Vierailija

Noin pari vuotta sitten kynteni alkoivat liuskoittua ja lohkeilla helposti. Onko jotain keinoa, jolla saisin kynnet paremmin kestämään arkipäivän tilanteissa.

• ylös 79
  • alas 89

Kommentit (14)

Kynteni ovat liuskoittuvat ja hauraat, -varpaissa jopa murenevat leikatessa. Syön luuston vuoksi reseptilääkeenä Calsiumia jossa on myös D-vitamiinia. Pidän hyvin lyhyitä kynsiä koska muuten tarttuvat vaatteisiin kiinni. Lapsenlapsella on samaa vikaa.
Mitä pitäisi tehdä?

• ylös 68
  • alas 55

Sinkkiä saamme liian vähän,myös magnesium voi vaikuttaa,joten niitä kannattaisi syödä ihan purkistakin.Ylipäätään monipuolinen ravinto on kaiken a ja o hiusten,ihon ja kynsien hyvinvoinnille ja muutoinkin.Kestää kuitenkin aikansa,ennenkuin "hoito" alkaa tehota,minulla kesti kolmisen kuukautta.Nyt kynnet vahvemmat,kiiltävämmät eivätkä lohkeile.

• ylös 37
  • alas 32
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kynsien ulkonäkö ja ominaisuudet ovat suurelta osin perintönä saatuja, kuten toinen kysyjistä onkin havainnut lapsenlapsensa kynsiä katsellessaan. Iän mukanaan tuomat muutokset, kuten hormonitoiminta voivat myös aiheuttaa muutoksia kynsiin samoin kuin ihoon ja hiuksiinkin. Jotkut sairaudet ja lääkitykset voivat myös haurastuttaa hiuksia ja kynsiä. Toisilla kynnet tuntuvat hajoavan palasiksi kuivalla pakkasilmalla kun ne kesällä kasvavat ongelmitta.

Vaikka kynsi on kuollutta ainetta, se kuivuu helposti pinnastaan ja liuskottuu. Kuivumista voi ehkäistä säännöllisellä rasvauksella ja suojaavan lakan käytöllä. Itse olen saanut korppukynteni kasvamaan jopa pituutta Trindin keratin nail protector- lakkaa käyttämällä. Uudessa koostumuksessa ei ole herkästi allergisoivaa formaldehydiä, kuten perinteisissä kynnenkovettajissa ja lisäksi se on lähes väritöntä. Lakkaa voi käyttää joko aluslakkana värilliselle kynsilakalle tai sellaisenaan. Lakanpoistoaineeksi kannattaa valita öljypitoinen tuote ja välttää kuivattavaa asetonia. Käsiä pestessään on myös hyvä kiinnittää huomiota pesuaineen hellävaraisuuteen, useat pesuaineet ovat turhan tujuja iholle ja kynsille kuivattaen niitä lisää. Oikein kuivat kädet saa puhtaaksi myös perusvoiteella ja haalealla vedellä.

Mikäli ruokavalio on kunnossa, eikä tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita puutu, ei ylimääräisestä vitamiinilisästä ole hyötyä kynsien ulkonäölle. Tosin vitamiinilisästä ei ole haittaakaan, kunhan niitä ei popsi liikaa. Jos epäilee, että ei saa tarpeeksi vitamiineja ja hivenaineita esim. rajoittuneesta ruokavaliosta johtuen, kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin ja/tai ravitsemusterapeuttiin, joka osaa auttaa eteenpäin.

Vastaajana farmaseutti, estenomi Päivi Kousa

• ylös 37
  • alas 32

kynsi on itsessään kuollutta ja kuivaa ainesta.. käsien jatkuva pesu yms kuivattaa kynsiä lisää.

Erilaiset kynnenkovettajat vain liimaavat kynsilevyjä yhteen.. tuloksena helposti poikki napsahtelevat kynnet.

kynsinauhaöljyjen hierominen toki parantaa verenkiertoa ja nopeuttaa kynnen kasvua, mutta sekään ei paranna itse liuskoittumista

erittäin tehokas ja halpa keino on liottaa kynsiä usein ruokaöljyssä. (tai oliiviöljyssä yms). Kynsi imee itseensä öljyä jolloin kynsi hylkii vettä esim käsi pestessä ja pysyy joustavana ja kimmoisana.

jos tykkää lakata kynsiään niin öljyä voi imeyttää kynteen myös kynsien alapinnalta.

• ylös 36
  • alas 28

Olen käyttänyt jo muutaman kuukauden keratiinipakettia kynsille, enkä kyllä huomaa mitään merkittävää edistystä liuskoittuvien ja hauraiden kynsieni kunnossa. Syön lisäksi hiukset&kynnet -lisäravinnetta. Mitä vielä voisin tehdä? Syön normaalisti ja käytän runsaasti mm. maitotuotteita.

• ylös 27
  • alas 24

Lukijoilta on tullut paljon vinkkejä, miten omat kynnet ovat tulleet loistokuntoon. Tämä juuri kertoo yksilöllisyydestä: toisille auttavat lakan tyyppiset, kynnen pintaa paikkaavat ja liimaavat tuotteet ja toiset liottavat sormiaan ruokaöljyssä. Käsien iholle on rasvojen lisäksi erilaisia täsmätuotteita, kuten kynsinauhavoiteita ja -öljyjä. Jotkut vannovat verenkiertoa vilkastuttavan hieronnan nimiin.

Entä sitten, jos käy niin ettei mikään tunnu auttavan? Koska kynnet, kuten hiuksetkin ovat kuollutta ainetta, niiden hyväksi voi tehdä vain rajallisen määrän juttuja. Ohuita ja helposti liuskottuvia kynsiä voisi verrata hauraisiin ja kituliaasti kasvaviin hiuksiin: vaikka niitä kuinka paljon hoitaisi ja vaalisi kuin rakkaita kukkasiaan, niin kasvua ja vahvistumista ei vain tapahdu määräänsä enempää.

Hentojen hiusten ja kynsien tarpeisiin on vastattu koko ajan kasvavilla rakennekynsi- ja hiustenpidennysmarkkinoilla. Haluaako itseään koristella lisäkkeillä, on makuasia. Mahdollisuus on myös hyväksyä lyhyenä pysyttelevät kynnet ja piristää itseään esimerkiksi seuraavasti:

- Hyväksy tosiasia, että kynnet eivät vain kasva. Jos liikut säännöllisesti ja syöt monipuolisesti saaden kaikki tarvittavat vitamiinit, olet tehnyt voitavasi.

- Hanki kivoja kynsituotteita. Lähes ikuisen, Swarovskin kristalleilla koristellun lasiviilan saa alle kahdellakympillä hyvinvarustelluista tavarataloista ja kosmetiikkamyymälöistä.

- Hoida käsiäsi ja kynsiäsi säännöllisesti. Tähän tarkoitukseen löytyykin sitten vaihtoehtoja joka putiikista ja hintahaitari on valtava. Öljyt ovat siitä kivoja, että ne ovat monipuolisia: samalla tuotteella voi poistaa silmämeikin, hoitaa haalistuneita ja kuivia hiuslatvoja, voidella vartalonsa tai hieroa kynsinauhoja ja sormenpäitä! Hyviä ja laadukkaita ihoöljyjä löytyy esim. Weledalta, dr Hauschkalta, Melvitalta tai ruokakaapistasi: mikä öljy tahansa käy!

- Piristä kynsiäsi erivärisillä lakoilla. Lyhyet kynnet ovat todella kivan näköiset, kun niissä on siisti (ja värikäs) lakka. Kynsilakoissa on se mukava puoli, että niitä voi edullisuutensa vuoksi hankkia monta ja vaihdella mielialan ja asusteiden mukaan.

Vastaajana farmaseutti, estenomi Päivi Kousa

• ylös 31
  • alas 25

Itselläni vitamiinilisät, erityisesti sinkki, on auttanut radikaalisti; kynnet ovat vahvat eivätkä liuskoitu enää ollenkaan. Ihotautilääkäri on muuten kehottanut käyttämään aina vitamiineja sellaisenaan, siis esim sinkki, biotiini jne., ei mitään "nail&hair" tuotteita; niissä vitamiinipitoisuudet ovat pienet, mutta hintaa on tuplasti. Ovat siis rahastustuotteita.

• ylös 32
  • alas 33

Kannattaa kokeilla Biotiini strongia! Se on edullinen ja on tehnyt ihmeitä mun kynsille. Biotiini vaikuttaa oikeasti hiuksiin ja kynsiin. Eikä hinta päätä huimaa!

• ylös 28
  • alas 24
Fössöttäjä

Minulla on aina ollut, siis melkein 50vuotta liuskoittuvat kynnet. 2010 erosin exästäni ja jätin SUOLAN ruokavaliosta vähiin. Valtavan kauniit kynnet...ja nyt olen taas nauttinut Ihanasta suolaisesta ruoasta sekä melleistä= taas halkeilee kynnet

• ylös 17
  • alas 28
Vierailija

Fössöttäjä kirjoitti:
Minulla on aina ollut, siis melkein 50vuotta liuskoittuvat kynnet. 2010 erosin exästäni ja jätin SUOLAN ruokavaliosta vähiin. Valtavan kauniit kynnet...ja nyt olen taas nauttinut Ihanasta suolaisesta ruoasta sekä melleistä= taas halkeilee kynnet

Mistä melleistä?

• ylös 22
  • alas 19
Möllitietous

Melli (suom. mälli tai mölli) on huume, jota erityisesti Namibian ambomaalla asustava Nugunda-heimo käyttää palvontariiteissään. Melli on n. 1,5 cm kokoinen pallo, joka jauhetaan huumaavien kasvien lehdistä, sekä vanhoista sandaaleista. Melli nautitaan makuuasennossa, tai puoli-istualtaan.

• ylös 27
  • alas 22
Vierailija

mulla auttoi ku söin emmental-juustoa. siinä on kalsiumia ja jodia.tuo aiemmin mainittu sinkkikin kuulostaa kokeilemisen arvoiselta.

• ylös 18
  • alas 16
kaleviteras@gmail.com

Vierailija kirjoitti:
Kynteni ovat liuskoittuvat ja hauraat, -varpaissa jopa murenevat leikatessa. Syön luuston vuoksi reseptilääkeenä Calsiumia jossa on myös D-vitamiinia. Pidän hyvin lyhyitä kynsiä koska muuten tarttuvat vaatteisiin kiinni. Lapsenlapsella on samaa vikaa.
Mitä pitäisi tehdä?

• ylös 15
  • alas 19

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat