesee, sen vilkkaammin talirauhaset toimivat. Talirauhasten toimintaa voi hieman säädellä pidentämällä pesuvälejä.

Vastaajana farmaseutti, estenomi Päivi Kousa

Kuinka hoidan kutiavaa ja aristavaa päänahkaa? Päänahkani kutiaa varsinkin päälaelta ja on hiusten lähtöä, hiukset ovat myös elottomat ja roikkuvat kiinni päänahassa, eivät kuitenkaan rasvoitu liikaa eikä niissä ole näkyvää hilsettä. kampaajani sanoo ettei päänahassa ole punoitusta eikä nyppyjä. Aristavalta se on tuntunut jo pari vuotta. Vaalennan hiuksiani 3 kuukauden välein, en föönää enkä kiharra niitä pesun jälkeen. käytän hiuspuuteria tai muotoilusuihketta, jotta saisin tukan kohoamaan päänahasta, Pitkät liukkaat hiukset eivät vaan ole helppo muotoilla irti päänahasta, en uskalla käyttää hiusten lähdön vuoksi mitään kihartimia. Olen kokeillut XZ:n kosteuttavaa shampoota, laittanut saunan ajaksi päänahkaan humektan rasvaa ja väliin käyttänyt cutrin bio kosteuttavaa tehohoitoa. Otan joka päivä myös ruokalusikallisen rypsiöljyä. Silti päänahkaani kutittaa. Olen terve 44-vuotias ja elämäntapani on hyvät. En vaan osaa enään hoitaa päänahkaani ja hiuksiani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat