Ihminen on kokonaisuus ja kun yksikin hyvinvointimme rakennuspalikoista uupuu, kärsii koko rakennelma. Kenties pystymme sinnittelemään hetken lyhyillä yöunilla, epäterveellisellä ravinnolla tai työstressin uuvuttamina, mutta pitkäkestoinen kuormitus millä tahansa osa-alueella vaatii veronsa. Siksi on tärkeää kiinnittää huomiota jokaiseen hyvinvoinnin rakennuspalikkaan.

Usein kuulee puhuttavan fyysisestä ja henkisestä hyvinvoinnista. Keskusteluun on hiipinyt myös kolmas ulottuvuus, taloudellinen hyvinvointi – vaikuttaahan talouden hallinta huomattavan paljon hyvinvointiimme. Tutustutaan seuraavaksi vinkkeihin, joilla parannat kaikkia hyvinvointisi osa-alueita.

Henkinen hyvinvointi

Olet varmaan kuullut kehon ja mielen yhteydestä; jos mieli ei voi hyvin, aiheuttaa se usein myös kehollisia oireita. Mielenterveysongelmat ja stressi ovat kenties suurimmat uhat henkisen hyvinvointimme kannalta. Terapia on yksi erinomaisimmista tavoista satsata oman mielen hyvinvointiin ja sitä voimme hyvällä omallatunnolla suositella jokaiselle. Stressiä puolestaan pystyy välttämään esimerkiksi keskittymällä työn ja vapaa-ajan järkevään tasapainoon ja opettelemalla sanomaan ei, sekä harrastamaan itselle mieluisia asioita. Harrastaminen auttaa palautumaan henkisesti.

Myös niinkin yksinkertaiset asiat kuin sosiaalisten suhteiden ylläpito ja nauraminen edistävät henkistä hyvinvointiamme. Käy siis kahvilla ystävän kanssa, osallistu kurssille, jolla tutustua uusiin ihmisiin tai varaa liput stand up -keikalle – nauraminen vapauttaa tutkitusti endorfiineja, eli kehon omia mielihyvähormoneja.

Taloudellinen hyvinvointi

Raha on suuri osa elämäämme ja monille meistä se on valitettava stressin ja vaikeuksien lähde, ja varsinkin näissä tilanteissa olisi asiaan huomion kiinnittäminen ensiarvoisen tärkeää. Taloudelliseen hyvinvointiin kuuluu sekä oman talouden fiksu hallinta, että kyky nauttia elämästä ilman rahahuolia. Fiksuun kuluttamiseen kuuluu tuotteiden ja palvelujen kilpailuttaminen ja tarjousten hyödyntäminen; etsi edullisin puhelinliittymä ja sähkösopimus, katso valmiita vertailuja sekä hyödynnä aina paljousalennukset, mutta älä kuitenkaan osta sellaista, mitä et oikeasti tarvitse. Pienistä puroista syntyy suuri joki.

Miten elämästä sitten voisi nauttia ilman rahahuolia? Yksi monia helpottava asia on säästämisen ja sijoittamisen aloittaminen. Se onnistuu vaikka viidellä eurolla kuussa. Omia rahataitojaan voi aina kehittää – lue aiheesta tai kuuntele vaikka raha-aiheisia podcasteja.

Fyysinen hyvinvointi

Moni meistä vastaa yhdeksi onnellisuuteen eniten vaikuttavaksi tekijäksi terveyden, mutta arjen kiireiden keskellä voi fyysisestä hyvinvoinnistaan huolehtiminen jäädä silti retuperälle.

Fyysisen hyvinvoinnin tärkeimmät komponentit ovat liikunta, ravinto ja lepo – kun nämä ovat kunnossa, ollaan jo varsin pitkällä. Jos lenkkeily ei ole juttusi, ota haltuun arkiliikunta. Kävele tai pyöräile työmatkat ja valitse hissin sijaan portaat.

Syömisestä on turha tehdä itselleen suurempaa mörköä, kuin se onkaan. Jos syöt arjessa terveellisesti, voit välillä herkutella. Noudata esimerkiksi 80/20-mallia, jossa syöt 80-prosenttisesti terveellisesti ja 20-prosenttisesti vapaammin.

Keho tarvitsee myös lepoa ja palautumista, joten riittävän unensaannin merkitys on korvaamaton. Paremmat unet saat, kun jätät kännykän ja tietokoneen käytön vähemmälle ennen nukkumaan menoa. Tee myös nukkumisolosuhteistasi itsellesi mieluisat pitämällä esimerkiksi makuuhuoneen pimeänä ja muuta asuntoasi viileämpänä.

  • ylös 0
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat