Kouluaikana saatoit kuulla sanottavan, että liikunta on terveydelle tärkeää. Perusteena tälle oli todennäköisesti jokin väljä lausahdus siitä, että urheilu tekee mielen virkeäksi tai pitää yllä sydämen terveyttä.

Vaikka sydämen terveys ja virkeys tietysti ovat tärkeitä, eivät nämä useimmilla nuorilla tai nuorilla aikuisillakaan ole erityisiä huolenaiheita. Liian moni päätyykin jättämään liikunnan arjesta pois siksi, että luulee, ettei tämä ole heidän iässään vielä niin tärkeää.

Myyntipuheet liikunnan puolesta ovat jättäneet huomiotta lukemattomat modernin elämän ongelmat, joihin urheilusta voisi olla suuri apu. Näistä kaksi on kehittynyt suoranaiseksi epidemiaksi Suomen kaltaisissa länsimaissa.

Stressi – hiljainen tappaja

Kova ja pitkäkestoinen stressi lisää tunnetusti muun muassa sydän- ja verisuonitautien riskiä. Aiheuttajana on kortisoli, jonka eritys nousee stressitilanteissa ja vaikuttaa kaikkiin kehon soluihin. Vaikka me kaikki jo tiedämme, että liiallinen kortisolin eritys tekee pahaa tuhoa elimistössä ja hormonitasolla, harvempi tuntee tavat kortisolin hillintään.

Arjessa kortisoli ja stressi nousevat monista syistä. Ympärivuorokautinen uutisvirta takaa, että tiedämme varmasti jokaisen luonnonkatastrofin ja talouden notkahdusliikkeen, kun taas sähköpostien ansiosta työt seuraavat monia myös vapaa-ajalle. Näin stressi vain kohoaa ylöspäin päivää pitkin, ehtien laskea välillä vain vähän ennen seuraavan stressin aiheuttajan ilmenemistä

Ratkaisu ongelmaan löytyy palaamalla ihmiskunnan juurille: liikuntaan. Ulkoisilta uhilta pakeneminen oli kauan ihmisen selviytymisen kannalta tärkein taito ja toiminto, ja siksi myös sen palkitsevuus syvimmällä biologisella tasolla on vahva.

Toisin kuin arjen stressi, liikunta kyllä nostaa hetkellisesti kehon kortisoliarvoja, mutta laskee nämä tehokkaasti entistä alemmas urheilusuorituksen loputtua. Liike viestii keholle, että jotain tärkeää on tapahtumassa, ja kun tämä loppuu, olettaa se stressin aiheuttajan olevan poissa, palkiten ihmistä stressin madalluksella, paremmalla terveydellä sekä hyvän olon tunteilla. Myös lukuisat erilaiset nettisivustot, kuten Riskivapaa, kykenevät helpottamaan stressiä johdattamalla ajatukset täysin toisaalle nykyisestä mieltä hurjasti kuormittavasta tilanteesta.

Moni sairaus juontaa juurensa kehon tulehdustilaan

Stressin ohella toinen kauan vaiettu sairauksien aiheuttaja on kehon tulehdustila. Tätä voivat aiheuttaa monet tekijät, kuten hormonien vaihtelut, ravinteikkaan ruuan puute, huonot yöunet sekä vähäinen liikunta. Myös tavalliset toiminnot, kuten syönti ja tästä seuraava ruuansulatus, aiheuttavat kehossa lievää tulehdustilaa.

Tulehdustila onkin vaarallista vasta krooniseksi kehittyessään. Pitkäaikaisen tulehdustilan on havaittu altistavan kantajansa lukuisille sairauksille, joiden kytkös toisiinsa näyttäisi päälle päin olemattomalta. Arvostetun Harvardin yliopiston terveyslehden mukaan niin Alzheimerin tauti, suoliston ongelmat, erilaiset syövät kuin myös sydänsairaudet ovat kaikki kytköksissä krooniseen tulehdustilaan.

Kuten stressiinkin, voi myös tulehdustilaan apu löytyä liikunnasta. Erilaisissa tutkimuksissa on todettu, että jo vain yksi sessio keskirasittavaa liikuntaa lievittää kehon tulehdustilaa tehokkaasti. Liikunnan ja muiden tulehdustilaa lievittävien tekijöiden puute saattaa selittää sitä, miksi terveyslehden listaamat sairaudet ovat yleisiä juuri kehittyneissä länsimaissa.

  • ylös 0
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat