Piia

Kuntoilu on kiva harrastus. Mutta jos et ole ennen käynyt salilla, voi alku olla hankalaa. Moni aloittaa hurjalla treenimäärällä ja lopettaa jo parin viikon jälkeen. Kerromme sinulle muutamia vinkkejä siitä, miten salilla käynti on hauskempaa alkuun pääsemisen osalta.

Mene salille hyvällä fiiliksellä

Mene kuntosalille kun sinusta tuntuu hyvältä. Jos et ole aamuvirkku niin mene salille vasta illalla. Sinun ei tarvitse käydä kuntosalilla silloin kuin monet "asiantuntijat" sanovat. Mene siis silloin kun itse parhaaksi näet. Vältä myös syömästä valtavaa, raskasta ateriaa ennen kuntosalille menoa, sillä se tekee harjoittelusta rankempaa. Jos olet kipeä, älä mene salille. Muista aina myös nesteytys treenauksen aikana, ettei tule nestehukkaa hikoilusta.

Lämmittele aina ennen harjoittelua

Lihasten lämmittely ennen harjoittelua on tärkeää. Aloita venytyksillä ja ota sitten mukaan aerobista liikuntaa. Voit käyttää apunasi esimerkiksi crosstrainer-laitetta, kuntopyörää tai juoksumattoa. Joskus voi toki tuntua siltä että aerobinen liikunta on tylsää ja puuduttavaa. Siksi saleilta löytyy yleensä telkkari josta voit katsoa ohjelmia treenisi aikana. Toinen vaihtoehto on pelata samalla pelejä kännykälläsi tai lisätä adrenaliinia pelaamalla nettikasinolla. Pay ’n Play eli kasino ilman tiliä yleistyivät pikkuhiljaa vuonna 2018 ja niiden suosio on ollut valtaisa. Voit näin nauttia kasinopeleistä samalla kun käytät crosstraineriä tai kuntopyörää. Saat myös aikasi kulumaan, lisää jännitystä elämään ja kuntoilu tapahtuu kuin itsestään.

Pyydä henkilökunnalta apua laitteiden käytössä

Ennen kun aloitat hurjan painonnoston ja laitteiden käytön, niin varmista että osaat käyttää niitä oikein. Laitteiden ja harjoittelun väärin tekeminen saattaa aiheuttaa ikäviä vammoja. Käytä hyväksi salin henkilökuntaa ja pyydä heitä ohjeistamaan käytössä. Voit tietysti palkata avuksi myös personal trainerin, jonka kanssa harjoitteluohjelman työstäminen käy hetkessä.

Realistiset tavoitteet

Aseta itsellesi realistiset tavoitteet. Epärealistiset tavoitteet on yleisin syy, miksi kuntosaliharjoittelu jätetään kesken. Moni luulee että jos treenaa todella rankasti ja paljon niin tulokset tulevat nopeasti. Asia ei ole kuitenkaan ihan näin. Tee tavoitteet aluksi ensimmäiselle kuukaudelle ja arvioi sen jälkeen oma kehityksesi sekä tee uudet tavoitteet seuraaville kuukausille. Älä käy punnitsemassa tai mittaamassa itseäsi joka päivä vaan maksimissaan vain kerran viikossa.

Yhteenveto

Itsestään ja kehostaan huolehtiminen on jokaiselle tärkeää ja urheilu kuuluukin terveelliseen elämään. Kuntosalilta löytyy paljon erilaisia harjoituksia, joita voit treenata usein myös kotoa käsin. Pidä huolta kehostasi niin mielikin pysyy iloisena. Muista pyytää apua ja ohjeita ammattilaisilta. Nykypäivänä löytyy paljon harjoitteluohjeita netistä ja saatavilla on myös monia erilaisia sovelluksia älylaitteellesi oppiaksesi oikeat treenitavat ja pystyäksesi seuraamaan kehitystä. Kun pidät saliharrastuksen hauskana, tulet lopulta ihastumaan siihen ja näin ollen siitä tulee helpommin osa jokaviikkoista rutiinia.

  • ylös 1
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat