Krisse

Vaikka monet nappaavat ostoskärryynsä joka kerta pullollisen rypsi- tai oliiviöljyä, ovat vaihtoehtoiset öljyt ruuanlaitossa alkaneet kiinnostamaan useampia kuluttajia. Kauppojen hyllyjen tuotevalikoima on laajentunut valtavasti viime vuosien aikana. Lisäksi useammissa resepteissä mainittujen ainesosien joukossa on alkanut näkyä erikoisempiakin öljyjä. Avokadoöljy, chiaöljy ja muut eksoottisilta kuulostavat öljyt ovat löytäneet tiensä suomalaiskeittiöihin.

Kysymys ruuanlaitossa terveellisimmästä öljystä jakaa mielipiteitä. Jotkut öljyt ovat maultaan ja tuoksultaan varsin neutraaleja ja niitä voi käyttää monipuolisesti lähes missä tahansa reseptissä. Jotkut öljyt eivät puolestaan kestä esimerkiksi kuumennusta lainkaan, vaan niitä käytetään pieninä pirskahduksina valmiiden ruokien päällä.

Kuinka monet näistä seuraavaksi esiteltävistä öljyistä ovat sinulle ruuanlaitosta tuttuja?

Avokadoöljy

Avokadoöljy on trendikäs valinta ruuanlaittoon. Oliiviöljyyn verrattuna avokadoöljy sietää korkeampia lämpötiloja paremmin, jonka vuoksi se soveltuu erinomaisesti esimerkiksi wokkeihin. Avokadoöljyn maku on mieto ja pehmeä ja se sisältää sekä tyydyttymättömiä että monityydyttymättömiä rasvahappoja ja lisäksi E-vitamiinia. Tyydyttymättömän rasvan sisältyminen ruokavalioon on hyvästä, sillä sen on todettu vähentävän riskiä sairastua esimerkiksi verisuonisairauksiin ja 2-tyypin diabetekseen

Kannabisöljy

Kannabisöljyyn kohdistuva kiinnostus on noussut viime aikoina. Moneen muuhun öljyyn verrattuna kannabisöljyllä on rutkasti terveysvaikutuksia, joten sitä käytetään mm. reuman, migreenin, unettomuuden ja monenlaisten muiden vaivojen lääkitsemiseen. Kannabisöljy soveltuu rasva- tai öljypohjaiseen ainesosaan lisättynä sekä makeisiin että suolaisiin resepteihin, kuten esimerkiksi pizzaan tai muffineihin.

Hampunsiemenöljy

Hampunsiemenöljyä saadaan cannabis sativa -hamppukasvin siemenistä. Kyseessä ei ole sama öljy kuin edellä mainittu kannabisöljy (CBD), vaan CBD-öljyn valmistuksessa hyödynnetään kaikki kasvin osat varsia, lehtiä ja kukintoja myöten, jolloin saadaan aikaan korkeamman pitoisuuden CBD-öljy.

Väritykseltään tummanvihreän hampunsiemenöljyn makua voisi kuvailla pähkinäiseksi ja täyteläiseksi. Se on liian herkkä kuumennettavaksi, joten pannulla paistamisen sijaan hampunsiemenöljyä kannattaa lorauttaa esimerkiksi keittoihin viimeisenä silauksena.

Pellavansiemenöljy

Pellavasiemenöljy sisältää runsaasti terveyttä helliviä omega 3 rasvahappoja. Kannattaa huomioida, että sen kyky sietää korkeita lämpötiloja on alhainen ja palaa herkästi, jonka vuoksi se ei sovi hyvin ruuanlaittoon. Monet käyttävätkin pellavansiemenöljyä mielellään salaatinkastikkeissa, joihin sitä voi lisätä pieninä annoksina. Pellavansiemenöljyn säilytyksessä on muistettava, että se säilyy parhaiten viileässä lämpötilassa.

Seesamiöljy

Aasialaisesta keittiöstä tuttu seesamiöljy on singahtanut monen kotikokin suosioon. Seesamiöljyä kannattaa käyttää maltillisesti, sillä sen voimakas maku puskee herkästi läpi. Pienissä määrin se saa tietyt ruuat maistumaan huikean hyviltä. Seesamiöljy sisältää sekä tyydyttymättömiä että monityydyttymättömiä rasvahappoja, mutta muutoin sen ravintoarvo ei ole korkea. Seesamiöljy sopii käytettäväksi kuumassa lämpötilassa ja monet lisäävätkin sitä tilkan esimerkiksi paistettujen nuudeleiden joukkoon.

  • ylös 3
  • alas 6

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat