Videopelit ovat olleet median ja huolestuneiden vanhempien sekä konservatiivisten kasvattajien hampaissa 70-luvun lopusta ja 80-luvun alusta alkaen. Sitä mukaa kun pelien grafiikka on parantunut, ovat vanhemmat ja media saaneet lisää pontta peleistä kauhistumiseen. Grafiikan myötä pelien väkivalta on ollut näyttävämmän ja raaemman näköistä.

Videopeleistä on kaivettu mediaa varten ylilyövät tapaukset, joiden sisällöstä on helppo kauhistua. Kauhistelu on tuottanut luonnollisesti lisää kiinnostusta peleihin nuorten toimesta, sillä kaikki kiellettyhän on tuttuun tapaan kiinnostavaa. Vaikka tutkijat ovat muistuttaneet pelien kehittävän monia taitoja, on nämä ulostulot pyritty vaientamaan kuoliaaksi olemalla noteeraamatta niitä.

Havaintokyvyn kehittyminen toimintapelaajilla

Eräitä taitoja mitkä ovat kehittyneet paljon pelaajilla, ovat havaintokyky ja huomiokyky. Videopelien ja tietokonepelien lisäksi huomiokykyä voivat kasvattaa myös rahapelit, kuten vaikkapa slottipelit Leovegas.comilla. Konsoleilla pelattavien pelien tarkkuus on maksimissaan pelilaitteilla 1080p-tilassa, joka tarkoittaa 1920 pikseliä vaakasuunnassa ja 1080 pikseliä pystysuunnassa. Tällaisella tarkkuudella varustetut toimintapelit sisältävät suuren määrän sisältöä ruudulla ja pelaajan tulee havaita nopeasti pienellä kuvatut viholliset, jotka voivat lymyillä vaikkapa nurkkien takana tai puskissa.

Paljon pelaavat toimintapelien pelaajat voivat seurata useaa asiaa yhtaikaa huomattavasti paremmin kuin he, jotka pelaavat vähemmän tai eivät lainkaan. Pelien tarkkuus tulee paranemaan tästä, sillä tietokoneilla on mahdollisuus nostaa pelien tarkkuutta vieläkin korkeammalle. Lisäksi seuraavan sukupolven pelikonsolit ovat 4K-tarkkuudella varustettuja - PlayStation 5 ilmoittaa valmiuden jopa 8K-tarkkuuteen.

Lisäksi kolmiulotteista grafiikkaa sisältävät pelit auttavat pelaajien avaruudelliseen hahmottamiseen ja kehittävät omalta osaltaan sitä. Avaruudellinen hahmottaminen tarkoittaa taitoa ja kykyä arvioida suuntaa, etäisyyttä ja mittasuhteita sekä kaksi- ja kolmiulotteisia muotoja ja taitoa käännellä esineitä päässään.

Muistin parantamista Super Mariolla

Muisti on yksi ihmisen ominaisuuksista tai taidoista, jota on saatu parannettua jopa retropeleillä. Erään tutkimuksen koehenkilöitä pyydettiin pelaamaan Super Mariota puoli tuntia päivässä parin kuukauden aikana. Pelaajilla kasvoi harmaa aine aivoissa niillä alueilla, jotka vaikuttavat muistin lisäksi hienomotoriikkaan.

Esimerkiksi Alzheimerin taudissa harmaa aine vähenee, joten ehkäpä tulevaisuudessa pelaamisella voidaan ehkäistä Alzheimeria sekä muita sairauksia, joissa muistin väheneminen on mahdollista ja todennäköistä.

Tavallisten pelikonsoleiden ja pelien lisäksi markkinoilla on ollut pitkään erilaisia muita konsoleita sekä erityisesti niiden ohjaimia, joilla voi olla hyötyä erilaisten taitojen ylläpitämisessä ja kehittämisessä. Esimerkiksi Nintendo Wiin kapuloilla ja liikkeentunnistuksen avulla pelattavat pelit tulivat suosituksi esimerkiksi vanhainkodeissa, joissa ikääntyneet saatiin liikkumaan hauskan pelaamisen tahdissa.

Nykyään liikkeentunnistusta käytetään hyödyksi nk. VR-peleissä, eli virtuaalista todellisuutta esittelevissä peleissä. Pelaajat asettavat VR-lasit silmille, jonka jälkeen he uppoutuvat virtuaaliseen todellisuuteen. Liikkeentunnistuksella ohjataan pään liikettä sekä käsiä, joilla voi kääntää auton rattia tai nyrkkeillä virtuaalista pelaajaa vastaan.

  • ylös 3
  • alas 2

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat