Eija

Tiedät varmasti sen tunteen, kun kotona olo alkaa kyllästyttää oikein toden teolla. Toisaalta mielesi tekisi uppoutua uuden harrastuksen pariin, tai kiinnostavan alan opiskeluun. Tunnet huonoa omaatuntoa omasta riittämättömyydestäsi, ja tv-sarjojen katselu sohvalla jumittaen vaikuttaa parhaalta vaihtoehdolta omien huolien unohtamista varten.

Alakuloinen ja saamaton olo ovat merkkejä siitä, että omaan terveyteen kannattaa nyt kiinnittää entistä enemmän huomiota. Sekä psyykkinen että fyysinen terveys joutuvat toisinaan rasituksen alaisiksi. Tilanne voi kuitenkin muodostua huolestuttavaksi, jos veltto olo jatkuu pitkän aikaa, eikä mikään tunnu enää huvittavan.

Jos epäilet kärsiväsi masennusoireista, kannattaa sinun rohkeasti etsiytyä ammattilaisen puheille. Muussa tapauksessa omaan terveyteen panostaminen kannattaa aloittaa heti paikalla.

1. Aseta rajat rutiiniin

Vältä liioittelua, olipa kyse uutisten pakonomaisesta seuraamisesta, kahvin juonnista, herkuttelusta, sosiaalisessa mediassa roikkumisesta tai alkoholin käytöstä. Liika on aina liikaa, ja teet itsellesi karhunpalveluksen heittäytymällä kaikkien viettiesi vietäväksi. Tutki rutiinejasi sekä mieltymyksiäsi, ja huomaa mahdollinen ongelmakäyttäytyminen.

Tämän jälkeen voit rehellisesti arvioida tilannettasi ja asettaa itsellesi joitakin rajoituksia. Sinun ei tarvitse tehdä mullistavaa elämänmuutosta – pyri sen sijaan tasapainottamaan rutiinisi niin, että se tuo sinulle mahdollisimman paljon hyvää mieltä. Lopeta esimerkiksi uutisten seuraaminen iltapäivällä, tai sammuta puhelin kokonaan ilta-askareiden ajaksi.

2. Nuku hyvin

Vaikka huolehtiminen, stressi ja ahdistus syövät helposti leijonanosan lepoon tarkoitetuista tunneista, voit tehdä parhaasi rauhallisen illan ja levollisen yön takaamiseksi. Luo itsellesi iltarutiini, johon ei sisälly jännittävien leffojen tai sarjojen katselua tai ylenpalttista herkuttelua. Ota sen sijaan lämmin suihku tai kylpy, ja hemmottele itseäsi läträämällä kosteusvoidetta, juomalla yrttiteetä tai sytyttämällä kynttilöitä ja suitsukkeita.

Rauhallinen venyttely tai iltameditaatio auttavat uneen valmistautumisessa, ja voit jättää huolehtimisen seuraavaan päivään. Jos joku erityinen asia painaa mieltä, voit kirjoittaa sen ylös. Jätä huoli paperille, ja siirry ajattelemaan sitä, mikä elämässäsi on hyvin juuri tällä hetkellä.

3. Hoida kotitreenillä ryhti ruotuun

“Kun mieli on väsynyt, rassaa kehoa. Ja kun keho on väsynyt, rassaa mieltä.” Nämä monelle tutut sanat kantavat totuuden siementä. Kaikeksi onneksi liikunnan harrastamiseen ei tarvita kuntosalia tai kalliita välineitä, vaan voit pitää itsestäsi huolta monin keinoin myös kotona! Samalla kun hoidat kroppaa, myös mieli virkistyy.

Muista pitää kroppa liikkeessä etenkin silloin, kun mieli on maassa. Netistä löytyy valtavasti erilaisia kursseja sekä sovelluksia, ja valinnanvaraa on joogasta tai rauhallisesta venyttelystä aina hikeä puskevaan tehotreeniin. Moni hyvinvointisovellus tarjoaa myös lisäominaisuuksia, kuten riittävää vedenjuontia tukevan laskurin tai askelmittarin.

Valitessasi itsellesi sopivaa sovellusta kiinnitä huomiota myös turvallisuuteen. VPN eli virtuaalinen erillisverkko pitää henkilökohtaiset tietosi turvassa. Esimerkiksi tämä tapaus osoitti, että mikä tahansa sovellus voi joutua tietomurron kohteeksi. Myös suositun 8fit:in käyttäjät joutuivat säikähtämään vuonna 2019. VPN-yhteys tarjoaa turvallisempaa treeniä sekä mielenrauhaa kotiliikkujalle.

  • ylös 1
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat