Vaikka kiireet työpaikalla ovat hyvä asia, voi stressaava työpäivä imeä viimeisetkin mehut kehosta. Tällöin kotiin tullessa tekisi mieli vain lösähtää sohvalle ja pysyä siinä loppuillan. Hetken ajan rentoutuminen sohvalla on kiva idea, mutta työpäivän stressit voidaan unohtaa muullakin tavalla.
Tee illastasi nautinto
Jos työpäiväsi tai -viikkosi on ollut kiireitä täynnä, etkä ole ehtinyt miettiä ollenkaan omaa hyvinvointiasi, voit kotona tehdä sitä yllin kyllin. Kotimatkalla käy ruokakaupassa ja osta jotain sellaista ruokaa, josta aidosti tykkäät.
Paista mehevä pihvi pannulla, laita uuniperunat uuniin ja korkkaa pullo punaviiniä. Kata pöytä hienommin kuin normaalisti, sytytä vaikkapa kynttilä ja laita lempimusiikkiasi soimaan ja luomaan juuri itsellesi mieleisintä tunnelmaa.
Nauti itse tehdyn viiden tähden ravintolan tunnelmasta. Jatka hemmottelua myöhemmin ehkä jopa herkullisella jälkiruoalla, saunalla tai kylvyllä - miksei niillä kaikilla. Kun on saanut nauttia jostain täysillä, se myös peilautuu arkeen ja jaksaa taas paremmin.
Kokeile itsellesi uutta pelitapaa
Pelaaminen voi kuulostaa lapselliselta harrastukselta, mutta oikeastaan tänä päivänä suomalaisten pelaajien ikähaarukan keskiarvo on reilusti yli keski-iän - ja vanhempia pelureita liittyy joukkoon vuosittain. Älä siis anna ennakkoluulojen vaikuttaa, sillä pelaaminen on oiva keino paeta stressiä.
Erilaiset mobiilipelit ovat varsinkin helpon pelattavuudensa kanssa helppo paikka aloittaa. Ehkä sinun kannattaa sen jälkeen kokeilla myös, miltä tuntuu pelata työkaveri Jarin mainostamia kasinopelejä. Tähänkin tarkoitukseen kännykkä on oiva väline ja voit aloittaa pelaamisen jopa ilman oikeaa rahaa millä tahansa nettikasinolla, joskin Pay n Play kasinot ovat nousseet viime vuosina suomalaisten suosioon.
Urheile ja täytä akkusi
Urheilu tulee harvoin mieleen niinä hetkinä kuin haluaisit rentoutua. Tänä päivänä kuitenkin liikuntaa on niin monipuolisesti tarjolla, että löydät mielekkään lajin ja pienellä liikuntahetkellä on huomattavan energisoiva vaikutus. Eikä sitä varten tarvitse lähteä edes kotia pidemmälle.
Jos et halua lähteä kuntosalille tai ryhmätunnille, pistä lenkkikengät jalkaan ja suuntaa kuntopolulle tai vaikkapa vain kävelemään. Jos taas kaipaat mindfulness-tyylistä hetkeen keskittymistä ja hiljentymistä, avaa jokin netin jooga- tai pilates-tunneista ja pysähdy hetkeksi kuuntelemaan sisintäsi samalla kun kehität liikkuvuutta ja hoidat kehoasi.
Mitä pidempään jaksat liikkua säännöllisesti, sitä enemmän näet sen positiiviset vaikutukset niin kehossasi kuin jaksamisessa. Se parantaa hapenottokykyä, vähentää verensokeripitoisuuksien heittelyjä ja uneliaisuutta päivän aikana, sekä antaa energiaa ja hyvänolon tunteen.
Rentoudu luonnossa
Todistetusti luonnossa oleilu rentouttaa, vähentää stressiä ja rauhoittaa. Lähimetsä voi tällöin olla juuri sopiva paikka aloittaa luonnon aistiminen: tutki ympärillä kasvavia puita, kasveja ja kuuntele linnun laulua.Luonto eheyttää ja sen vaikutukseen voi jäädä koukkuun. Seuraava askel on oppia tunnistamaan niitä vaikkapa opaskirjan tai sovelluksen avulla.
Älä kadota itseäsi kiireiden keskellä
Jokainen meistä kokee aikoja, jolloin sisimmässä tuntuu, että työkiireet vyöryvät päällemme. Muista, että on tärkeää pitää hyvinvoinnista huolta myös tuolloin, pysähtyä paikoilleen ja elää hetken itseään varten.

"Tekstejä sinne sun tänne aiheesta kuin aiheesta kun aikaa ja intoa löytyy"

  • ylös 0
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat