Näin sen teet – opi hyvän voileivän ABC

Voileivästä saa maistuvan ilman tönkkösuolausta ja kovaa rasvaa. Katso mitä kaikkea leivälle kannattaa kasata.Lue koko juttu

Näin sen teet – opi hyvän voileivän ABC

Kommentit (2)

Ranskalaisessa arjessa syödään paljon voileipiä. Niillä rasvana on lähes yksinomaan voita. Ranskassa syödään eniten Euroopassa kovia rasvoja mutta siellä on silti paras sydänterveys. 

Hyvässä voileivässä leivän pitäisi olla 100 % kokoviljaa. Jos se vielä syödään pakastuksen ja paahtamisen jälkeen, sen glukeeminen indeksi eli tärkkelys-hiilihydraatin imeytymisnopeus on hitaampi eli vähemmän lihottava. 100 % kokovilja on myös paljon aromirikkaampaa kuin ravinneköyhä valkoinen venhnä.

Voileipään tulee helposti himo / riippuvuus, koska suolistoon muodostuu sen varassa elävä bakteerikanta. Käytännössä kaikki usein leivällä herkuttelevat ovat ikääntyneinä reilusti ylipainoisia.

Itse syön leipää (100 % kaura tai ruis-jälkiuuni) vain pari puolikasta palaa päivässä ja silloin päällä on rasvana paksulti voita ja sen päällä vanhaa juustoa kuten punaleimaa. Leivän jälkeen tasapainotan välipalaa syömällä muutaman sata grammaa herkullisia raakoja kasviksia kuten parsakaalia, porkkanaa, tomaatteja yms. 

Veli-Jussi "Vessi" Jalkanen

• ylös 13
  • alas 13
Vierailija

Hmm... Olen aina kuulunut näihin leivällä herkuttelijoihin, leipänä 100 % ruis tai kaura. Olen jo vanha, 67-vuotias, mutta minua runsas leivänsyönti ei ole lihottanut. Painoindeksini on pysynyt vuosikaudet samana, se on alle 22. Muistelen lukeneeni jostain äskettäin (Hesarista?), että runsaan kokojyväviljan syönnin on itse asiassa todettu suojaavan lihomiselta. Voita ei leivälläni ole, vaan hieron siinen oliiviöljyä. Päällä voi olla juustoa, vihanneksia, graavilohta tai -siikaa, avokadoa, maapähkinävoita tai hummusta. Kolesteroliarvoni ovat loistavat :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat