Ihmisen mieli on monimutkainen, mutta virkeään mieleen voidaan päästä tai siihen voidaan vaikuttaa monella keinolla. Näistä keinoista moni on meille itsestään selvä ja tuttu, mutta niiden listaaminen kerta toisensa jälkeen ei ole koskaan turhaa.

Nuku tarpeeksi

Tärkeintä virkeälle mielelle on riittävä nukkuminen. Se, kuinka paljon se on sinulla voi vaihdella 6-10 tunnin välillä, mutta tärkeintä olisi oppia nukkumaan siten, että se uni oikeasti on hyvää ja kehoa lataavaa. Nukkumaan pitää mennä ajoissa ja päivän ”työt” pitää lopettaa hyvissä ajoin ennen sinne sänkyyn menemistä, jotta mieli ehtii rauhoittua, mene nukkumaan, kun sinulla on levollinen ja unelias olo. Iltapalaksi kannattaa syödä hiilihydraattipitoisesti, vaikka leipää tai hedelmiä.

Tee kivoja asioita

Vaikka työ voi tuntua stressaavalta, pitää aivoille ja mielelle tarjota välillä jotain viihdettäkin, mietityttävää, ajateltavaa. Yksi keino on kokeilla mitä William Hill tarjoaa. Rahapelit oikein pelattuna tarjoavat niin viihdettä kuin ajateltavaa, kunhan vain samalla tekee itselleen selväksi, että kyse on nimenomaan viihdepelaamisesta, jolla on rajansa ajan ja rahankulutuksen suhteen.
Muuten työn ja arjen joukkoon pitää kehittää niitä kivoja tekemisiä, tällaista tekemistä on pelaamisen lisäksi esimerkiksi ulkoilu, lukeminen ja työn vastakkaiset harrastukset. Se siis ei tarkoita, että autoilija menisi vapaalla ajelemaan mikroautoilla tai poliisi menisi ampumaan. Harrastus on aivoille, kun se on työn ja arjen vastakohta.

Syö hyvin ja monipuolisesti

Syöminen on asia, jonka sivuutamme helposti vain täyttämällä mahamme. Tarkemmalla miettimisellä tuotamme kehollemme sen kaikkia rakennuspalikoita Esimerkiksi mielemme tykkää rasvaisesta kalasta, hedelmistä ja kasviksista, koska ne sisältävät sellaisia vitamiineja ja ravintoaineita, mitä aivomme ja kehomme tarvitsee.Ja kokkaaminen rakkaan kanssa tuo sosiaalisuutta, ja kivan tekemisen arkeen, joten sitä kannattaa kokeilla. Syömisen ohella yhtä tärkeätä on myös muistaa juoda. Juomaksi riittää aivan tavallinen kraanavesi, eikä se kahvikaan ole pahaksi.

Riko rutiin

Saattaa kuulostaa kummalta, mutta tekemällä työmatka eri reittiä kuin normaalisti tai menemällä kävelylle uudelle reitille, tarjoaa aivoille ja mielelle positiivista tekemistä. Vanhat tutut paikat tylsistyttävät mielen. Vaikka päivittäinen perusrutiini unen, syömisen, työn ja vapaa-ajan kanssa on tarpeen, niin siirtymien ja varsinaisen tekemisen voi tehdä eri lailla kuin ennen.

Harrasta liikuntaa

Se, että kehomme vaatii liikuntaa ei ole vitsi. Jos teet istumatöitä, kehosi rappeutuu. Ei liikunnan ole pakko olla salilla käyntiä tai 10 kilometrin juoksulenkki. Jo puolituntia ulkoilua on liikuntaa, joka auttaa kehoasi ja mieltäsi.
Liikkumisella ja rutiinin rikkomisella haastat itseäsi ja teet jotain yllättävää, mikä on mielelle hyväksi. Jos pieni masennus on ehtinyt iskeä eikä jaksamista tunnu löytyvän, kannattaa soittaa kaverille ja kaivaa sieltä lisäenergiaa. Aloita pienestä, älä yritä liikaa.

"Tekstejä sinne sun tänne aiheesta kuin aiheesta kun aikaa ja intoa löytyy"

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat