Luusto vahvaksi syömällä – onnistuu ilman maitoakin

Luusto vahvaksi syömällä – onnistuu ilman maitoakin

Seesaminsiementahnassa on runsaasti kalsiumia.

Luusto alkaa heiketä jo nelikymppisenä. Ja vielä nopeammin, jos ruoasta ei saa tarpeeksi kalsiumia ja D-vitamiinia tai jos siitä saa liikaa suolaa. Miten syödä, että kroppa pysyy vahvana.Lue koko juttu

Kommentit (1)

Lähes aina ongelma ei ole kalsiumin määrä, vaan sen imeytyminen.

D-vitamiinin taso on ratkaisena kalsiumin imeytymiselle. Auringottomana vuodenaikana kaikki ilman lisäravinteita potevat D-vitamiinin vajausta, joka siis heikentää luita. 

100 mcg/pv on matalin taso lisäravinteena. Toipilaat, seniorit ja sairaat tulisi saada ottamaan 200 mcg/pv. 

Viralliset suomalaiset suositukset jättävät huomiotta kv asiantuntijasuositukset, jotka ovat 120 - 150 nmol/l, joka saadaan juuri 100-200 mcg:n lisäravinnemäärillä.

Hyvä D-vitamiinitasot ylläpitävät kehossa monia mekanismeja hyvään terveyteen. 

Veli-Jussi "Vessi" Jalkanen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat