Raija

Älypuhelimet ovat mullistaneet viimeisen vuosikymmenen, kun teknologia on kehittynyt yhä älykkäämpään muotoon. Miten te muut olette kokeneet kehitysaskeleet oman hyvinvoinnin kannalta? Onko älypuhelimista ollut teille apua omaa treeniä ja hyvinvointia suunnitellessa?

Itse olen kokenut tosi hyödylliseksi älypuhelimen tuovan uudenlaisen teknologian, joka nykypäivänä oikeasti lähestulkoon hakee vertaistaan. Itse olen nimittäin nauttinut paljon esimerkiksi askelmittarista, sillä pystyn seuraamaan helposti askeleitani liikkeellä ollessa. Ainakin iPhoneen sisään rakennettu askelmittari on tosi helppokäyttöinen, sillä se jäljittää hyvin liikettä. Ainut haaste on tullut, kun olen huomannut sen reagoivan hieman huonosti esimerkiksi sen ollessa repussa. Tässä tapauksessa askeleita on saattanut jäädä laskematta, mikä on tietenkin vaikuttanut hieman lopputulokseen. Sovelluksen paras puoli on kuitenkin se, että se mallintaa hienosti myös liikuntaa päivittäin. Tämä on todella kiva juttu ja kannustaa myös liikunnassa eteenpäin.

Toinen todella hyödyllinen sovellus liikunnan kannalta on älypuhelimeen liitettävät älykellot. Onko teillä muilla sellaisia? Applen erikoiskello on minusta todella näppärä, kun se pystyy helposti seuraamaan sykettä ja lukuisia muita toimintoja. Kun nämä toiminnot on liitetty suoraan kännykkään, on tosi paljon helpompi tehdä datan tutkimista ja vertailla tietoja muihin vastaaviin datapisteisiin. Mielestäni tästä on tosi paljon hyötyä oman hyvinvoinnin seurannassa, sillä sitä kautta on mahdollista näyttää esimerkiksi asiantuntijoille tietoja, jos jokin asia mietityttää.

Itse olen kokenut myös Ouran todella hyödylliseksi, sillä käytän sitä mielelläni unen seurantaan. Olen esimerkiksi seurannut unen laadun kehitystä ja yrittänyt miettiä tarkasti, millaisia vaikutuksia erilaisilla iltapuuhilla on unen laatua ajatellen. Esimerkiksi älypuhelimen selailu iltaisin on vaikuttanut negatiivisesti oman uneni laatuun, kun taas rauhallinen kävely ennen iltapuuhille menoa on parantanut selkeästi yöunia ja yöunien laatu on ollut paljon tasokkaampaa. Tämä onkin ollut tosi iloinen asia omaa terveyttä miettiessä, kun oppii itse tulkitsemaan signaaleja, joita kroppa haluaa viestittää. Uni on todella tärkeä asia ja datasta saakin paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia, joita ei muuten välttämättä tulisi ollenkaan huomanneeksi. Oma REM-uneni on parantunut huomattavasti, kun olen kiinnittänyt yksityiskohtiin huomiota ja tehnyt parannuksia sitä kautta.

Ruokailutottumuksien seuranta on ollut niin ikään hyödyllistä minulle, sillä kärsin itse diabeteksesta. Ilmaisia sovelluksia on tosi paljon, jotta voin vain merkata kaikki ruuat ylös ja tutustua ravintoarvoihin paremmin myöhemmässä vaiheessa. Tämä onkin ollut erittäin iloinen asia, kun olen huomannut, mitkä seikat ovat vaikuttaneet paljon verensokeriin ja missä voisi olla vielä parannettavaa omaa tekemistä ajatellen. Esimerkiksi iltasyöminen ja hyvin rasvapitoinen ruoka ovat vaikuttaneet negatiivisesti heti aamun paastosokereihin, minkä johdosta olen jättänyt niitä pois. Lisäksi olen lisännyt yösyömistä. Painon pudotusta ajatellen on aivan mahtavaa, että voi seurata omaa kalorinkulutusta ja tehdä tarvittaessa muutoksia omaa hyvinvointia ja painoa silmällä pitäen. Onko teillä vastaavanlaisia kokemuksia?

Mikä parasta, hyvinvointisovellusten lisäksi on mahdollista tehdä myös muita hommia, sillä älypuhelin tarjoaa lukuisia mielenkiintoisia sovelluksia. Esimerkiksi verkkopankit, kolikkopelit netissä ja monet muut näppärät applikaatiot ovat vain parin klikkauksen ulottuvilla. Tämän takia niiden käyttäminen voi olla todella helppoa ja sulavaa. Älypuhelimet ovat oikeasti mullistaneet meidän kaikkien elämän lopullisesti, mikä tuntuu melko uskomattomalta!

  • ylös 0
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat