Nykyisessä kiireisessä maailmassa, monella meistä aterioiden ajankohdat vaihtelevat päivien välillä selvästi. Toisena päivänä lounas syödään kello 11 ja toisena päivänä lounas venyy pitkälle iltapäivään ja yhdistyy päivälliseen. Aamupala saattaa jäädä toisinaan kokonaan väliin ja joskus päivän ruokailujen laiminlyönnit pyritään korvaamaan rasvaisella ja kaloririkkaalla iltapalalla juuri ennen nukkumaan menoa. Aterioiden väliin jättämisellä ja muuten epäsäännöllisellä syömisellä on kuitenkin valtavia negatiivisia vaikutuksia terveyteen.

Miten ateriarytmi korjataan?

Useimpien päivä ei tosiasiassa ole aivan niin kiireinen, etteikö järjestelemällä ateriarytmi olisi mahdollista saada huomattavasti säännöllisemmäksi. Epäsäännölliseen ateriarytmiin vaikuttaa toki kiireinen elämä, työprojektit voivat viedä ylimääräistä aikaa tai mielenkiintoiset harrastukset saavat ajan lentämään siivillä. Suuri syy on kuitenkin myös se, että ateriarytmin säännöllisyyttä ei nähdä kovinkaan tärkeänä asiana ja arvioidaan, että tuhdimpi ateria paikkaa väliin jääneen aterian. Töitä voi myös delegoida yleensä tai järjestellä aikatauluja muutenkin. Ateriarytmin häiriintyminen yksittäisenä päivänä ei ole ylitsepääsemätön ongelma, mutta mikäli epäsäännöllisyys on tapa, kannattaa harkita ateriarytmin korjaamista. Sillä on yleensä yllättävänkin suuria vaikutuksia elämänlaatuun.

Ennen kuin epäsäännöllistä ruokailurytmiä lähdetään korjaamaan, on se hyvä tunnistaa ja analysoida ensin. Ruokapäiväkirjan pitäminen auttaa tässä asiassa ja ruokapäiväkirjaa kannattaa pitää myös sen jälkeen, kun ateriarytmi on korjattu. Säännöllisen ateriarytmin lisäksi on kuitenkin myös hyvin tärkeää syödä terveellisesti ja monipuolisesti, ja myös tämän asian tarkkailussa ruokapäiväkirja auttaa.

Säännöllinen ruokailurytmi pitää nälän poissa koko päivän ja olo pysyy energisenä. Iltaisin ei kannata syödä raskaasti, vaikka päivän aikana olisikin ruokailua laiminlyönyt, sillä raskas ateria ennen nukkumaanmenoa vaikuttaa unenlaatuun selvästi heikentävästi. Vähän ravintoaineita sisältäviä naksuja, keksejä ja makeisia ei tulisi syödä aterian korvikkeena lainkaan, sillä niiden antama kylläisyyden tunne on hyvin lyhytaikainen, vaikka kalorimäärä on korkea. Aamupala, lounas, välipala, illallinen ja iltapala riittävät yhdessä pitämään energiatasot kunnossa koko päivän. Näistä iltapala ja välipala tulisivat olla kevyempiä aterioita ja muut runsaampia ja monipuolisempia.

Millä tavoin huono ateriarytmi vaikuttaa?

Epäsäännöllinen ateriarytmi vaikuttaa eri tavalla eri ihmisiin. Useimmilla vireystila laskee, sillä energiatasot heittelehtivät rajusti päivän mittaan. Monella meistä tämä johtaa myös kiukkuisuuteen tai hermostuneisuuteen. Tämä laskee työtehoa ja saattaa vaikuttaa myös ihmissuhteisiin negatiivisella tavalla. Jotkut kokevat epäsäännöllisen syömisen myötä vatsavaivoja. Myös väsymys ja unettomuus ovat usein epäsäännölliseen ateriarytmiin yhdistettyjä asioita. Monen kohdalla epäsäännöllinen ateriarytmi johtaa naposteluun, jolloin epäterveellisiä ruokia syödään ikään kuin ohi mennen, koska nälkä on muuten vieraana johtuen pitkistä aikaväleistä aterioiden välillä. Tällöin myös netti casino pelien pelaaminen nappaa huomattavasti helpommin aikaa.

Hyvin monet epäsäännöllisesti aterioivat eivät edes tunnista itsessään tämän tuomia haittavaikutuksia. Siksi olisikin hyvä kokeilla säännöllistä aterointia, vaikka omasta mielestään epäsäännöllinen ateriointi ei vaikuttiasi mitenkään.

  • ylös 0
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat