Fibromyalgia?

Vierailija

Olen 45-v toimistotyötä tekevä nainen. Liikun päivittäin n 1,5 tuntia kävelyä koirien kanssa + useana päivänä viikossa harrastuksessani joudun jonkin verran juoksemaan.

Lokakuun lopulla 2011 alkoi särkeä oikean puolen kyynärvartta. Marraskuussa lääkäri sanoi sen olevan tenniskyynärpää. Kivut levisivät ranteeseen ja kyynärpäähän ja olkavarteen. Lääkkeet, käsituet, mikään ei auta. Välillä yösärkyä.

Marraskuussa rintoja alkoi viillellä, kävin mammot, ultrat ja neulanäytteet, ei mitään.

Tammi-helmikuussa kipu tuli vasempaan käteen, hieman lievempänä. Oikea käsi edelleen paha, välillä viiltelee tosi paljon. Pian tämän jälkeen oireet hiippailivat reisiin. Polvilumpiot kuin hakatut, pakaroita särkee istuessa, oikea takareisi kramppaa jatkuvasti kävellessä. Oikean reiden etupuolta ja vasemman käden kämmenselkää polttelee. Epämääräisiä viiltelyitä pitkin jalkoja, sääriä, varpaita. Säärissä selvästi alentunut kipukynnys, pienikin tönäisy tuntuu kuin puukolla iskettäisiin.

Helmikuussa oli 2 viikkoa kestävä migreenityyppinen päänsärky, jollainen yleensä on minulla päivän, silloin kuin on.

Verestä tutkittu reumat, kilpirauhaset ja kaikkea mahdollista, ei mitään.

En ole henkisesti uupunut tai muutenkaan väsynyt ja teen työtä jatkuvasti kuten ennenkin, nyt vain kipujen kanssa. Saan yöllä yleensä nukuttua, kipuja on 1-2 kertaa viikossa yöllä, mutta harvoin todella kovia. Aamulla herätessä olo on ihan ok, mutta kun olen 5 minuuttia ollut jalkeilla, jo joku kipu ilmoittaa itsestään.

Saunassa kivut lievittyvät, mutta en koe saunan jälkeen sen kovempia kipuja kuin normaalistikaan. Mutta jatkuvasti jotain kohtaa viiltelee tai polttelee, tai pistelee.

Lääkäri ei ole ottanut kertaakaan esiin fibromyalgiaa, ilmeisesti ei usko sellaiseen itse. Fibron kipupisteitä tunnen kyllä itse kokeilemalla.

Kommentit (5)

Vierailija

Hei, kuulostaa samantyyppisiltä oireilta kuin itsellänikin oli. Pikkuhiljaa alkoivat noihin samoihin aikoihin. Olen nyt n.60v. Siitä lähtien taistellut kipujen kanssa ja tehnyt kaikki lääkekoilut, mitä löytyy. Melkein:).
Ajattelen, että sun työ on kuitenkin ehkä suurin tekijä noihin ongelmiin. JA IKÄ. Eli noita remppoja alkaa tulla. Yksi oire pahentaa toista ja tekee uusia. Koska jos varot esim. polvea, niin se kipeyttää taas toisen kohdan. Hyvä, että ensin suljetaan pois muut sairaudet tietyillä labrakokeilla ja tutkimuksilla. Kulumia alkaa tulla pikkuhiljaa iän mukana. Itse ainakin uskon, et mun oireet osittain johtuvat niistä. Skolioosi selässä. Madaltumia selän nikamissa yms.

Polvi saattaa olla kipeä jopa vuoden ja sit helpottaa. Kyynärvarsi oli kipeä vuoden ajan, nyt vain arka ja kipeytyy sitä rasittaessa liikaa. Nivelet aamuisin kipeät ja jäykät. Jos joku osuu niveleen niin näkyy tähtiä. Ei kuitenkaan todettu reumaa.
Siitä huolimatta pitää liikkua ja alkaa vahvistamaan selkälihaksia. Voimistelua yms. Jos ei löydy mitään elimellistä syytä sulle niin käänny fysioterapian puoleen saadaksesi ohjeita.
Eikä kannata ainakaan fibromyalgia diagnoosia huolia, koska jos joskus joudut työtä helpottamaan esim. osatyökyvyttömyyseläkkeellä, niin sen takia se ei onnistu....Ainakaan vielä. Itse teen 50% työaikaa (osatyökyvyttömyyseläke) kroonisen kipuoireyhtynä diagnoosilla.

Tällä hetkellä selkä oireilee aamuisin. Noin tunnin ajan kuin joku iskisi puukolla selkään. Kaikki asennot koskee. Sitten alkaa helpottamaan. Kipulääkkeitä joudun käyttämään päivittäin. Nyt yritän pärjätä panadolilla 1gx3 päivässä, että vatsa kestäisi:) Oletko itse kokeillut mitään kipulääkettä, onko niistä apua?
D-vitamiinia ja magnesiumia ainakin kokeilisin sinuna. Huolehdi myös että saat nukuttua tarpeeksi, koska jossain vaiheessa kivut saattavat viedä yöunet ja sitten tulee muita ongelmia. Minulla alkoivat tuossa iässä myös vaihdevuosiongelmat. Eli niistäkin voi tulla erilaisia oireita ??? Koeta jaksaa!

Vierailija

Hmm. Tänään sitten kävin työfysioterapeutilla. Hän sanoi heti ensimmäiseksi "fibromyalgia", kun olin kertonut asiani. Saan nyt lähetteen fysioterapiaan, jossa yritetään löytää vaivoihin sopivaa hoitoa, kuten lymfahoitoa jne. t. viestiketjun kirjoittaja.

Vierailija

Olen kärsinyt parikymmentä vuotta fibromyalgiasta. Välillä on parempia aikoja ja taas huonoja. Viime syksystä alkaen tilanne on
taas ollut paha. Tähän on vaikuttanut pitkä kostea syksy. Sitten
pakkaset - ja sen jälkeen nämä ihmeelliset tuuliset viikot. Kosteus ja
tuuli tunkeutuu seinärakenteisiin ja pääsee läpi uusiinkin asuntoihin.
Lääkäri on määrännyt minulle 10 mg Triptyliä iltaisin. Lisäksi käytän
kipugeeliä. Juuri tuon käsivarsien viiltelyn takia tulee aina olla pitkä-
hihainen pusero tai ohut villatakki - vaikka ulkona ja sisällä olisikin
+25o. Näillä mennään! Koeta pärjäillä! 73v.

Vierailija

Hei, voi olla fibroa, mutta pidä mielessä myös muita vaihtoehtoja. Itse olen taistellut yli kymmenen vuotta kipujen kanssa ja viimeiset kaksi vuotta yhtä "helvettiä", kuten aiemmin kerroin.
16.4 alkoi kova kipu hampaassa ja sieltä juuren kärjestä löytyi tulehdus, jossa runsaasti märkäistä eritettä. Olen käynyt hammaslääkärissä kerran vuodessa ja hammas ei ole ollut tätä ennen kipeä. Toki keltaisuus on pikkuhiljaa lisääntyny ja nyt täysin kuollut hammas. Lääkäri ei ymmärrä kuinka se on mahdollista... :o
Märkä on poistettu ja juurihoito meneillään. Kahden antibiootin voimin eteenpäin ja tänään ensimmäisen kerran moneen vuoteen pystyin haravoimaan ilman repivää kipua nivelissä.
En muuta voi kuin toivoa, että kaikki nivelkivut olivat tuon hampaan syytä. :D Liian helposti määrätään kipulääkkeitä yms. ja oikea syy jää selvittämättä.
Välillä käsketty psykiatrille ja sanottu, ettei lääkärissä kannata juosta, saa vaan lisää diagnooseja....
Hyvää kevättä kaikille kivuista huolimatta :)

Vierailija
Vierailija
Olen 45-v toimistotyötä tekevä nainen. Liikun päivittäin n 1,5 tuntia kävelyä koirien kanssa + useana päivänä viikossa harrastuksessani joudun jonkin verran juoksemaan.

Lokakuun lopulla 2011 alkoi särkeä oikean puolen kyynärvartta. Marraskuussa lääkäri sanoi sen olevan tenniskyynärpää. Kivut levisivät ranteeseen ja kyynärpäähän ja olkavarteen. Lääkkeet, käsituet, mikään ei auta. Välillä yösärkyä.

Marraskuussa rintoja alkoi viillellä, kävin mammot, ultrat ja neulanäytteet, ei mitään.

Tammi-helmikuussa kipu tuli vasempaan käteen, hieman lievempänä. Oikea käsi edelleen paha, välillä viiltelee tosi paljon. Pian tämän jälkeen oireet hiippailivat reisiin. Polvilumpiot kuin hakatut, pakaroita särkee istuessa, oikea takareisi kramppaa jatkuvasti kävellessä. Oikean reiden etupuolta ja vasemman käden kämmenselkää polttelee. Epämääräisiä viiltelyitä pitkin jalkoja, sääriä, varpaita. Säärissä selvästi alentunut kipukynnys, pienikin tönäisy tuntuu kuin puukolla iskettäisiin.

Helmikuussa oli 2 viikkoa kestävä migreenityyppinen päänsärky, jollainen yleensä on minulla päivän, silloin kuin on.

Verestä tutkittu reumat, kilpirauhaset ja kaikkea mahdollista, ei mitään.

En ole henkisesti uupunut tai muutenkaan väsynyt ja teen työtä jatkuvasti kuten ennenkin, nyt vain kipujen kanssa. Saan yöllä yleensä nukuttua, kipuja on 1-2 kertaa viikossa yöllä, mutta harvoin todella kovia. Aamulla herätessä olo on ihan ok, mutta kun olen 5 minuuttia ollut jalkeilla, jo joku kipu ilmoittaa itsestään.

Saunassa kivut lievittyvät, mutta en koe saunan jälkeen sen kovempia kipuja kuin normaalistikaan. Mutta jatkuvasti jotain kohtaa viiltelee tai polttelee, tai pistelee.

Lääkäri ei ole ottanut kertaakaan esiin fibromyalgiaa, ilmeisesti ei usko sellaiseen itse. Fibron kipupisteitä tunnen kyllä itse kokeilemalla.

Kuulostaa tutulta.. Olen 40v ja 10 vuotta jo kärsinyt samanlaisista ongelmista ja juossut eri lääkäreillä saamatta sen enempää tietoa tms., aina on hoidettu sen hetkinen kipupaikka. Oikean käden kyynärpäässä on ollut tenniskyynärpää 1.5 vuotta, ortopedin vastaanotolla juossut tuon ajan, laitettu kortisonipiikki useampaan otteeseen, joka hetkeksi lievittänyt kipua, mutta aina tullut takaisin.
Viime syksynä ortopedi laittoi leikkausjonoon kunnalliseen sairaalaan ja nyt odottelen leikkaukseen pääsyä (magneettikuvien löydöksien perusteella, jotka kirurgin toimesta tehtiin). Talvella iski vasempaan kyynärpäähän myös tenniskyynärpää, lievempänä onneksi, muutaman kerran hoidettu kortisonilla.
Viikko sitten menin lähisuvun kehotuksesta reumatologin luokse tutkimuksiin (suvussa nivelreumaa ja kilpirauhasen vajaatoimintaa) ja tehtiin myös verikokeet nivelreumaepäilyksen poissulkemiseksi. Eilen kävin kuuntelemassa "tuomion". Lääkäri oli tutustunut vuosien ajalta myös sairaskertomuksiini ja diagnoosi on nyt fibromyalgia. Lääkitys aloitettiin eilen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat