Vierailija

Minulla esiintyy aina silloin tällöin todella kivuliasta pistävää tunnetta rinnassa. Yleensä on sellaisia "kausia", että näitä tulee hyvin monta kertaa päivässä, ja joskus ei tule pitkään aikaan. Stressaavat tilanteet voisivat selittää jotain, mutta näitä kipuja esiintyy myös silloin kun olo on hyvinkin rento (mielestäni ainakin, voihan jokin asia alitajunnassa painaa mieltä). "Kausien" aikana liikunnan harrastaminen pahentaa lisää pistoksia ja pahentaa kipua, jopa kävelemisen aikana tai kääntäessä kylkeä makuuasennossa.

Lisäksi kausien yhteydessä esiintyy usein ahdistunutta tunnetta, joka ilmenee hengityksen vaikeutumisena. Tämä oire esiintyy myös ilman rintakipuja silloin tällöin. Olen huomannut, että iltaisin tämä on yleisempää kun olen hyvin väsynyt.

Ruokavalio ei vaikuttaisi olevan ongelma, sillä se ei muutu näiden kivuttomien ja kivuliaiden jaksojen aikana. Tätä on jatkunut jo useamman vuoden. Olen 19-vuotias. Kokemuksia tai neuvoja?

• ylös 95
  • alas 67

Sivut

Kommentit (26)

Niitä on lähes kaikilla. Joillain harvoin, joillain enemmän. Minulla niitä on päivittäin. Välillä tuikkaa kipeästi koko rintakehän poikki, välillä pistää keskeltä rintaa, välillä kyljistä, välillä selästä kropan läpi rintakehään asti. Asiaa tutkiskellesani törmäsin monenlaiseen asiaan, kuten rintakehän alueen hermotus, joka on todella laaja. Myös erilaiset kylkiluuvälien lihasten tulehdukset, tietzen syndrooma, fasettilukot ja muut rintakehälle heijastuvat selkävaivat jne.

Minä en useinkaan pysty makaamaan kylkiasennossa, koska rintaa alkaa pistää. Samoin mahallaanmakaaminen saa usein pistoksia aikaan. Välillä olen saanut rajuja rintakipukohtauksia, jota ensimmäisellä kerralla säikähdin sydänkohtaukseksi, ja vielä pitkään tutkimustenkin jälkeen mielessä pyöri aina sydämen eri oireet/ongelmat. Joskus se "sydäri" on alkanut siitä, kun venytän niskaa leuka rinnassa, joskus kun nousen kyykystä ylös. Joskus siitä kun sormilla hieron rintakehää.

Ja monenlaista kirvelevää tunnettakin on rinnassa ja kylkien puolella ajoittain. EKG oli aina kunnossa, joten lääkärit epäili tietzen syndroomaa.

No, näihin rinnan alueen kipuihin liittyy yleensä aina huoli terveydestä, ja joskus suoranainen paniikki. Ja sehän sitten pahentaa oireita, ja sitä myöten oloakin. Siihen päälle vielä rytmihäiriöt niin tuntuu että koko elämä on pilalla. Kun rinnassa alkaa kipuilla niin kannattaa kiinnittää huomio hengittämiseen. Se tuppaa yleensä tihenemään ja muuttuu pintapuoliseksi. Hyperventilointi saa aikaan huimausta, rytmihäiriöitä ja veren happamoitumista. Ja mitä muuta vielä. Kun kipukohtaus iskee, niin jos se on sydämestä tai keuhkoista niin sen kyllä sitten erottaa paniikissa kuvitelluista asioista. Hengitellään rauhallisesti palleahengitystä n. 15-17 krt/min mikä on normaali hengitystiheys. Huomaa kyllä eron kun olo rauhoittuu ja mikä parasta kipukohtaus ei saanut selkävoittoa.

Rintakehän kirvelyä ja muita rintatuntemuksia voi aiheuttaa myös vatsan, vatsanportin ja ruokatorven oireilu. Esim. refluksi ja vagushermon oikkuilu. Vatsanportti on suurinpiirtein heti vasemman rinnan alapuolella kylkikaaren suojissa, eli ihan lähellä sydäntä ja sama hermokimppu hermottaa sekä sydäntä, että vatsaa ja ruokatorvea. Eli ei ole ihme jos välillä vatsa/ruokatorvi -oireita luulee sydänoireiksi.

Viestistäsi on jo suhteellisen kauan, joten en tiedä miten asia sulla on edennyt. Onko oireilu selvinnyt? Kun se on vuosia kestänyt ja olet edelleen terve, niin mitä todennäköisimmin kyse on rintarangasta tai rintakehästä. Oireesi vain nimittäin on ihan samoja kun minulla.

• ylös 61
  • alas 37

Syitä on varmasti monia. Löysin geenianalyysi.fi sivuilta eri sairauksia kartoittavia geenitestejä. Siellä on sepelvaltimotauti riskiä mittaava testi. Tämäkin voisi olla yksi selvityksen paikka. Itse tilasin diabetesta mittaavan geenianalyysin ja sain tulokseksi kohonneen riskin sairastua diabetekseen. Näihin voi onneksi itsekin vaikuttaa omilla elintavoillaan eli puhkeaako vai ei.

• ylös 41
  • alas 37
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hei! Mulla on ihan samat oireet ja tietzen syndrooma. Olen 22 vuotias nainen. Se on vaaraton, mutta kivulias tauti, johon ei oikeen ole muuta apua kuin lepo ja kipulääkkeet. Mulla uusiutuu noin puolen vuoden välein ja kortisonia on pistetty kipukohtaan.

• ylös 41
  • alas 32

Hei!

Hieman on vanha viestiketju, mutta jospa tätä vielä joku lukisi.

Itsellä todettiin myös tietze vuosi sitten. Vasta kesällä se tuntui "paranevan" kokonaan. Silloin tällöin kipu yriitelee iskeä, sillon pitää laittaa kylmägeeliä ahkerasti (tämä tuntuu tehoavan parhaiten, lääkkeet ei oikein auta) ja nukkua paljon.

Nyt se yrittelee taas pahemmin päälle, ärsyttää..Töissä pitää toisinaan nostella raskaita laatikoita korkealle, niin siitä se tahtoo ärsyyntyä myös.

Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia ja keinoja mitkä lievittää tätä pirulaista.

• ylös 41
  • alas 35

Joissakin tapauksissa tämä saattaa auttaa: Kokeilkaa poikittaisten rintalihasten venytystä. Ihminen kun tahtoo olla koko ajan kyyryssä eteenpäin, jossain vaiheessa lihaksien kinnityskohtia alkaa "polttaa" ja ne vaativat venytystä. Käsi koukkuun kyynärpäätä myöten ja ovipieleen, siitä pitkä venytys ylävartalon kiertoa eteenpäin. Poikittaiset rintalihakset kiinnityskohtineen venyvät ja olo helpottuu.
Itse sain tämän ohjeen viikkojen kipuilun ja tutkimusten jälkeen vanhemmalta gynekologilta. Hän tiesi heti sanoa missä vika, kaikenlaisia tutkimuksia oli jo tehty.

• ylös 48
  • alas 32

Vanha ketju, lukeekohan joku vielä... oletteko käyneet yksityisellä lääkärillä? Kun ainakaan terveyskeskuslääkärit eivät ymmärrä tietzestä mitään. Tyttärelläni oli reilun viikon ajan tietzen tapaisia oireita ( googletin, koska kivut olivat todella kovat) - kovaa kipua rintalastassa, hengenahdistusta, sydämen tykytystä. 600 mg burana antoi hetkellisen avun, muut lääkkeet eivät auttaneet.

Nukkuminen oli vaikeaa, kumartuminen sattui, liikkuminen sattui kuin myös syvään hengittäminen ja yskiminen.

Terveyskeskuksessa tarjottiin diagnoosiksi kylkivälilihaksen revähtymää, mutta miten siihen liittyy hengästyminen ja sydämen tykytys.

Myös kivun tuntuivat olevan todella kovia. Kiire ja stressi pahensi entisestään sitä kipua.

Terveyskeskuslääkäri väitti tietzen olevan harvinainen ja sen takia se ei sitten voi olla tyttäreni vaiva. Mutta harvinaisetkin sairaudet osuvat kuitenkin jonkun kohdalle.

• ylös 37
  • alas 43
äårsyntynyt vaivoohinsa

minullakin on kylkiluissa ja rintakehässä ilkeä tunne koko ajan ei se purista pistelee ja inhottavasti kolottaa

• ylös 34
  • alas 27
Tietzen kanssa pystyy elämään

Tietze ei ole harvinainen sairaus. Lääkäreillä vaan ei ole siitä kokemusta. Sain todella vahvoja kipulääkkeitä, mutta olin jo ihan "huumeissa" ja lopetin ne. Kipeytyy fyysisen rasituksen jlkn., lapsen nostaminen syliin, haravointi, lumenluonti, uinti, punttisali. Heti kivun alettua Burana ja kylmägeeli/kylmäpussi rintalastalle/kylkiluille. Tykytyksiin lääkäri antoi Propralia, aluksi auttoi, ei enää vuoden kuluttua. Tykytyksikn auttaa Lifestä A.Vogelin Crataegus tipat. 10-15 tippaa, jos ei heti auta, sitten uudestaan. Itse olen tämän avun googlettamalla löytänyt, kun lääkärit eivät osannet auttaa. Tietze on krooninen tauti, älä rasita turhaan yläkroppaa. Neljäs vuosi menossa ja urheilen alakropan lajeja(pyöräilen, kävelen, tanssin, punttisalia varovasti).

• ylös 39
  • alas 34
Vierailija

niin on minullakin toedella ilkeä tunne rintakehässä välillä pitkäänkin pois mutta taas tulee uudelleen mitähän se voisi olla

• ylös 33
  • alas 28
ihmim

Hei! En tiedä mistä kyseinen kipu tulee. Mutta mullakin niitä aika usein tulee . Mä päädyin katsonaan tatä keskustelua kun yritin olla itse google tohtori kun n.10min sitten mua pisti todella paljon rinnasta ja se kesti jopa n.5min ja niitä pistelyitä on mulla ollut jo ykkös luokasta asti ja täällä hetkellä olen siis 10.V eli menossa viitos luokalle.

• ylös 38
  • alas 26
Vierailija

Mitä nää ala- ja yläpeukuttajat yrittää noilla peukutuksillaan tällaisellakin palstalla sanoa 😅 Joku kertoo oireistaan - alapeukku . Wtf? Taitavat olla jotenkin vajaita.

• ylös 55
  • alas 33
Vierailija

Mulla alkoi oireet n. 20vuotiaana. Sain jotain geeliä.

Nyt, 20v myöhemmin kivut tulivat kovana paikoittain. Liittyi varmaan salilla käyntiin ja rintalihasliikkeisiin.
Nuori naislääkäri totesi heti että tiezen ja sain antibiootit.

Nyt oon taas hetkittäin saanut näitä kipuja lievinä mutta inhottavaa tämä on. Laitan nyt kylmägeeliä ja venyttelen.

Tsemppiä sinulle 10v ja muillekkin!!

• ylös 32
  • alas 24
Gitta

Itselläni vasemman puolen kipuilua usein ja kukaan ei halua määrätä jatkotutkimuksiin. Luultavasti luulosairaaksi todenneet. Haluaisin tietää minkä alan lääkärillä olette käyneet että Tietze teillä diagnosoitu.

• ylös 32
  • alas 27
Vierailija

Minä kävin todella rajun rinta/selkä (en osannut itse paikantaa mistä kipu tarkalleen lähti) takia ihan sairaalan viikonloppupäivystyksessä, jossa tk-lääkäri Tietzen totesi, poissuljettuaan ekg:llä ja verikokeilla ym kaiken muun. Kehotti varaamaan oman tk:n kautta ajan lisätutkimuksiin, mutta kuulemma itselläni niin oppikirjaoireet kuin vain saattoi olla, kivun (ensimmäistä kertaa koskaan oksensin kivusta ja menin hetkeksi tiedottomaksi) ja liikeratatestien mukaan. Nyt siis itse lähden selvittelemään tk:n kautta ja minullekin sanottiin että hyvinkin yleinen vaiva nuorilla naisilla ja tähän kohderyhmään siis itse kuulun.

• ylös 29
  • alas 25
Pisteliäs

Itsellä kipu tuntuu vasemman rinnan alla kylkiluun kohdalla. Erittäin pistävä/viiltävä kipu mihin asennon vaihto ei paljoa helpota. Liikuntaa enkä raskasta työtä pysty reuman takia harrastaa joten rasituksesta tuskin on kyse. Viikko sitten jouduin sairaalaan pahan huimauksen takia. Arvot ja pulssi näytti kuitenkin suhteellisen hyviltä minkä takia ei ainakaan tajun olisi pitänyt mennä. Rauhoittavia ja tippoja sain ja parin tunnin päästä lähettivät kotiin koska mitään ei löytynyt mutta sen jälkeen kivut kylkiluun takana ovatkin olleet yhtäjaksoista. Olisiko kyseessä pelkkä paniikkihäiriö tai jotain vakavampaa? Olen mies, en imetä :) iso huoli vaan asiasta..

• ylös 30
  • alas 25
Vierailija

Mulla on ollut suht samaa,luulisin että johtuu stressistä,ahdistuksesta tai jäykistä lihaksist,mullatodettu paniikki häiriö niin tulee joskus tommosii mut toivotaa et paranis ja kipu lähtis

• ylös 34
  • alas 22
Äippä

Olen viimeisen vuoden aikana ravannut viisi kertaa lääkäriin varmana, että sydänkohtaus on iskenyt. Aina EKG kunnossa, samoin kuin veriarvot.

Minulla on tunne kuin kylkikaareni olisivat pari numeroa liian pienet. Rintalasta kuin tulessa. Kummassakin kyljessä äärimmäisiä kipukohtia, samoin kun vasemman rinnan alla. Tiheäsykkeisyys ja rytmihäiriöt vaivaavat kovien kipujaksojen aikana. Nukkuminen hankalaa ja unet onkin parin tunnin jaksoissa. Kun kovaan kipuun herää alkaa sydän (pelosta varmaankin) laukata lujaa.

Tuntuu kuin olisi jatkuvassa noidankehässä. Liikunta pahentaa oloa. Liikkumattomuus pahentaa oloa. Mieli aika maassa.

Olen aloittanut OMT-fysioterapeutin. Ensimmäinen käsittely oli taivas, toisen käsittelyn jälkeen valvoin kovissa kivuissa neljä yötä.

Pelko on kuitenkin kaikkein kestämättömin vaiva. Yön tunteina on vaikea luottaa, että kyse on vaarattomasta taudista!

• ylös 32
  • alas 27
Cool'n calm

Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa paniikkihäiriöltä.

Toi on lääkärissäkin se yleisin helppo vakiovastaus kun se ei jaksa paneutua asiaan ja on ehkä hieman ylimielinen ja kaikkitietävä tapaus.

Sellainenkin tila on olemassa kuin akuutti ylikunto, ja sen aiheuttama kohtaus muistuttaa paniikkihäiriötä.

Itse sain paniikkihäiriödiagnoosin kun harrastin seksiä naisystäväni kanssa -> kunto loppui kesken -> partneri siihen sitten sanoi jotain mikä oli kuin bensaa liekkeihin (vetosi mun fetisseihin) ja innosti mut suorittamaan homman loppuun vaikka en olisi jaksanutkaan.

Aktin jälkeen hengästys ei lakannutkaan niin kuin normaalisti tekee, vaan huohotin minuuttikaupalla ja lyyhistyin lopulta suihkun lattialle niin että silmissä vilisi tähtiä. :D

Koko loppuilta piti olla ihan hiljaa, lähes paikoillaan kun kaikki pienikin rasitus tuntui heti sydämessä. Sykekin jäi koholle viikoiksi.

Mitään henkisesti paniikinomaista tai ahdistavaa ei tilanteessa ollut enkä ole ikinä saanut mitään paniikkihäiriön oireita mistään mistä niitä normaalisti ihmisille tulee.

Silti, lääkäri diagnosoi sen paniikkihäiriöksi alta aikayksikön. "Case closed, next patient."

Nyt sitten kun on taas sydänoireita (olen polttanut muutaman vuoden erittäin aktiivisesti bongista röökiä+pilveä) niin ei huvita mennä lääkäriin kun sen tietää taas mitä se sanoo.

"Paniikkihäiriö." Ja lätkäisee reseptin kouraan.. .

BTW. Harrastan meditointia. Enkä "panikoi" käytännössä mistään. Ennemminkin huvittaa /ärsyttää ihmiset jotka vouhottaa tyhjästä.. esim. jos joku hyönteinen tulee lähelle jne.

• ylös 25
  • alas 22

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat