Väsymys, huonontunut muisti, aivosumu
Väsymys, huonontunut muisti, aivosumu
Hei,
Pohjatietona todettakoon, että olen 40-vuotias perusterve mies.
Olen tässä ravannut lääkäreillä jo melkeen vuoden ajan erilaisten lähinnä hermostoon liittyvien oireiden takia. On ollut aivosumua, huonontunutta muistia jne. Viimeisimpänä kohtalaista uupumusta, joka ei kuitenkaan koko ajan vaivaa. Alkuvuodesta otettiin pään magneetti ja se oli ok. Lisäksi on otettu perus verenkuvat ja siellä ei löydöksiä.
Kevällä kävin vatsan tähystyksessä kun oli outuoa vatsakipua. Sieltä löytyi seuraavat asiat:
"Näytteessä 1 on normaalia duodenumia. Lisäksi corpuslimakalvoa jossa nähdään lievää kroonista gastriittia ja siinä granulosytaarista aktiviteettia. Limakalvon pinnassa on kohtalainen määrä helikobakteereita.
Näytteessä 2 on antrumlimakalvoa jossa niin ikään lievä krooninen gastriitti ja siinä granulosytaarinen aktiviteetti limakalvon pinnassa on runsaasti helikobakteereita."
Helikobakteeri häädettiin pois noin kolme kuukautta sitten. Kävin äskettäin verikokeissa ja siellä tuli seuraanvaiset löydökset:
- D-Vitamiini 60 nmol/l kun viitearvojen alaraja on 75 nmol
- Ferritiini (S-Ferrit) 43 ug/l kun alaraja on 28 ug
Tuleeko kellekään muulle mikä muu voisi aiheuttaa yllä kuvattuja oireita (aivosumua, huonontunutta muistia ja väsymystä)? B12-vitamiini ja folaatti kunnossa.
Lisäksi toki kiinnostaa myös arvuuttelu siitä, että voiko tuollaiset D-vitamiini ja Ferritiini-arvot aiheuttaa ongelmia. Lisäksi ihmetyttää, että miten D-vitamiini voi olla noin alhainen kun kuitenkin olen paljon ulkona ja syön tervellisesti.
Sen verran vielä tarkennettakoon, että veren monosyytit-osuus yli 12, kun viitearvon yläraja on 11.
Hei, onko oireillesi löytynyt mitään selitystä? Minulla ollut aivosumua ja lievää vatsakipuilua useamman vuoden. Nyt olen ravannut vuoden verran kokeissa ja mitään ei vielä löytynyt. Kaikki arvot priimaa. Alapäästä tehtävä tähystys on parin kuukauden päästä. Hermostuttavaa tämä on. Olen väsynyt ja sumuinen päivästä toiseen. Etenkin näin kaamosaikaan oireet pahat.
Liittyykö oireisiin mitään iho-oiretta?
Sun D-vitamiiniarvo on liian alhainen, olisi hyvä olla ainakin 80, mielellään vielä enemmän. Suomen leveysasteilla on käytettävä purkista D-vitamiinia koska sitä ei ravinnosta tarpeeksi saa ja auringostakin vain kesällä, mutta se ei riitä koko vuoden tarpeiksi, sitä kun tarvitaan niin moneen elimistön toimintaan. Onko kilpirauhasarvot tsekattu?