JonskaVaan

Joskus on vaikea päästä sohvalta ja sieltä ylös nouseminen voi tuntua päivä päivältä yhä vaikeammalta. Liikkeelle lähtöä ei kuitenkaan kannata odottaa liian pitkään, sillä se käy vaikeammaksi ja tuskaisemmaksi, jos asialle ei tee mitään. Laihdutus pitkällä tähtäimellä kannattaa.

Aloita treenaaminen rauhallisesti

Vaikka motivaatiota treenaamiseen olisi kuinka paljon tahansa, kannattaa aloittaa maltilla. Jos terveellisen elämän aloittaa liian vauhdilla, on aina riski, että muutaman viikon jälkeen keho sanoo itsensä irti joko loukkaantumalla tai sairastumalla. Jos tahti on liian kova, voi myös oma motivaatio tippua. Siksi kannattaa aloittaa hitaasti. Käy reippaalla kävelylenkillä pari kertaa viikossa. Lenkki voi olla puolen tunnin pituinen, jos muuhun aika ei riitä. Vaikka kotona olisi juoksumatto, kannattaa lenkki tehdä ulkona. Raikkaalla kelillä on mahtava vaikutus sekä kropalle että psyykkeelle. Kävelylenkin lisäksi tee kahtena päivänä puolen tunnin kotitreeni. Yhdistele helppoja liikkeitä, kuten kyykkyjä, askelkyykkyjä, vipunostoja, pystypunnerruksia ja pysty- tai kulmasoutuja. Sopivilla käsipainoilla ja vain 5-6 liikkeellä saa tehokkaan treenin tehtyä. Toista liikkeitä 10 kertaa, siirry seuraavaan liikkeeseen ja toista yhteensä 3 kertaa. Mukaan voi lisätä dynaamisia vatsalihasliikkeitä, kuten sivulankutuksen. Vatsarutistukset kannattaa unohtaa.

Muista levätä ja rentoutua

Lepo on yhtä tärkeää kuin treenaaminen, sitä ei voi liikaa painottaa. Pidä ainakin yksi kokonainen lepopäivä viikossa. Silloin voi vaikka pötkötellä kotona sohvalla, jos siltä tuntuu. Samalla voi katsoa televisiota tai selata netin viihdevalikomaa. Voit vaikka kokeilla vaihteeksi kasinopelejä. Rekisteröitymisvapaat pikakasinot mahdollistavat pelaamisen helposti ilman rekisteröintiä, jolloin vapaapäivää ei tarvitse tuhlata tylsiin rekisteröitymisprosesseihin. Katso tästä parhaat pikakasinot ja valitse sopiva pelipaikka.

Lepopäiviä voi halutessaan pitää viikossa kaksikin, mutta silloin on hyvä tehdä kehonhuoltoa venyttelyn tai joogan merkeissä. Joogaa ei tarvitse pelätä, vaikka ei olisikaan erityisen venyvä. Joogaa on tarjolla aivan kaikenlaisille ihmisille, jopa kaikkein kankeimmillekin. Rentoutusta etsivä voi kokeilla lempeää joogaa. Jos et halua joogailla yksin ja kaipaat romantiikkaa mukaan, deittisivuilta voi löytyä sopiva seuralainen.

Hemmottele itseäsi terveellisellä ruoalla

Elämäntaparemontissa ravinto on aivan yhtä tärkeässä roolissa kuin harjoittelu- jopa tärkeämmässä! Ruokavaliota kannattaa tarkkailla, mutta millekään pussikeittodieetille ei kannata lähteä. Siivoa ruokavaliosta pois turhakkeet, kuten limsat, mehut, sipsit ja makeiset. Kerran viikossa voit kuitenkin pitää herkkupäivän, jolloin herkutellaan kohtuudella. Ruokavalion tulisi olla monipuolinen ja sen pilarina kasvikset. Huolehdi siitä, että lautaselta löytyy aina tuoreita kasviksia, hedelmiä tai marjoja. Ne ohjeet, jotka sanovat hedelmien sisältävän liikaa sokeria, kannattaa suosiolla jättää huomioimatta. Lautasella tulisi olla myös proteiinia, kuten kanaa, lihaa tai kalaa sekä hiilihydraatteja, kuten täysjyväpastaa, riisiä, ohraa, kauraa tai perunaa. Hyviä rasvoja ei tulisi unohtaa, vaan sitä voi nauttia oliiviöljyn muodossa kasvisten kanssa. Kannattaa myös muistaa, että juustoista ja kananmunistakin löytyy hyvää rasvaa, ja niitä voi nauttia kohtuudella.

  • ylös 0
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat