Modernin ihmisen elämä on tunnetusti kiireistä. Aika ei tunnu riittävän mihinkään ja silloin kun vapaa-aikaa on, niin vaihtoehtoisia ajanviettotapoja on hurja määrä. Teknologia on pienentänyt maailmaa ja nykyaikainen ihminen onkin aina tavoitettavissa kiitos mukana jatkuvasti kulkevan älypuhelimen. Silloin tällöin on ihan tietoisesti hyvä pyrkiä hiukan vähentämään hektistä elämänmenoa ja jatkuvan menemisen sijaan rauhoittua esimerkiksi hyvän kirjan pariin. Mikäli kirjat eivät kiinnosta, niin älypuhelimen ansiosta muutkin palvelut, kuten vaikkapa urheilun katsominen tai uudet elokuvat aina käden ulottuvilla.

Miksi ihmisillä on aina kiire?

Usein kiire liittyy omassa päässä oleviin odotuksiin siitä, kuinka nopeasti jonkun asian saa valmiiksi. Tämä aikaoptimismi kertautuu päivän tai päivien mittaan. Lisäkiirettä saattaa tuoda esimerkiksi töissä myös se, että valmistunut työ tietää vain loppumattomasti lisää töitä. Tekemättömiä asioita kasaantuu niin töissä kuin arjessa ja vaikka niitä ei tekisi, niin mielessään on silti kiireinen kyseisistä asioista johtuen. Kiire lisää stressiä, joka omalta osaltaan vaikeuttaa kiireen hallitsemista. Nykymaailma on myös armoton, ihmisiltä odotetaan aina vain enemmän ja aikaa rauhoittua on vähemmän. Rauhoittumiseen kuitenkin olisi aikaa, mutta multimedian tuomien mahdollisuuksien myötä monet käyttävät vapaa-aikansakin kiireen merkeissä. Mukavaa tekemistä ja uutta nähtävää on vain niin paljon.

Mitä vaaroja kiireestä on?

Kiireisyys kuluttaa energiaa ja jatkuva kiire tuottaa näin ollen energiavajeen. Kiireen mahdollisesti aiheuttama stressi puolestaan on terveydelle vaarallista muun muassa korottaen verenpainetta ja lisäten ahdistuneisuutta. Pahimmillaan seurauksena on burn out, josta toipuminen voi viedä viikkoja, kuukausia tai jopa vuosia. Yleensä kiireestä seuraa myös epäsäännöllinen ruokailu ja heikko ruokavalio. Nämä voivat johtaa esimerkiksi lihomiseen, väsymiseen ja huonovointisuuteen. Toinen yleinen seuraus on nukkumisen vähentäminen ja siitä seuraava univaje. Univajeella taas on useita terveyttä heikentäviä vaikutuksia, joista nopeasti seuraava uupumus on vain yksi.

Kuinka asian voi korjata?

Asian pystyy korjaamaan vähentämällä kiirettä. Varmistamalla säännöllinen ja laadukas ruokailu sekä riittävät yöunet, pääsee jo pitkälle. Aikatauluissa ei pidä olla liian optimistinen vaan mielummin pessimismiin taipuva realisti. Mikäli kaikkia asioita ei ehdi tehdä, niin sitten niitä ei vain ehdi tehdä. Terveyden pitää olla aina ensisijalla.

Mikäli pakolliset menot menevät pää kolmantena jalkana kiireessä, on ensiarvoisen tärkeää, että vapaa-ajalla ei kiirettä ole. Nykyisin lähes jokaiselta löytyvät älylaitteet on mahdollista valjastaa myös rauhoittumiseen. Esimerkiksi äänikirjojen kuuntelu rauhassa makaillen tai auringossa istuen tai pelien maailmaan sukeltaminen laiskanlinnasta käsin, saavat unohtamaan ympäröivän maailman kiireisyyden.

Osa ihmisistä pitää jopa arvostettavana asiana sitä, että ei ehdi pitämään lomaa. Tällaisessa ei ole mitään ihannoitavaa. Ihminen ei pidemmän päälle ole kone, joka voi suorittaa ilman rauhoittumista päivästä, kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Kiireen hellittäminen nyky-yhteiskunnassa lähteekin ennen kaikkea asenteiden muuttumisesta.

  • ylös 0
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat