Kurkku täynnä limaa – mitä tämä on?

klo 10:52 | 28.5.2021
Joskus suu ja nielu tulvahtavat täyteen paksua limaa, jota on vaikea niellä. Mistä se kertoo ja mitä on tehtävissä?
Lue koko juttu
Joskus suu ja nielu tulvahtavat täyteen paksua limaa, jota on vaikea niellä. Mistä se kertoo ja mitä on tehtävissä?
Lue koko juttu
Ladataan...
Astmalääke voi aiheuttaa limaa kurkkuun.
Kärsin itse pahimmillaan niin hankalasta takanielun limaisuudesta, että yritin pinseteillä vetää venyvää limamassaa nielusta pois. Yäk. Elämäntapahoito vei koko vaivan, puolivahingossa. Astmakin katosi, vaikka en tiennyt sen olevan mahdollista. Lääkäreiden astmakoulutuksissa kun ei kerrota muista lääkkeellisistä hoidoista ja erinäisistä apuvälineistä.
Hienoa, että artikkelissa tuotiin esille niin ravinnon kuin stressinkin vaikutus liman kertymiseen ja koostumukseen. Riittävä veden juonti on tärkeää. Sen voi tarkistaa virtsan hailakkuudesta.
Geelimäinen, sata kertaa hiusta ohuempi solusuojahuntu (glykokalyksi) pitää huolta limakalvojemme eheydestä. Silloin kun glykokalyksi voi hyvin, ei astmakaan vaivaa.
Silti kaikki lääkäritkään eivät tiedä tuosta tuiki tärkeästä rakenteesta, jonka eheys ja toiminta määrittää myös verisuoniterveyttämme ja tulehdustilaamme yhdessä suolistobakteeriston laadun ja stressinsäätelymekanismien kanssa.
Aiheesta pitämäni luento Ruoka olkoon lääkkeesi Osa 1 löytyy Kasasen kootut YouTube -kanavalta. Toivon siitä olevan hyötyä mahdollisimman monille : )
Soili Kasanen
Itsellä öisin kertyy hyvin paksu lima kurkunpäähän ja aiheuttaa kuorsausta. Kerran kröhisin aamulla hampaita pestessä limaa pois ja se jäi etuhampaiden väliin. Piti sormilla repiä irti... miettinyt kovin syitä ja keinoja. Ajoittain helpottaa vähän, Yrittänyt selvittää syytä. Olen polttanut, mutta 7 vuotta sitten lopetin. Täytyy kokeilla tuota sitruunaa!
Tuo pulloon puhaltaminen auttoi vähän mutta sitten kun juo vähän raanasta tullutta vettä se helpottaa enemmän mutta ei mene silti ohi kokonaan,tiedän koska tein niin äsken vaikka olen 10v. Sitruunamehua kun laittaa tipan veteen sekin auttaa vähän mutta ei mulla muuta moikka👋🏻