Yhteiskunta ja me

Oletko kuinka usein tullut miettineeksi sitä, mitä kaikkea teet vain siksi, koska joku toinen sanoo niin. Monet asiat, joita teemme omassa elämässämme tulee sosiaalisen paineen kautta, eivätkä kaikki niistä asioista ole hyviä, tai terveellisiä. Totta kai joukossa on myös niitä positiivisia asioita, mutta monen meidän elämäämme vaikuttaa paljon ympäriltämme tuleva paine. Oletko itse huomannut sitä?
Mitä itsevarmempia me olemme, sitä paremmin pystymme itse vaikuttamaan oman elämämme suuntaan, mutta aina silloin tällöin saamme lähipiiristä vaikutteita. Meidät voidaan saada lähtemään mukaan erilaisiin harrastuksiin, seuroihin ja erilaisiin sosiaalisiin piireihin vain koska haluamme tehdä kuten muut. Kuinka moneen tällaiseen olet itse lähtenyt vuosien aikana mukaan, ja onko yksikään niistä kestänyt?
Monet joukkuelajitkin ovat sellaisia, että saattaisimme lopettaa ne kesken jos kyseessä olisi vain oma halu, mutta sosiaalinen paine pitää meidät mukana toiminnassa, vaikka se suurin palo olisi sammunut jo aikoja sitten. Olisiko tähän jotain keinoja esimerkiksi kouluissa opettaa oppilaita luottamaan itseensä? Vai onko jo koulumaailman kokeet ja niiden arvostelut ensimmäiset askeleeet kohti tietynlaista kilpailuasetelmaa ja sitä, että vahvat keräävät heikommat ympärilleen ja johtavat omaa sosiaalista joukkoaan ja sen mielipiteitä omalle äänellään.
Media ja Suomi
Mediassa puhutaan paljon, että kaikilla tulisi olla yhtäläiset mahdollisuudet, mutta todellisuus ei aina vastaa ihanteellista maailmaa - aina pitää löytyä myös ne henkilöt, jotka uskaltavat nousta sen keskivertoisuuden yläpuolella ja laittaa itsensä peliin, olla mielipidevaikuttajia, ja sitä kautta myös johtajia. Onko siis se, että puhumme yhdenvertaisuudesta ja kaikkien tasa-arvosta viemässä yhteiskuntaa jopa ongelmiin? Sillä kaikilla ei voi aina mennä samalla tavalla - jokaisella meistä on oma polkumme kuljettavana.
Aivan samalla tavalla kuin vuosikymmeniä olemme saaneet kuulla, kuinka onnellista on syntyä Suomeen, sehän on kuin lottovoitto. Monien kansainvälisten tutkimusten mukaan me suomalaiset olemme myös usein olleet maailman onnellisin kansa - mutta miten se kaikki heijastaa terveyteemme?
Me voimme kansana hyvin
Meillä on hyvä julkinen terveydenhuolto, tupakanpoltto on laskenut hyvässä tahdissa ja voimme kenties tavoittaa sen Suomen tavoitteen päästä alla 5% tupakoitsijoita aikuisväestöstä vuoteen 2030 mennessä ja muutenkin kansakuntamme on kohtuu tervettä ja keski-ikämme nousee. Samalla kuitenkin yhteiskuntamme rakenteet ovat kovan paineen alla ja tarvitsemme mielipidejohtajia rakentamaan tulevaisuuden Suomen, joka jatkossakin ylläpitää mahdollisuuksia terveelliselle elämälle.
Me itse teemme kuitenkin omat päätöksemme liittyen omaan elämäämme, mutta millä tavoin voisimme jo ala-asteella vahvistaa omaa itsetuntoamme, mutta kuitenkin siten, että ymmärtäisimme olevamme kaikki osana isompaa kokonaisuutta, yhteiskuntaa nimeltään Suomi.

• ylös 0
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat