Leena

Arkielämä voi tuntua hyvin kiireiseltä ja työpäivän jälkeen monen tekee mieli vain heittäytyä sohvalle rentoutumaan. Kuitenkin liikunta ja kuntoilu on hyvin tärkeää, se edistää aivotoimintaa ja tekee olosi paljon virkeämmäksi. Liikunta on terveellisen ruokavalion ja riittävän unen jälkeen yksi merkittävimmistä tekijöistä, kun puhutaan terveellisistä elämäntavoista. Jokapäiväisestä elämästä voi tehdä aktiivisempaa helpoin konstein, jotka vinkkaamme tässä artikkelissa.

Ole aktiivisempi kotona

Vaikka työpäivän jälkeen oma kotisohva TV:n ääressä houkuttaisi kuinka, lepää siinä vain pieni hetki. Kun lempisarjasi pamahtaa ruutuun, tee pieniä harjoitteita samalla. Jos et ole tottunut liikkumaan paljoa, voit ensiksi vain venytellä. Käsien ja hartioiden pyörittely lisää verenkiertoa ja saa lihaksesi rentoutumaan. Kuntoilukin TV:n ääressä on helppoa, aloita kevyesti kyykyillä ja käsipainoilla ja lisää mielesi mukaan muitakin liikkeitä.

Hyvät yöunet ovat tärkeää kaikille, mutta aktiivinen seksielämä tuo paitsi hyvää tunnetta ja parantaa unenlaatuasi, nostaa se myös energiatasojasi. Voit lisätä eksotiikkaa makuuhuoneeseen jo vaikka alusvaatteilla tai roolileikeillä. Jo tämä tuo lisää aktivisuutta, mutta ottakaa käyttöön myös seksivälineitä, kuten hierontasauva, suupallo tai käsiraudat.

Arjen askareet

Kotona kannattaa myös puuhastella lisääksesi aktiivisuutta. Laita mielimusiikkiasi soimaan ja kokkaa tai siivoa kotiasi. Tehokas imurointi ja pölyjen pyyhkiminen tai kuumassa keittiössä seisominen nostaa kyllä hien pintaan, mutta kokeile laulaa ja tanssia mukana. Huomaatkin kokatessa, että olet siivonnut koko keittiön lattiasta kattoon hujauksessa. Sitten onkin aika siirtyä seuraaviin huoneisiin. Arjen askareista tulee paljon mieluisempia musiikin tahtiin.

Valitse jalat allesi

Oletkin varmaan tämän kuullut, mutta tämä on yksi tehokkaimmista keinoista aktiivisuuteen. Helpoiten aloitat valitsemalla portaat rullaportaiden tai hissin sijaan. Tämän jälkeen voit lisätä aktiivisuutta pysäköimällä autosi kauemmas tai jäämällä bussista pysäkkiä aiemmin.

Vältä ostamasta paljon ruokaa kerralla, jolloin voit käydä lähikaupassa kävellen useammin. Kun kauppalistalla on vain muutama tuote, käytä ostoskoria ostoskärryjen sijaan. Se on kuin käsipaino ja kuten monesti käy, tulee kaupasta ostettua spontaanisti lisää. Tällöin korin kantaminen käykin jo ihan salitreenistä!

Aktivoidu työpäivän aikana

Myös työpäivän aikana liikkuminen on tärkeää, mutta se voi olla usein mahdotonta. Moni on sidottu pitkiksi ajoiksi päätteen ääreen, jolloin varsinkin niska ja hartiat ovat kovalla koetuksella. Aseta hälytys puhelimeesi, ja nouse hakemaan kahvia tai vettä sekä venyttelemään. Vain kahden minuutin venyttely tai kävely tunnissa nostaa virkeystasoasi sekä parantaa näköäsi. Jatkuva kirkkaan näytön tuijottaminen väsyttää silmiäsi. Halutessasi voit ottaa kollegasi mukaan venyttelemään, tämä tuo työpaikalle lisämotivaatiota sekä nostaa yhteishenkeä.

Päätelmä

Aktiivisuutta jokapäiväiseen elämään on helppo lisätä pienin niksein. Alku voi olla aina haastavaa, joten keskity tekemään siitä aluksi mielekästä. Kuuntele musiikkia tai haasta vaikka ystäviäsi mukaan kävelylle, kohta huomaatkin aktiivisemman elämän olevan osana arkea.

  • ylös 1
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat