Liisa

Suomalaiset eivät ole kaikista liikunnallisinta kansaa. Vietämme paljon aikaa päätteen ääressä niin vapaa-ajalla kuin töissä. Paljonkin istuva voi kuitenkin pitää selän terveydestä huolta huolehtimalla säännöllisestä liikunnasta ja hyvästä ergonomiasta.

Monelle on tuttua, kuinka koneen ääressä ollaan paljon vapaa-ajallakin omien harrastusten parissa. Varsinkin pimeään vuoden aikaan kotoa käsin netissä vierähtää helposti useampikin ilta viikossa. Esimerkiksi nettikasinolla pelaaminen on nykyisin todella suosittua - casino bonukset vievät joskus mennessään, vaikka takana olisi jo työpäivä koneen ääressä. Tällöin kannattaa panostaa esimerkiksi hyvään tuoliin, jolloin selkäkin kiittää pelihetken päätteeksi.

Selän alueen vaivat ovat yleisiä

Selän alueen kivut ovat hyvin tyypillinen vaiva suomalaisille. Jopa kahdeksan kymmenestä aikuisesta kärsii jossain vaiheessa elämäänsä selkäkivuista. Selkäkivun taustalla on monia syitä: huono uni, liian vähäinen liikunta sekä huono työergonomia. Moni suomalainen istuu työpäivän päätteen ääressä ja jos selkä ei pääse syystä tai toisesta yön aikana rentoutumaan, on noidan kehä valmis. Onneksi hyvillä vinkeillä selän hyvinvointia voidaan edistää!

Kiinnitä huomiota ergonomiaan

Yksi merkittävimmistä tekijöistä selän hyvinvoinnin kannalta on hyvästä ergonomiasta huolehtiminen. Niin hyvä nukkuma- kuin työasento vaikuttaa selän terveyteen. Staattiset ja huonot asennot ovat selälle rasite, varsinkin yhdistettynä vähäiseen liikuntaa.

Työtuolia kannattaa hyödyntää niin työssä kuin vapaa-ajan harrastuksissa. Lisäksi selän luonnillisen asennon tukeminen nukkuessa auttaa palautumaan ja selkä saa tarvittavaa lepoa. Panostamalla selkää tukeviin työvälineisiin ja tarvikkeisiin voidaan ennaltaehkäistä ongelmien syntymistä. Lisäksi lisäämällä liikunnan määrää voidaan selän terveyteen vaikuttaa lyhyessäkin ajassa.

Selän terveyteen kannattaa panostaa

Selän hyvinvoinnista huolehtiminen korostuu iän myötä, mutta myös yhä nuoremmilla on nykyisin selkäoireita. Nämä vinkit sopivat kaikille selän hyvinvoinnista kiinnostuneille:

1. Anna selälle liikettä: liike on lääke. Parasta selän kannalta on säännöllinen liikunta! Työpäivänkin keskellä selkää voi hemmotella pienellä taukojumpalla.

2. Vahvista lihaksia: lihaskuntoharjoittelulla saadaan vahvat selkälihakset, mikä suojelee selkää rasitukselta. Lisäksi kannattaa kehittää kokonaisuudessaan keskivartalon lihaksia.

3. Panosta nukkumineen: hyvä patja ja tyyny takaavat hyvät yöunet. Riittävä lepo ja rentoutuminen ovat oleellinen osa selän hyvinvointia.

4. Hillitse stressiä: usein selkäkipujen taustalla ei ole spesifiä syytä ja monesti oireet viittaavat stressiin. Purkamalla jännitystä ja kuormitusta helpotetaan myös selän taakkaa.

5. Huolehti ergonomiasta: varsinkin päätteen ääressä paljon aikaa viettäville on tärkeää huolehtia hyvästä ergonomiasta. Työasentoa voi kokeilla muuttaa vaikkapa satulatuolin avulla tai seisomalla osa työpäivästä. Muistathan huolehtia hyvästä asennosta myös vapaa-ajan puuhissa!

Lisäksi kannattaa lisätä arkeensa tasapainottavia rutiineja, jotka tukevat kokonaisvaltaista hyvinvointia – myös selkäsi kiittää!

  • ylös 2
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat