KoneellaTöissä

Tarkkaavaisuuden ylläpitämiseksi on hyvä muistaa rentoutua töiden ja askareiden välissä. Hyviä rentoutumistapoja on onneksi käden ulottuvilla vaikka lenkkipolulla tai omalla kotisohvalla. Television tai tietokoneen ääreen voi jäädä nauttimaan lempi tv-sarjastaan tai pelata nettikasinolla. Voit etsiä uusia nettikasinoita New Casinos Suomi -sivustolta. Myös liikenteessä on tärkeää olla hyvin levättynä ja virkeänä. Esimerkiksi yön yli valvominen on verrattavissa yhden promillen humalatilaan autolla ajaessa. Liikenteessä tarkkaavaisuus on elintärkeää ja hyvin lepäämällä varmistaa mahdollisimman turvallisen liikkumisen itselleen ja muille.

Miten ylläpitää tarkkaavaisuutta?

Paras tapa pysyä tarkkana on tietää omat rajansa ja kuinka paljon pystyy tekemään töitä. Töiden ja vapaa-ajan tasapainottaminen on ensimmäisiä askelia otettavaksi. Varsinkin opiskelijoille, jotka samanaikaisesti tekevät töitä, on tärkeää oikeanlainen rytmitys, joka mahdollistaa jaksamisen.
Itselleen voi tehdä viikoittaisen aikataulun, johon kirjaa tekemisensä koko viikon ajalle. Jos tuntuu että tarvitsee lisää lepoa, voi yrittää karsia kuormittavimpia töitä ja harrastuksia, sekä korvata ne rennommalla ajanvietolla. Myös pienistä asioista stressaaminen kannattaa lopettaa, ja muistaa ettei kaikki ole niin vakavaa. Positiivinen ajattelu takaa virkeän mielen!

Rentoutumistapoja
Kevyt liikunta ja luonnossa liikkuminen ovat yleisimpiä ja todistetusti toimivia tapoja lievittää stressiä ja ylläpitää tarkkaavaisuutta. Lenkkeily luontopoluilla yhdistää nämä kaksi asiaa ja saa mielenrauhan valloilleen. Kaupungin hälinä ja työpaikan meluisa ympäristö unohtuvat, kun pääsee nauttimaan luonnon hiljaisuudesta ja rentouttavasta tuulen vireestä. Pienimuotoinen eräily sopii hyvin rauhallisuutta etsivälle ja retki lähimmälle ulkoilualueelle voi yleensä olla tarpeeksi mielenrauhan saavuttamiseksi. Talvella hiihtäminen luonnonkauniissa talvisessa ympäristössä ja raikkaassa ilmassa saavat ihmeitä aikaan.
Kotona ollessa sortuu usein liian pitkiin päiväuniin ja viikonloppuisin yöunetkin saattavat venähtää liian pitkiksi. Mikä avuksi, jos väsyttää päivisin -artikkelista voit löytää hyödyllistä tietoa väsymyksen käydessä ylitsepääsemättömäksi!
Kotona pysyessään aikaa ei kulu myös liikkumiseen ja kotona voi harrastaa kevyttä liikuntaa, kuten venyttely- ja joogaharjoituksia. Netti on pullollaan hyviä opetusvideoita, joista aloittelijakin voi oppia joogaliikkeitä, joilla huoltaa kehoa sekä mieltä.
Sauna on erittäin hyvä rentoutumistapa, ja niitä Suomessa riittääkin. Löylyveteen voi lisätä eri tuoksuja, jotka rauhoittavat. Koivunlehdet, sitruunaruoho ja tervan tuoksu ovat ehkä käytetyimpiä tuoksuja saunassa.
Jos saunaa ei ole käytössä, voi sellaisen löytää vaikka uimahallista ja yhdistää uimaharjoittelun ja saunomisen. Uimahalleissa on yleensä kuntoilualue, jossa voi käydä harjoittelemassa joogaa, venytellä tai tehdä kevyttä painoharjoittelua ennen saunomista. Tämän kruunaa pieni kävelylenkki tai pyörälenkki uimahallille ja takaisin.
Itselleen aikataulun laatiminen ja sen seuraaminen ovat hyvä tapa aloittaa. Kun tietää omat rajansa työnteon suhteen voi helpommin varmistautua riittävän rentoutumisen määrästä sekä yrittää laatia itselleen sopivia vapaa-ajan suunnitelmia. Liian rankka liikunta ei ole hyväksi, jos tarkoitus on rentoutua, vaan kevyt kävelylenkki, venyttely tai uiminen sopivat siihen tarkoitukseen paremmin. Kun ihmisen keho ja mieli rentoutuvat tarkkaavaisuus lisääntyy ja olo on paljon terävämpi.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat