TerveysVaakalaudalla

Oon 18-vuotias tyttö ja epäilen itselläni jonkinlaista sydänvikaa. Muutaman päivän ajan mun kaulalaskimot ovat ”pullottaneet” oudosti ja välillä sattuvat viiltävästi. Edellispäivänä vasen, eilen oikea ja tänään taas vasen. Pari päivää sitten mun kielen oikea puoli ja oikea käsi menivät tunnottomaksi n.10 minuutiksi, joka säikäytti mut koska sellasta ei ennen oo ollut. Tänään mulla on myös ollut hammaskivulta tuntuvaa kipua leuassa erityisesti vasemmalla puolella.
Tää ei oo ensimmäinen kerta kun mulla on tän tapaisia oireita. Kesällä kun olin uimassa ja uin ilmeisesti liian nopeasti ja hengästyin, tunsin pulssin tosi vahvasti mun kaulan molemmilla puolilla ja mua alkoi sattumaan ne kohdat niin paljon että jouduin lopettamaan uimisen. Mun äiti ja sisar huomasi että mun kaulalaskimot näkyi tosi vahvasti ja liikkui pulssin tahdissa.
Tän kuun alussa kuukautisten aikaan mulla oli normaalia enemmän pahoinvointia ja huimausta, joten mittasin verenpaineen ja se oli aika matala (59/90 mmHg). Mun hemoglobiini on viimeksi mitattu 2018, jolloin se oli normaalia matalampi 110 g/l ja mulle määrättiin rautakapseleita. Yhä välillä huomaan että mua huimaa ja tiedän silloin syödä jotain rautapitoista.
Söin viime vuonna paniikkihäiriöön sertralin orionia ja propralia joka alentaa sydämen lyöntitiheyttä. Ne/toinen niistä aiheutti mulle nilkkojen turvotusta.
Oon pienestä asti tuntenut ”muljahteluja” sydämessä ja välillä äkillisiä rytmin muutoksia, mutta niitä ei tule kovin usein tai säännöllisesti. Oon huomannut että stressi, valvominen ja kahvin/energiajuomien juominen aiheuttaa niitä.
Oon ollut nyt noin kolme kuukautta normaalia masentuneempi lemmikin kuoleman vuoksi, ja oon ollut yleisesti aika stressaantunut parin viimevuoden aikana, mutta erityisesti tänä vuonna. Liikun normaalistikin todella vähän, mutta tänä vuonna en oo ees jaksanut välittää liikunnasta tai ruokatavoista. Nyt vaikka oon jo vähän piristynyt, en silti löydä motivaatiota lähteä edes kävelylle. (En oo koskaan ollut ylipainoinen. Oon noin 165 pitkä ja painan 50kg.)

Yritin tiivistää mun tilanteen mahdollisimman hyvin, mutta tästä tuli silti esseen pituinen ’:D. Kiitos jos jaksoit lukea tänne asti.

Tahtoisin päästä mahdollisimman pian lääkäriin, mutten oikein tiedä mihin ottaa yhteyttä koska en oo koskaan joutunut itse varaamaan aikaa. Kaipaisin siis neuvoja. Pitäisikö mun varata aika yleislääkärin, erikoislääkärin vai suoraan sydänlääkärin vastaanotolle? Kuinka nopeasti lääkäriin yleensä pääsee?

• ylös 1
  • alas 0

Kommentit (1)

Vierailija

Muu ei huolestusta kuin tämä:

Pari päivää sitten mun kielen oikea puoli ja oikea käsi menivät tunnottomaksi n.10 minuutiksi, joka säikäytti mut koska sellasta ei ennen oo ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat