Elina

Talvi on urheilulajien aikaa. Mikäpä olisi terveydellekään parempaa kuin muutaman tunnin ulkoilu ja samalla reipas liikunta. Moni haluaa myös kokeilla uusia lajeja. Laskettelu ja lumilautailu ovat suosittuja lajeja, ja myös erittäin hauskoja.

Kumpaa sitten kokeilla, laskettelua suksilla vaiko lumilautailua? Laskettelu eli suksien kokeilu saattaa todennäköisesti olla aluksi helpompaa. Lautailu on hieman haastavampaa, eikä vähiten siksi että molemmat jalat ovat kiinni laudassa, eikä niitä samalla tavalla voi liikuttaa. Lautailun opetteleminen on kuitenkin palkitsevaa ja kaiken kärsivällisyyden arvoista. Jokainen toki valitsee, kumpaa haluaa ensisijaisesti kokeilla, ja miksei vaikka molempia.

Lautailun välissä kaakaotauolle istuessa voi vaikkapa tutustua kasinotarjontaan. Etsi parhaat nettikasinot linkin kautta.

Hyviä vinkkejä

Mikäli et ole koskaan lautaillut, laskettelukeskuksista pystyy vuokraamaan välineitä. Yhtä kokeilukertaa varten ei kannata ostaa suhteellisen hintavia varusteita, vaan on hyvä harkita vuokravälineiden käytön jälkeen, haluaako lajia jatkaa.

Voit myös kysyä yksityisopetustuntia lumilautailuun. Ensimmäistä kertaa ei kannata lähteä yksin lautailemaan, sillä alku on aika hankalaa. Kuitenkin jo yhden tunnin opetuksella voit saada hyvää tuntumaa lautailuun ja oppia perusteita – sekä hiihtohissillä mäen ylös pääsemiseen että laudalla alas.

Aloittelijalle jo pelkkä laudan päällä pystyssä pysyminen on haastavaa. Kun laudan suuntaa alamäkeen alkavat usein todelliset ongelmat, vauhti joko karkaa tai sitten kantti leikkaa kiinni kaataen laskijan.

Tasamaalla voi harjoitella hyvää laskuasentoa. Laudan päällä seisten voidaan kevyesti ponnistaa ylöspäin, jolloin alastullessa polvet joustavat, vartalo pysyy laudan suuntaisena ja tasapaino säilyy painon ollessa molemmilla jaloilla. Näin hyvä laskuasento on valmiina siirrettäväksi rinteeseen. Ensimmäisen harjoittelurinteen kannattaa olla mahdollisimman loiva.

Alku aina hankalaa

Myöskin vauhdin hallinnassa aloittelevaa lautailijaa auttaa erityisesti harjoitteluun sopivan loivan rinteen valinta. Perusteiden oppimisen myötä vauhdin hallintaa ja varsinaisia käännöksiä kannattaa harjoitella myös haastavammissa rinteissä. Älä luovuta lautailussa liian aikaisin, vaan harjoittele riittävästi, niin takuulla opit hallitsemaan lautaa ja vauhtiasi kunnolla.

Aloittelevan lumilautailijan yleinen virhe on, että paino jää laskiessa liiaksi takajalalle. Takapainoinen laskuasento horjuttaa helposti tasapainoa ja tekee laudan ohjaamisen ja käännökset vaikeiksi. Takapainoinen laskuasento lumilaudalla johtuu yleensä pelosta - lautailija tiedostamattaan nojaa taakse, koska se tuntuu luonnolliselta vauhdin kiihtyessä.

Takapainoista laskuasentoa on helppo lähteä korjaamaan loivassa rinteessä. Vauhti ei pääse oikolaskussa kiihtymään liian suureksi, jolloin painopisteen korjaamiseen on helppo keskittyä. Yritä pitää ylävartalo ja rintamasuunta laskiessasi laudan suuntaisena sekä opetella rento ja luonnollinen laskuasento. Aloittelevan lautailijan tunnistaa usein joko sivulla heiluvista tai vastavuoroisesti staattiseen asentoon lukittuneista käsistä. Molemmat virheet haittaavat ja vaikeuttavat laskemista. Ota kädet haltuun pitämällä niitä rennosti vartalosi sivuilla.

Muista havainnoida ympäristöäsi. Älä mene laskemaan aloittelijana keskelle ruuhkaista vauhtirinnettä. Laske vain turvallista nopeutta, jossa hallitset varmasti itsesi ja välineesi. Muista, että alku on aina hankala! Harjoittelun jälkeen pääset todella nauttimaan lautailusta, joka on aivan upea laji.

  • ylös 1
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat