Vierailija

Olen viisikymppinen naisihminen ja jo useamman vuoden ajan on ollut ongelmia siinä, että kävellessä, esim. ihan vain isommassa kaupassa käydessä jalat väsyvät, kipeytyvät polvien alapuolelta nilkkaan ja jalkaterään asti, voisin kuvailla tunnetta, että jalkoja pakottaa. Välillä pystyn käymään parinkin kilometrin kävelyllä oireettomana, mutta silloin on käveltävä reippaampaa tahtia. Viime aikoina nilkkoja ja säärten alaosia on kipuillut jo aamusta alkaen, tuntuu, kuin kipu olisi luissa.
Diabetes mulla on, tasapaino on hyvä ja viimeisimmässä kontrollissa lääkäri ei hermovaurioon viittaavaa todennut, tunto jaloissa oli normaali. Mainitsin lääkärille tästä jalkojen herkästä väsymisestä, mutta hän ei kommentoinut siihen mitenkään. En ole koskaan tupakoinut.
Mies sanoo, että mulla on huono kunto. Käyn kuitenkin uimassa ja vesijumpassa oireettomana, enkä hengästy siinä vaiheessa, kun jalat alkavat väsyä ja kipeytyä.

Kommentit (3)

Vierailija

Katkokävelyyn ei sovi se, että tunne on samanlainen molemmissa jaloissa. Ei myöskään se, että välillä pystyy kävelemään pidemmänkin matkan oireettomana. Jalat eivät myöskään palele tavallista herkemmin.

-aloittaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kävin nyt sitten mittauttamassa ABI-paineet jaloista, ja ne olivat normaalit, eli poissulkee alaraajojen valtimokovettumataudin.

-aloittaja

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat