En etsi diagnoosia. Olen enemmänkin epätoivoinen tämän asian kanssa, ehkä täällä on joku joka on kokenut samoja oireita. Paikkakunnan terveyskeskuksessa olen käynyt jo muutaman kerran, mutta asiat eivät etene. Elämääni varjostaa järkyttävä väsymys, siis todella järkyttävä. Unen määrällä ei ole väliä. Tuntuu että väsymys kaudet tulee ns aalloittain. Pahimpina aikoina menen nukkumaan jo klo 18. Väsymys on niin paha, että se vie toimintakyvyn täysin. Tätä kestää kuukausia, kunnes väsymys katoaa ja hetken tuntuu että väsymys on ohi, kunnes se palaa takaisin. Toinen elämääni haittaava on päänsärky. Kärsin rajusta pääkivusta päivittäin, en aina ota lääkkeitä, että ei tule ”särkylääke pääkipua”. Lihakset ovat kipeät, niinkuin olisi tehnyt kovankin sali treenin. Pienikin ponnistus vie voimat täysin, pakko päästä huilaamaan. Ennen olin kova urheilemaan, nyt sekin on jäänyt näiden asioiden takia. Päivisin viluttaa, niinkuin tulisi kova kuume, mutta mittari ei nouse yli 37 asteen. Tämäkin voi johtua väsymyksestä. Muisti on huonontunut, kerran olen jopa kaupassa unohtanut missä asun. Tuntuu että aivot ovat sumussa. Tämä taas hankaloittaa opiskeluani. Joskus tuntuu että kasvot puutuvat. On vähän sellainen olo että olisi koko ajan tulehdus päällä? Pyörryttää ja pulssi kohoaa helposti yli 100 ilman ponnistelua. Verikokeita on otettu pitkä liuta, missään ei näy mitään. Leukosyytit ovat aina koholla. Olen alle 30v nainen.
Krooninen väsymysoireyhtymä?
Oireet, jotka vaaditaan, jotta sairaus luokitellaan CFS:ksi
Kaikki seuraavista:
Aiempaan verrattuna merkittävästi heikompi suorituskyky ja jaksaminen arjen vaatimuksissa, työssä, opiskelussa ja sosiaalisen elämän ylläpidossa. Tilalle ei ole selvää muuta selitystä, ja se on kestänyt vähintään 6 kuukautta.
Tila on kehittynyt hyvin äkillisesti (usein muutamien päivien aikana).
Lepo tai nukkuminen ei helpota oireita.
Vähäinenkin rasitus johtaa vahvaan pitkittyneeseen uupumukseen ja huonovointisuuteen (ns. PEM-oire eli post-exertional malaise).
Ainakin toinen seuraavista:
Kognitiivisten (tiedon vastaanottoon, käsittelyyn, käyttöön ja säilyttämiseen liittyvien) toimintojen, kuten lähimuistin ja aloitekyvyn, selvä heikkeneminen
Huimaus ja heikotus, joka ilmenee erityisesti makuulta pystyyn noustessa (ortostatismi)
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01194
Kroonisesen väsymysoireyhtymään sopivat kaikki oireesi. Ankara väsymys ja uupumus, muistihäiriöt, kuumeen tuntu ilman kuumetta sekä päänsärky. Pirullinen sairaus. Hakeudu neurologille.
Kiitos vastanneille! Nopealla lukaisulla oireet viittaavat tuohon. Tosiaan lääkärillä olen käynyt ja tuntuu että hän ei oikein tajua millaisesta väsymyksestä on kyse. Vsataanotolla suurin piirtein käskettiin mennä ulkoilemaan väsymyksen aikana. Vähätellään väsymystä. Sitä väsymystä ei oikein osaa sanoinkuvailla. Väsymyksen aikana oksettaa,pyörryttää, sydän lyö lujaa. Tuntuu että suurin piirtein kuolen ulos jos väsymyksen aikana yritän lähteä ulkoilemaan.. AP
Onko altistumisesi radiotaajuiselle säteilylle lisääntynyt (esim. matkapuhelintukiasema, älypuhelin tai wi-fi?)?
Se aiheuttaa mm. hapetusstressiä ja tulehduksen lisääntymistä soluissa, ja edellä kuvaamiasi oireita.