Jalat kramppaavat yöllä - riittääkö kuuri magnesiumia?

Jos magnesium tuntuu helpottavan suonenvetoa ja  lihasten kramppaamista, onko sitä käytettävä koko ajan. Riittäisikö kuuri silloin tällöin? Sisätautilääkäri vastaa.Lue koko juttu

Jalat kramppaavat yöllä - riittääkö kuuri magnesiumia?

Kommentit (15)

Toista mieltä

Itse söin jatkuvasti magnesiumia, kun kärsin ns. levottomista jaloista. Sitten kävin verikokeessa, jossa todettiin erittäin alhainen ferritiiniarvo eli rautavarasto oli lähes nollilla, vaikka hemoglobiini oli normaalin alarajoilla.

Harvoin kerrotaan, että alhainen tai korkea ferritiiniarvo voi aiheuttaa samanlaiset oireet kuin magnesiumin puutos.

Olen nyt syönyt rautalisiä terveydenhoitajan ohjeen mukaan kolmisen viikkoa ja jalat ovat selvästi rauhoittuneet. Menen uudelleen verikokeisiin kahden kuukauden päästä. Ferritiiniarvo kohoaa hitaasti, yleensä 6-24 kuukaudessa.

Oma, oireiden mukainen hoito ei siis onnistunut, sillä magnesium estää raudan imeytymisen. Se siis pahensi minun tapauksessani tilannetta.

Teettämäni laaja verenkuva osoitti, että tulehdus-, sokeri-, maksa-, kolesteroli-, kilpirauhas- ym. arvot olivat normaalin rajoissa. Ferritiiniarvo oli matala ja punasolujen koko pieni. Kannattaa siis ensin tutkia ja sitten ryhtyä toimenpiteisiin yhdessä lääkärin tai terveydenhoitajan kanssa.

  • ylös 21
  • alas 8
81v

Olen muutama vuosi sitten kärsinyt kovasti yöllisistä suonenvetokrampeista. Ne loppuivat kokonaan kun aloin juoda runsaasti VETTÄ. Alkuun huolehdin siitä, että join 2 litraa vettä vuorokaudessa. Sittemmin totuin runsaaseen vedenjuontiin, joten mittaamisesta luovuin. Arviolta 1,5 litraa vettä kuluu nykyisin vuorokaudessa.

Niin helppoa ja niin tehokasta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Toista mieltä kirjoitti:
magnesium estää raudan imeytymisen

Tämä on kyllä täyttä puppua.

Raudan puute on yleistä hedelmällisessä iässä olevilla naisilla, joka johtuu ravinnosta, jossa ei ole riittävästi rautaa.

Myös erilaiset suolisto-ongelmat aiheuttaa imeytymisen häiriöitä.

Moni suomalainen (vauvasta senioriin ja ruokavaliosta riippumatta) kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), rauta, folaatti, B12-vitamiini, A-vitamiini, K-vitamiini, B1-vitamiini, D-vitamiini (ruuasta on mahdotonta saada riittävästi D-vitamiinia, oli se millainen tahansa), C-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium ja sinkki.

Näiden puute altistaa kaikenlaisille ikäville puutossairauksille ja oireille.

Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta tulee jos ravinnossa on liian vähän seleeniä, jodia, rautaa, sinkkiä, magnesiumia sekä D-vitamiinia. Näiden hivenaineiden ja D-vitamiinin puute on yleistä suomalaisilla. Pelkästään D-vitamiinin puutostila voi johtaa kilpirauhasen autoimmuunisairauden syntyyn.

Suomen väestöstä noin 30 % ei saa tarpeeksi jodia, rautaa ja seleeniä.

Eli ei nää sairaudet ihan taivaasta tipu. Toki on sairauksia, joihin ei voi edes ravinnolla vaikuttaa, mutta ne eivät ole lisääntyneet.

Raudan ja D-vitamiinin puutostilan oireet sekoitetaan usein masennukseen tai kilpirauhasen vajaatoiminnan oireisiin, joten vaadi näiden mittaus. ÄLÄ syö rautaa ilman todettua raudan puutosta ja varastoraudan (ferritiini) seurantaa.

Näiden kuukausihinnaksi tulee alle 10 euroa, joten ei ole rahasta kiinni terveyden ylläpito.

Lääkärikoulutuksessa ei ole ravitsemusta paria viikkoa enempää ja näinollen lääkärit eivät pysty kartoittamaan potilaansa ravitsemustilaa. Mitään vitamiini- tai hivenainemittauksia ei yleensä edes tehdä. Myös ravintoainepuutoksista johtuvia oireita ja sairauksia hoidetaan yleensä lievittämällä oireita haitallisilla lääkkeillä, kun pitäisi hoitaa oireen syytä. Elämme 2000-lukua ja sairauksien hoito on monesti kuin keskiajalta.

Suuri harmi ja ihmeteltävä asia on miksi lääkäreille ei anneta kunnollista ravitsemuksellista koulutusta. Ruokavaliolla on kuitenkin tekemistä suuresti lähes kaikkien terveyden tekijöiden, sairauksista parantumisten ja immuunivasteen kanssa.

Toki lääketiede on kehittynyt huimasti viimeisen 100 vuoden aikana ja moni sairaus joka ennen tappoi, pystytään tänä päivänä ehkäisemään tai parantamaan.

Vierailija

81v kirjoitti:
Olen muutama vuosi sitten kärsinyt kovasti yöllisistä suonenvetokrampeista. Ne loppuivat kokonaan kun aloin juoda runsaasti VETTÄ. Alkuun huolehdin siitä, että join 2 litraa vettä vuorokaudessa. Sittemmin totuin runsaaseen vedenjuontiin, joten mittaamisesta luovuin. Arviolta 1,5 litraa vettä kuluu nykyisin vuorokaudessa.

Niin helppoa ja niin tehokasta!

Ei se liika vesi hyväksi ole.

Jos hikoilee paljon, niin veden tarve voi olla yli 2 litraa, mutta sillloin on syytä syödä myös suolaa ja magnesiumia riittävästi.

Vierailija

Kymmenen vuoden sisällä jalkakrampit lisääntyneet. Kokeillut magnesiumin, ei apua. Nukkumaan käydessä merisuolarae kielellä auttaa vähän. 5 liikkeen jalkoihin kohdistuva voimistelu (tuolilta nousu ym) auttoi aikansa. Mutta esim nukkumaan käydessä sängyssä tehty jalkojen sätkyttely lisäsi vetoa. Nyt yli viikon, erehdyksessä huomattu , apteekin 0.5 % kipulääkegeelin sipaisu jalkapohjien sisäkohtaan, on antanut yhtämittaisen unen. Melkein 86 v.

Kasasen kootut

Ravitsemustieteen opinnoissa toistettiin miten ”tavallinen sekaruoka” tarjoaa kaikki tarvittavat vitamiinit ja mineraalit.  Tässäkin artikkelissa ruokavalion ”tavallisuuden” mainittiin turvaavan magnesiumin saanti.   THL:n ruokatietokanta Fineli.fi:  ”Hyviä magnesiumin lähteitä ovat täysjyvävilja, kasvikset sekä sisäelimet ja liha.” https://fineli.fi/fineli/fi/ravintotekijat/2212 (luettu 14.6.2021).  Tarkistetaanpa asia.

Poron ja sian maksassa magnesiumia on saman verran kuin mustaherukoissa, keitetyissä perunoissa ja ruusukaalissa, 25 mg sadassa grammassa. Niitä edellä on yli 1000 ruoka-ainetta, joten ”hyvän lähteen” käsite on kovin suhteellinen. Lihatuotteista magnesiumpitoisin, kuivattu poronliha löytyy sijalta 263. Kuivaamatta valmistetuista liharuuista yksikään ei pääse 500 parhaan magnesiumin lähteen joukkoon.

Ylipäänsä eläintuotteissa magnesiumia on heikosti. Tässä eäinperäisten magnisiumin lähteiden TOP 5 kymmentä (10) grammaa kohden:  Sijalla 46. etana 25 mg, sijalla 99. teollisuuden käyttämä herajauhe 15mg,  sijalla 126. rasvaton maitojauhe 12.6 mg, sijalla 263. kuivattu poronliha 8.3 mg ja sijalla 298. teollisuuden käyttämä keltuaisjauhe 7.5 mg / 10 g. Magnesiumia miesten  tulisi saada minimissään 280 mg ja naisten 350 mg päivässä.

Magnesium saadaan terveellisesti kasviperäisestä ruuasta. Vehnäleseet loistavat ykkössijalla, niissä magnesiumia on 82 mg kymmenessä grammassa.  Muita esimerkkejä magnesiumpitoisuuksista / 10 g:

Kurpitsansiemen 52 mg, hampunsiemen 48 mg, kuivattu nokkonen 45 mg, pellavansiemen 39 mg,  tahini -seesamsiemenlevite ja seleenipommi parapähkinä 38 mg, chiasiemen 34 mg, vaalea ja tumma soijarouhe 31 mg, manteli 28 mg, pähkinäsekoitus 21 mg, kvinoa ennen keittämistä 20 mg, härkäpapurouhe ja maapähkinävoi 18 mg, hapankorppu 17 mg, kaurahiutaleet 14 mg / 10 g. Ruokalusikallinen siemeniä painaa 8 g. Niissä on paljon muutakin hyvää: https://asiakas.kotisivukone.com/files/kasasenkootut.kotisivukone.com/Ra...

THL:n mainintaa vaille jääneissä siemenissä ja pähkinöissä on magnesiumia siis huomattavasti enemmän kuin maksassa tai liharuuissa. Ehkä on ajateltu että ihmisille ne tulevat ”kasviksista” mieleen. Tietevätköhän kuluttajat, että viranomaisten voimallisesti markkinoimista, pelkkää rasvaa sisältävistä kasviöljyistä  kuidut ja kaikki mineraalit on prosessoitu pois magnesium mukaanlukien?

Vierailija

Aluksi magnesium auttoi kramppeihin, mutta enää ei. Aloin lisäsi juoda suolavettä aamuin illoin, se auttoi.

Kasasen kootut

Hei nimimerkki Toista mieltä,

Silloin kun rautavaje on niin huomattava, että se vaikuttaa punasolujen hapenkuljetuskykyyn, se todella altistaa levottomille jaloille. Oireen / sairauden syntysyyksi on selvitetty kudosten happivaje. Siihen vaikuttavat monet tekijät mm. verisuonten joustavuuden katoaminen heikentää verenkiertoa.

Sekä matala ferritiini, pieni punasolukoko ja matala Hb kaikki viittaavat raudanpuutteeseen. Sen syy olisi tietysti hyvä selvittää. Hedelmällisessä iässä olevilla naisilla kuukautisvuoto on yleisin syy. Imeytymishäiriöitä on monenlaisia.

Alkuun Hb pysyy pitkään normaalina, ja toisaalta kehon tulehdustila nostaa ferritiiniarvoa. Silloin S-Tfr (ei ole kallis tutkimus) on informatiivinen. Jos Tfr on yli viiterajan, kyse on liian vähäisestä raudan saannista. 

Mukavaa, että voit jo paremmin! Tilanteesi seuranta on tärkeää, ettei vaiva uusi ja että mahdolliset taustatekijät selviävät ja mahdollisuuksien mukaan hoidetaan. 

Kasasen kootut

Hei nimimerkki 81 v. 

Totta!  Vesi vanhin voitehista.

Monet ikäisesi juovat liian vähän ja sitten pyörtyilevät. Hyvä että huolehdit (sallinet sinuttelun?)

Kuivumistila hidastaa verenkiertoa, "paksuntaa verta".  Silloin veri kiertää huonosti. Ja koska huono verenkierto haittaa hapen pääsyä kudoksiin, ja happivaje aiheuttaa levottomien jalkojen tunteen, on ihan loogista miksi vesi on auttanut. Liika on liikaa - sen voi seurata virtsan väristä. Hailahdus kellerrystä on passeli väri  : )

Kasasen kootut

Hei Vierailija,

Juuri näin, miksemme puuttuisi sairauksien syihin?!

Oireiden hoito on loputon suo lääkäreille - ja joillekin kultakaivos. 

YouTubessa (kanava Kasasen kootut) on katsottavissa luentosarjani Ruoka olkoon lääkkeesi ensimmäiset osat. 

Eli löytyy tämmöinenkin elämäntapalääketieteestä innostunut lääkäri  : ) Lienetkö terveydenhuollon ammattilainen itsekin?

Kasasen kootut

Hei 86 -vuotias vierailija,

onkohan kipugeelissä verenkiertoa kiihdyttävä vaikutus? Verenkierto paranee myös liikuttelemalla ja siihen on ihan oma täsmäjumppansakin, endokrinologi eli hormonitoimintoihin erikoistuneen sisätautilääkärin Zach Bushin kehittämä "nitrojumppa". Demonstroin sen pitäessäni "Ruoka olkoon lääkkeesi" -luentoa. YouTubessa Kasasen kootut -kanavalla katsottavissa. Jumppaliikkeet näytän 1. ja 2. osan päätteeksi. Pään ei kyllä pitäisi liikkua eteen - taakse kuten itselläni siinä pääsi käymään...  Saman luennon materiaaleista käy ilmi, mitä ruokia kannattaa syödä, että veri mahdollisimman hyvin kiertäisi.  Hyviä vointeja!

Vierailija

Magnesiumsuihke on tehokasta jos lihakset kramppaa. Sitä saa apteekista tai netin kautta, mutta on suht. kallista. Magnesium nimittäin imeytyy parhparhaiten ihon kautta. Jos käyttää tabletteja, niin siinä tapauksessa magnesiumsitraattia, ei magn.oksidia, joka kyllä on halpaa mutta jolla ei ole mitään vaikutusta.

Toista mieltä

Niin. Minulla oli pitkään liian korkea hemoglobiini, lähes 180. Siksi on edes harkinnut rautalisien tarvetta, kun siirryin kasvispainotteiseen ruokavalioon. Punaista lihaa ei kotiin osteta, broileria, kalaa ym. kyllä. Punaisen lihan sisältämästä raudasta imeytyy noin 20 prosenttia, kasviperäisestä pari prosenttia.

Rautavaje on syntynyt vuosien kuluessa. Kun en osannut epäillä sitä, niin tosiaan oireenmukaisena hoitona käytin levottomiin jalkoihin, suonenvetoihin ym. säännöllisesti magnesiumtabletteja.

Olen 69-vuotias, ihannepainoinen, muuten terve mies. Viimeksi kävin verikokeessa ns. kuudenkympin huollossa lähes 10 vuotta sitten. D- ja B12-vitamiinitasot ovat nyt hyvät, muutenkin kaikki arvot "vihreällä", ei tulehduksia, kolesterolia ym . Päätin teettää laajan verenkuvan, kun pulssi nousi rasituksessa. Verenpaine on ollut mukavasti alle 120/80.

Nyt kuukausi sitten tosiaan selvisi alhainen ferritiiniarvo (5.5), punasolujen pieni koko ym. Rautavarastoni oli käytännössä tyhjentynyt. Olen lueskellut, että monet ovat täysin työkyvyttömiä, kun ferritiiniarvo on alle 30. Eivät jaksa edes kättä nostaa suihkussa. Olen nyt syönyt rautalisiä lähes neljä viikkoa. Kävelemme mahdollisuuksien mukaan joka päivä 6.000 - 20.000 askelta. Puoliso oli kuukausi sitten huolissaan jaksamisestani. Nyt vauhtia riittää, enkä hengästy.

Ferritiiniarvo nousee rautalisillä 2-3 yksikköä viikossa, eli neljässä viikossa se lienee minulla kohonnut 8-12 yksikköä. Lähtötasoni huomioiden se on tällä hetkellä vielä alle 20. Parin kuukauden päästä menen uudelleen verikokeisiin. Silloin ferritiiniarvon oletettu nousu on 24-36. Luultavasti silloin olen ns. normaalin alarajoilla. Hoito luultavummin jatkuu ainakin vuoden.

Vaikka rautavarastoni on edelleen taatusti alhainen, niin hemoglobiini lienee noussut mukavasti 130:n lähtötasosta. Ainakin jaksaminen on liikuntasuorituksissa parantunut. Jalatkaan eivät vetele ja oireile iltaisin, vaan ovat rauhoittuneet.

Vierailija

Merisuola rakeita täytyy ottaa 3-4 suonenvetoon eli lihaskouristuksiin. Toki rakeiden kokokin vaikuttaa, montako. Itselläni ne auttavat heti (n. 10sek). Ja todella moni muu on kertonut samaa. Magnesiumia ei kannata syödä ellei ole kokeella todettua varsinaista magnesiumin puutetta, sanoi lääkärini.

Vierailija

Syön runsaasti pähkinöitä, erikoisesti cashwe-pähkinät ovat herkkuani. Maistuu paremmalta kuin jotkin magnesium kapselit. Tietääkseni kaikki pähkinät hyviä, samoin auringonkukan siemenet.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat