Aija

Kotona on kiva tehdä töitä välillä, mutta vuonna 2020 etätöistä on tullut käsite, jonka loppua ei näy. Töiden aloittaminen, lopettaminen ja työn sekä vapaa-ajan erottelu on nykyään vaikeampaa kuin koskaan aiemmin. Tutun ympäristön muuttuminen ja sosiaalisten kanssakäymisten puute luovat arkeen haasteita. Kuinka pitää huolta jaksamisesta ja siitä, että työ ja huvi ovat eri asioita vaikka ne toteutetaan samassa paikassa?

Ergonomia ja tauot

Työergonomia ja riittävät tauot ovat tärkeitä työkaluja etänä työskennellessä. Jos tauko on välilehden vaihtaminen töistä tauolle, tai luurin kaivaminen taskusta, saattaa samaan asentoon sattumalta unohtua. Muista tauottaa työskentelyäsi tehokkaasti pitkin päivää - esimerkiksi Pomodoro-tekniikka on ollut suosittua viime aikoina. Tasaiset tauot ja työlle omistetut jaksot sykleissä mahdollistavat tehokkaan työskentelyn tauoista tinkimättä. Työskentelyasentoa kannattaa myös muuttaa aktiivisesti. Kävele, käy nappaamassa kupillinen kuumaa tai lasillinen vettä. Pieni venyttelyhetki ja syvä hengittäminen virkistävät puutuneita lihaksia ja mieltä.

Minä ja neljä seinää

Suurin haaste etätyötä tekeville on se, että elämä hurahtaa päivä päivältä samojen seinien sisällä. Rytmi taukoineen auttaa selviämään tästä. Toinen kullanarvoinen vinkki on rutiinit työn aloittamiseen ja lopettamiseen, käy vaikka lyhyellä lenkillä ennen töiden aloittamista. Työpäivän päätteeksi voit kirjata päivän saavutukset ylös, ja jatkaa vapaalle. Pidä tauko, nauti ja fiilistele jotta saat ajatukset irti työn puurtamisesta. Esimerkiksi nettikasinoiden pelaaminen voi olla jännittävää vaihtelua arjen raatamiseen. Tutustu tähän sivustoon ja ylläty! Helpoiten siirtyminen vapaalle vaihteelle onnistuu puuhaamalla vapaalla jotain aivan toisesta maailmasta. Mikäli koko päivän viettää näyttöä tuijotellen, on suositeltavaa antaa elektroniikan levätä hetken. Suuntaa lenkille, puntille, tekemään ruokaa tai vaikkapa lukemaan. Näin saat helposti siirryttyä pois arjen raatamisesta!

Oma tupa, oma lupa

Vaikka suomalaiset ovatkin tunnollista kansaa, on syytä ottaa myös oma hyvinvointi huomioon. Ajat ovat vaikeat kaikille, on syytä ottaa rauhassa. Jos stressi tai ahdistus alkavat nostamaan päätään, on aika palata hetkeksi tekemään asioita, jotka tuovat iloa elämään. Muista kuunnella myös kroppaasi, ja liikkua tarpeen mukaan olosuhteiden sallimin määrin. Syö, lepää ja vietä runsaasti aikaa läheistesi kanssa. Suuntaa katseesi yli nykyisen maailmantilanteen ja katso rohkeasti tulevaisuuteen. Siihen sinulla on lupa.

  • ylös 2
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat