Patricia

Joskus sohvan pohjalle saattaa jäädä liian pitkäksi aikaa, ja sieltä ylös pääseminen voi tuntua päivä päivältä yhä hankalammalta. Liikkeelle lähtöä ei kuitenkaan kannata venyttää liian pitkään, sillä se käy vaikeammaksi ja vaikeammaksi, jos asialle ei tee mitään. Terveellinen laihdutus pitkällä tähtäimellä kannattaa.

Aloita treenaaminen maltilla

Vaikka motivaatiota treenaamiseen olisi kuinka paljon tahansa, kannattaa aloittaa maltilla. Jos terveellisen elämän aloittaa liian vauhdilla, on aina riski, että muutaman viikon jälkeen kroppa sanoo itsensä irti joko loukkaantumalla tai sairastumalla. Jos tahti on liian kova, voi myös oma motivaatio tippua. Siksi kannattaa aloittaa hitaasti. Käy reippaalla kävelylenkillä kolme kertaa viikossa. Lenkki voi olla puolen tunnin mittainen, jos muuhun aika ei riitä. Vaikka kotona olisi juoksumatto, kannattaa lenkki tehdä ulkona. Raikkaalla ilmalla on mahtava vaikutus sekä kropalle että pääkopalle. Kävelylenkin lisäksi tee kahtena päivänä puolen tunnin kotitreeni. Yhdistele helppoja liikkeitä, kuten kyykkyjä, askelkyykkyjä, vipunostoja, pystypunnerruksia ja pysty- tai kulmasoutuja. Sopivilla käsipainoilla ja vain 5-6 liikkeellä saa tehokkaan treenin tehtyä. Toista liikkeitä 10 kertaa, siirry seuraavaan liikkeeseen ja toista yhteensä 3 kertaa. Mukaan voi lisätä dynaamisia vatsalihasliikkeitä, kuten sivulankutuksen. Vatsarutistukset kannattaa unohtaa.

Muista lepo

Lepo on yhtä tärkeää kuin treeni, sitä ei voi liikaa painottaa. Pidä ainakin yksi kokonainen lepopäivä viikossa, jolloin et treenaa. Silloin voi vaikka maata kotona sohvalla, jos siltä tuntuu. Samalla voi katsoa televisiota tai selata nettikasinoiden valikoimaa, ja kokeilla vaihteeksi kolikkopelejä. Rekisteröitymisvapaat pay’n play kasinot mahdollistavat pelaamisen helposti ilman rekisteröintiä, jolloin vapaapäivää ei tarvitse tuhlata tylsiin rekisteröitymisprosesseihin. Katso tästä lista, jossa ovat suositut pay n play kasinot ja valitse paras. Lepopäiviä voi halutessaan pitää viikossa kaksikin, mutta silloin on hyvä tehdä kehonhuoltoa venyttelyn tai joogan merkeissä. Joogaa ei tarvitse pelätä, vaikka ei olisikaan erityisen venyvä. Joogaa on tarjolla aivan kaikenlaisille ihmisille, jopa kaikkein kankeimmillekin. Rentoutusta etsivä voi kokeilla lempeää yin joogaa, mutta myös nopeampi vinyasa on hyvä vaihtoehto.

Hemmottele itseäsi hyvällä ravinnolla

Elämäntaparemontissa ravinto on aivan yhtä tärkeässä roolissa kuin treeni - jopa tärkeämmässä! Ruokavaliota kannattaa siis siistiä, mutta millekään kitudieetille ei kannata lähteä. Siivoa ruokavaliosta pois turhakkeet, kuten limsat, mehut, sipsit ja makeiset. Kerran viikossa voit kuitenkin pitää herkkupäivän, jolloin herkutellaan kohtuudella. Ruokavalion tulisi olla monipuolinen ja sen pilarina kasvikset. Huolehdi siitä, että lautaselta löytyy aina tuoreita kasviksia, hedelmiä tai marjoja. Ne ohjeet, jotka sanovat hedelmien sisältävän liikaa sokeria, kannattaa suosiolla jättää huomioimatta. Lautasella tulisi olla myös proteiinia, kuten kanaa, lihaa tai kalaa sekä hiilihydraatteja, kuten täysjyväpastaa, riisiä, ohraa, kauraa tai perunaa. Rasvaakaan ei tulisi unohtaa, vaan sen voi nauttia oliiviöljyn muodossa kasvisten kanssa. Kannattaa myös muistaa, että juustoista ja kananmunistakin löytyy hyvää rasvaa, ja niitä voi nauttia kohtuudella.

  • ylös 1
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat