Hengittäminen on yksi tehokkaimmista ja nopeimmista tavoista oman terveydentilan kehittämiseen. Ensimmäinen ajatus tähän toteamukseen on usein lievä hämmästys ja ehkä hieman negatiivinenkin asenne, sillä me kaikkihan hengitämme jatkuvasti automaattisella tavalla. Kyllä, asia on toki näin. Mutta kun otamme huomioon sen, että hengittämistä voi tehdä myös tietoisesti ja keskittyen keuhkot täyteen raikasta ilmaa vetäen useamman minuutin verran säännöllisesti päivittäin, voimme pikkuhiljaa huomata sen suuremman merkityksen kokonaisvaltaiseen terveyteen, sen ylläpitämiseen - ja jopa parantamiseen.

Syvään hengittämiseen liittyy myös isosti hengitettävän ilman raikkaus ja puhtaus. Tämä puhdas ilma laajasti vastaanotettuna tuottaa paljon hyviä terveyshyötyjä, joihin palaamme hieman tuonnempana. Asian voi myös kääntää päälaelleen toteamalla sen, että me ihmiset vältämme likaisen ja saastuneen hengitysilman syvään hengittämistä sekä tietoisesti että tiedostamattomasti. Kukapa nimittäin haluaisi ehdoin tahdoin pilata omien keuhkojensa toimintaa? Noh, imaisevatpa miljoonat ihmiset ympäri maailmaa edelleen omaa hengitysilmaansa savun muodossa filtterin kautta… Onneksi tupakoivien määrä on kuitenkin koko ajan laskemassa ihmisten ymmärtäessä sen vaikutuksen omaan terveyteensä.

Jos tarkoituksena on esimerkiksi saada tupakan haju pois asunnosta, kannattaa tarkistaa otsonaattori hinta hakukoneiden kautta tehokkaan avun hankkimiseksi. Otsonaattori on yksi tämän päivän vaivattomimmista keinoista puhdistaa ja raikastaa sisätilan hengitysilma luonnollisen menetelmän avulla.

1. Hermoston kehittäminen
Ensimmäisenä tapana terveyden kehittämiseen hengityksen avulla on hermoston kehittäminen. Rauhallinen hengittäminen on nimittäin erittäin tehokas keino niin sanotun parasympaattisen hermoston aktivoimiseen. Vaikka erilaisia hengitystekniikoita löytyy lukuisia kokeiltavaksi, on suositeltavaa aloittaa syvään hengittämiseen omalla tutulla tavalla nenän kautta aina alavatsaan saakka - ja nimenomaan rauhallisesti.

2. Tulehdusten lievittäminen
Toinen tehokas keino hengittämisen tuomiin positiivisiin puoliin on erilaisten tulehdusten lievittäminen. Kuten lukuisat tieteelliset tutkimukset osoittavat, erityisesti joogaan liittyvät vanhan kansan hengitystekniikat auttavat kehoa pienentämään tulehdusten aiheuttamia ongelmia. Jopa vain muutaman minuutin mittainen sessio päivittäin säännöllisesti kuukauden ajan tehtynä auttaa pienentämään merkittävällä tavalla tulehdusten määrää.

3. Stressin pienentäminen
Kolmas ja samalla tämän artikkelin viimeinen tapa, johon hengittäminen isosti auttaa, on stressin pienentäminen. Tämä kolmas pointti liittyy olennaisena osana toisen tärpin tulehdusten lievittämiseen. Samalla kun harjoitamme päivittäistä rauhallista hengittämistä ja lievitämme kehon tulehdustilaa, myös stressi pienenee koko ajan - ja lopulta myös katoaa tilapäisesti pois. Tähän auttaa myös esimerkiksi lyhyen mantran toistaminen mielessä tai vaikkapa kuulokkeiden kautta jonkin hyvän meditaatiosovelluksen avulla. Insight Timer - on yksi parhaimmista älylaitteille asennettavista apeista meditaation harjoittamiseksi.

Lopuksi
Kävimme tämän tekstin puitteissa läpi kolme tehokasta tapaa siihen, miten hengittäminen voi auttaa parantamaan omaa terveyttä täysin ilmaiseksi. Nämä tässä artikkelissa saavutettavat hyödyt ovat hermoston kehittäminen, tulehdusten lievittäminen ja stressin pienentäminen.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat