Sillä, mitä pistämme suuhumme päivittäin on iso vaikutus fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiimme. Päivittäiset valinnat tekevät suuren eron pitkällä juoksulla ja se tekeekin terveellisesti syömisestä haasteellisinta, sillä kyseessä ovat elämäntavat eivätkä yksittäiset valinnat.

Valinnoilla on väliä

Oletko huomannut väsyväsi nopeasti työ- tai koulupäivien aikana? Olet kuitenkin nukkunut hyvät yöunet ja silti silmä meinaa lupsottaa. Voi olla, että ruokavaliosi vaatii muutosta. Energiatasojen on hyvä pysyä päivän mittaan tasaisena eli tarkoitus on siis välttää energiapiikkejä sekä ylös- että alaspäin. Tässä vaiheessa onkin hyvä miettiä, tuleeko syötyä tarpeeksi usein ja tarpeeksi ravitsevia ruoka-aineita. Ravinteikkaalla ruoalla pystyy vaikuttamaan omaan keskittymiskykyyn yllättävänkin paljon. Jos sinun tulee keskittyä johonkin yksityiskohtaiseen tekemiseen, kuten töidentekoon, läksyihin tai muuhun keskittymistä vaativaan tekemiseen kuten pokeriin ja shakkiin, huomaat varmasti eron, jos olet syönyt hyvin vaiko et. Kaiken lisäksi on olemassa tiettyjä raaka-aineita, jotka todellakin voivat vaikuttaa keskittymiskykyysi suuresti.
Terveellinen ruokavalio auttaa sinua suojautumaan aliravitsemukselta, erilaisilta tartuntataudeilta ja lisäksi monilta sairauksilta kuten diabetekselta, sydänsairauksilta, aivohalvaukselta ja syövältä. Yllättävää tai ei, epäterveellinen ruokavalio ja liikunnan puute ovat johtavia maailmanlaajuisia terveysriskejä. Ruokavaliolla on vaikutusta jo varhaisessa iässä - esimerkiksi imetys edistää lapsen tervettä kasvua ja parantaa kognitiivista kehitystä. Tällä on vaikutusta pitkällä aikavälillä, sillä imetys vähentää myös riskiä ylipainoon ja lihavuuteen. Tärkeää ruokavaliossa on se, että energian saanti olisi tasapainossa energiankulutuksen kanssa. Terveellistä ruokavaliota taas tukee säännöllinen liikunta.

Mistä terveellinen ruokavalio sitten koostuu?
Tärkeä elementti terveellisessä ruokavaliossa on hedelmien ja vihannesten syönti runsaasti. Olisi hyvä, jos jokainen annos sisältäisi joko hedelmiä tai vihanneksia, jotta toivottava määrä saavutettaisiin. Vihanneksissa ja hedelmissä on paljon hyödyllisiä ravintoaineita kuten antioksidantteja, vitamiineja, kuituja ja kivennäisaineita. Nämä ravintoaineet pitävät sinut kylläisenä pidempään ja tukevat energiatasojen pysymistä tasaisena. Täyttämällä puolet lautasestasi vihanneksilla ja hedelmillä jokaisen ruokailun yhteydessä saavutat varmasti päivittäisen tarpeellisen määrän.
Kokojyväruokien valitseminen tekee myös suuren eron ruokavalioon. Täysjyväleipien, tumman riisin, kvinoan, kaurapuuron ja ohran valitseminen tekevät ison eron terveyteen pitkällä juoksulla. Kokojyväruoat sisältävät myös paljon kuitua, mutta lisäksi proteiinia ja B-vitamiineja, jotka auttavat terveenä pysymisessä. Lisäksi ne täyttävät vatsaasi pidemmän aikaa. Myös pastat kannattaa valita kokojyväisenä. Lautasmallin mukaisesti lautasen tulisi täyttyä neljännekseltään täysjyvätuotteilla.

  • ylös 1
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat