Katri

Vanha suomalainen sananlasku toteaa, että nauru pidentää ikää, mutta onko sillä oikeasti mitään totuuspohjaa?

Fyysisesti nauraessa kuormitetaan urheilusuorituksen tavoin erilaisia lihaksia. Nauraminen, jopa ilman syytä lievittää stressiä ja parantaa täten mielialaa. Sen terveyshyödyt ovat siis kokonaisvaltaisia.

Lääketieteellisesti on todettu jopa naurun teeskentelyn luovan samanlaisia terveyttä edistäviä ilmiöitä ihmisessä kuin ihan aito nauru. Nauramisella on myös havaittu olevan yhtä paljon hyötyä kuin esimerkiksi meditaatiolla.

1. Nauru vähentää stressiä

Naura stressi tiehensä! Tutkimusten mukaan nauru vähentää stressin lisäksi ahdistuneisuutta ja masennusta, vähän kuin oman suosikkiharrastuksen parissa puuhailu. Joillekin mielekäs harrastus on nettikasinolla pelaaminen, jossa uusien pelaajien talletusbonukset lieventävät stressiä tuplaamalla tai parhaimmillaan jopa kolminkertaistamalla kasinolle talletetun summan. Rahapelaaminen on huomattavasti leppoisampaa, kun tulilinjalla ei ole niin paljon omaa rahaa.

Nauraminen auttaa katselemaan maailmaa positiivisesta vinkkelistä. Endorfiinin noustessa kortisoli, eli stressihormoni, laskee. Vaikeaa tilannetta voi helpottaa nauramalla, sillä se vapauttaa kehon omia voimavaroja. Pidempiaikainen iloisuus ja hyvä mieli lisäävät rauhallisuutta ja harmoniaa.

2. Nauru vapauttaa hyvää oloa lisääviä hormoneja

Kunnon naurunremakka vapauttaa kehossa endorfiineja, eli mielihyvän hormoneja. Samoja hormoneja vapautuu esimerkiksi liikuntasuorituksen jälkeen.

Endorfiini toimii kehon luontaisena kivunlievittäjänä, sillä tämän hormonin määrän noustessa, myös kivunsietokyky kasvaa. Varttitunnin naurun on tutkittu nostavan kipukynnystä jopa kymmenellä prosentilla ja vähentävän jopa kroonista kipua.

3. Nauru lisää vastustuskykyä

Unohda vihreät teet ja hunaja. Pelkästään nauramalla voidaan torjua flunssaa - nauraminen kasvattaa myös vastustuskykyä. Kortisolin vähentyessä solut, jotka taistelevat infektioita vastaan, aktivoituvat (Bennett MP, Zeller JM, Rosenberg L, McCann J.)

Tutkimuksissa ääneen nauraneiden koehenkilöiden keho muodosti tuplamäärän virusten torjuntaan käytettäviä immuunisoluja. Myös kehon omat tappajasolut ja valkosolut reagoivat positiivisesti nauruun. Niiden tehtävänä on hyökätä suoraan viruksia vastaan, eli parantaa vastustuskykyä.

4. Nauru tehostaa verenkiertoa

Nauraessa hengitetään syvempään, keuhkot saavat enemmän happea ja sen kautta happirikasta verta verenkiertoon. Happirikas veri edistää solujen terveyttä ja saa elimistön toimimaan optimaalisemmin.

Naurun remakka saa sydämen töihin ja se pumppaa puhtaampaa verta suonistoon. Vilkas verenkierto antaa keuhkoille puuhaa, aktivoi aivoja ja tehostaa kehon lämmöntuotantoa. Tehostunut keuhkotoiminta pienentää sydänkohtausriskiä ja laskevan veren glukoosin määrää. On tutkittu, että naurun kehossa aikaansaamat vaikutukset ovat verrattavissa säännöllisiin urheilusuorituksiin.

5. Nauru rentouttaa lihaksia

Lihakset rentoutuvat nauraessa ja kasvolihakset eivät ole ainoat, joihin nauru vaikuttaa. Nauraminen saa koko kehon lihaksiston rentoutumaan: kun nauruun osallistuvat lihakset työskentelevät, myös muut lihakset rentoutuvat. Näin saavutetaan meditaatiota vastaava rentoutumistila.

Kalliiden hierontojen sijaan kannattaakin varata puhelinaika hyvälle ystävälle ja nauraa viisitoista minuuttia putkeen. Tai sitten ottaa hyvä asento sohvalta ja laittaa jokin hulvaton komediasarja tai elokuva pyörimään.

  • ylös 2
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat