Me käytämme älypuhelintamme entistä enemmän joka päivä. Ennen kännykkä oli vain puhumiseen, mutta vähitellen siitä on tullut arjen työväline, joka kulkee mukanamme missä olemmekin ja tarkastamme sen näytöstä eri asioita kymmeniä kertoja päivässä.
Siinä missä ComeOn Suomi kännykässäsi tuottaa pelaamiseen palveluita, varsinainen pelaaminen on vain yksi osa niistä kymmenistä toiminnoista, joita älylaitteellasi teet ja useimmat meistä käyttävät puhelinta enemmän kaikkeen muuhun kuin puhumiseen.
Hälyttävää tässä on se, että nuoret katselevat näyttöjä aivan liian läheltä, siitä johtuen nuorille määrätään yhä enemmän moniteholaseja likitaitteisuuteen. Ennen näitä laseja on määrätty vasta kun henkilö on jo täyttänyt 40-vuotta ja aletaan korjata ikänäköä. Itseasiassa Australiassa on asiaa tutkittu enemmänkin ja arvioitu, että 2030 puolet maailman väestöstä on jo likitaitteisia.

Mikä on oikea etäisyys?

Oikea etäisyys piirtämisessä ja kännyköiden käytössä on vähintään 25-30 senttiä ja iso merkitys on kokonaisvalaistuksella. Jos tilassa on huono valaistus, katsotaan näyttöä liian läheltä ja se rasittaa silmiä. Myös ruutuajan rajoittaminen muutamaan tuntiin päivässä on yksi keino lepuuttaa silmiä. Kännykän katseleminen saattaa muokata myös silmäsi muotoa. Jatkuva lähelle katsominen nimittäin pidentää silmää ja jos teet sen nuorena, voi silmän muoto oikeasti muuttua.

Lähtekää ulos

Jos huomaat itse olevasi liian kiinni kännykässä, lähde ulos. Ulkona liikuttaessa silmä lepää. Luonnon katselu myös helpottaa mieltäsi. Luontoa on jo läheinen puisto tai metsäpolku, se ei tarkoita, että sinun pitää lähteä tunneiksi Nuuksioon vaeltamaan vaan puolikin tuntia puistossa istumista ja maailman menon katselemista ilman älypuhelintasi antaa silmillesi hetken aikaa rauhoittua.

Puhelimen sininen valo

Älylaitteesi sininen valo siirtää unirytmiä, joten jos älylaitteessasi on mahdollisuus vähentää sinisen valon määrää, tee se. Elimistösi nimittäin tulkitsee mobiililaitteesi sinisen valon päivänvaloksi, vaikka olisi jo kuinka myöhäinen ilta. Oikeasti valon pitäisi muuttua keltapunasävytteiseksi kuten se oikeasti tekee, mutta jos yhä katsot mobiililaitettasi, aivosi eivät enää ymmärrä onko päivä vai ilta. Melatoniini on pimeähormoni, joka valmistelaa kehomme uneen. Sen määrään vaikuttavat myös kahvi ja alkoholi.
On myös mahdollista saada lihaskipuja selkään ja niskaan pelkällä älypuhelimen katselulla ja käyttämisellä. Varmista että näin ei käy pitämällä taukoja, ja käyttämällä molempia käsiä ja laittamalla mobiililaitteesi pöydälle. Käytä myös muista sormia kuin vain peukaloa, ettet saa jännetulehdusta kännykän käytöstä.
Jos näkö ja lihasongelmat eivät tunnu riittävän, voit jopa liiallisella kännykän käytössä tulla mobiililaitteestasi riippuvaiseksi ja kokea ahdistusta, jos et tiedä missä puhelimesi on, tai jos et vähään aikaan pääse tarkistamaan viestejäsi.

MaanantaiKirjoittaja007

  • ylös 7
  • alas 5

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat